|
کدخبر: 134706 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با کارشناس پرورش طیور مطرح شد:

راهنمای پرورش پرنده تزئینی با ۵ میلیون تومان

کارشناس پرورش طیور: بعضی‌ افراد می‌گویند که با ۵ میلیون پول نمی‌توان به ۲ تا ۳ میلیون سود رسید اما بسیاری از پرورش‌دهندگان پرنده زینتی در عمل به این رقم رسیده‌اند. البته رسیدن به سود گفته‌شده، مشروط به رعایت چند اصل کلیدی و اساسی است.

اقتصاد راهنمای پرورش پرنده تزئینی با ۵ میلیون تومان

آیا با ۵ میلیون تومان می‌توان به کسب و کار پرورش طیور وارد شد؟ با این مقدار سرمایه‌گذاری چه مقدار سود عاید فرد می‌شود؟ آیا اعداد و ارقامی که در این باره بیان می‌شود واقع‌بینانه است؟ از همه مهتر پرورش کدام پرندگان مقرون به صرفه‌تر است؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با یکی از پرورش‌دهندگان طیور به گفتگو نشستیم. بله با ۵ میلیون تومان سرمایه می‌توان به سودآوری رسید اما به قول این کارشناس پرورش طیور باید به چند شرط اساسی توجه داشت.

صادقی

سه هزینه اصلی

سعید صادقی، کارشناس پرورش طیور اظهار داشت: «به علاقه‌مندان تازه‌‌‌کار پیشنهاد می‌کنم از جوجه‌کشی پرندگان زینتی شروع کنند زیرا فروش این پرندگان راحت است و سود خوبی را نصیب پرورش‌دهنده می‌کنند. البته پرورش این پرندگان در تیراژ بالا چندان مقرون‌به‌صرفه نیست چون تامین تخم نطفه‌دار آسان نیست. هزینه اول به خرید دستگاه مولد مربوط می‌شود. در حال حاضر قیمت کوچک‌ترین دستگاه جوجه‌کشی یعنی دستگاه ۸۴ تایی، حدود ۳ میلیون تومان است. با قیمت کنونی خرید ۸۴ تخم نطفه‌دار (به قیمت ۲۰ هزار تومان) حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه دارد. ۳۰۰ هزار تومان را هم به خرید تجهیزات جانبی مثل آب‌خوری و دان خوری اختصاص دهید. با کمی آموزش می‌توان با صرف هزینه‌ای ناچیز (۱۰ تا ۲۰ هزار تومان) مادر مصنوعی درست کرد».

میانگین قیمت جوجه چندروزه در بازار

صادقی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «اگر ضریب باروری تخم‌ها ۹۰ درصد باشد به آن معناست که در فرایند کندلینگ ۸ تخم بدون نطفه، از دستگاه خارج می‌شود. اگر ضریب هچ بالا باشد می‌توان انتظار داشت که ۶۸ تا ۷۰ جوجه از این ۷۶ تخم، خارج شوند. قیمت پرندگان زینتی بسته به نوع در بازار متفاوت است اما به طور میانگین جوجه پرنده زینتی تقریبا در مرز ۶۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. بنابراین با فروش محصول خود به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهید ‌رسید. اگر پول خرید تخم نطفه‌دار را از این مقدار کسر کنیم به عدد دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهیم رسید. بنابراین می‌توان گفت که سود خالص بعد از یک دوره جوجه‌کشی دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است».

شدنی است اما سه شرط دارد

این کارشناس طیور در ادامه گفت: «بعضی‌ها خواهند گفت که این روش محاسبه، درست نیست، فقط روی کاغذ شدنی است و با ۵ میلیون پول نمی‌توان به چنین سودی رسید. سودی که گفته شد واقع‌بینانه است و بسیاری از پرورش‌دهندگان پرنده زینتی در عمل به این رقم رسیده‌اند اما رسیدن به سود گفته‌شده، مشروط به رعایت چند اصل کلیدی و اساسی است. دستگاه شما باید راندمان خوبی داشته باشد و درصد هچ بالایی داشته باشد. شرط دوم آن است که از تخم نطفه‌دار، مرغوب استفاده شود».

وی در ادامه افزود: «از همه مهم‌تر برای فروش خود برنامه داشته باشید. ممکن است دستگاه مرغوبی تهیه کنید، ضریب هچ بالایی داشته باشید و تلفات شما در کمترین مقدار ممکن باشید اما نتوانید محصول خود را به قیمت مناسب بفروشید. بدون شک بخشی از موفقیت به قیمت‌ گذاری مناسب و استراتژی فروش بستگی دارد. همان‌طور که گفتم اگر کار با این مقدار سرمایه شدنی نبود قاعدتاً باید برای هیچ‌کس به‌صرفه نبود اما بسیاری فعالیت می‌کنند و بین ۲ تا سه میلیون درآمد دارند. بی‌توجهی به سه شرط گفته‌شده باعث می‌شود که امکان رسیدن به سودآوری وجود نداشته باشد».

  • هادی زاهدپور ارسالی در

    سلام سامانه niroensan.ir استخدامی دولتی داره

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها