|
کدخبر: 110452 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس پرورش طیور مطرح شد:

چرا نوع پرنده ای که پرورش می دهید مهم نیست؟

کارشناس پرورش طیور گفت: به اعتقاد من نوع پرنده‌ای که پرورش داده می‌شود چندان مهم نیست. هر پرنده‌ای جامعه هدف خود را دارد. البته نوع جامعه و بازار پرندگان متفاوت است.

اقتصاد چرا نوع پرنده ای که پرورش می دهید مهم نیست؟

یکی از اولین سوالاتی که علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه پرورش طیور از خود می‌پرسند نوع پرنده‌ای است که باید پرورش داد. پرورش کدام پرنده سودآورتر است. یکی از کارشناسان پرورش طیور نظر متفاوتی در این خصوص دارد. با گسترش نیوز همراه باشید.

صادقی

همه پرندگان بازار خود را دارند

سعید صادقی, کارشناس پرورش طیور اظهار داشت: به اعتقاد من نوع پرنده ای که پرورش داده می‌شود چندان مهم نیست. مورد بلدرچین را در نظر بگیرید. یک پرورش‌دهنده بلدرچین راضی است اما دیگری ناراضی است؛ بنابراین نمی توان گفت که بلدرچین گزینه مناسبی برای پرورش نیست. به‌هرحال هر پرنده‌ای جامعه هدف خود را دارد. البته نوع جامعه و بازار پرندگان متفاوت است. به‌عنوان‌مثال جامعه هدف بلدرچین کمتر است اما بازار آن هم وجود دارد. سال ۸۴ بسیاری از خانواده‌ها از خواص بلدرچین بی‌اطلاع بودند. بسیاری حتی نمی‌دانستند که گوشت این پرنده قابل‌مصرف است. از سال ۸۴ سرمایه‌گذاری عظیمی شد و خواص و مزایای پرورش و مصرف گوشت بلدرچین معرفی شد تا اکنون بازار آن فراهم باشد. نباید تصور کرد گوشت یا تخم‌مرغ را نمی‌توان فروخت. بازار ما ۸۰ میلیون جمعیت دارد و چه‌بسا ۱۰ میلیون مردم مایل به مصرف بلدرچین باشند. جامعه هدف کبک از بلدرچین کوچک‌تر است اما بسیاری از پرورش‌دهندگان در این زمینه فعالیت می‌کنند و محصول خود را به افغانستان صادر می‌کنند. بازار گوشت گرم در افغانستان خیلی خوب است.

دو نوع متفاوت به بازار

موفقیت پرورش‌دهنده به نوع دید پرورش‌دهنده بستگی دارد. صادقی ضمن بیان این موضوع گفت: افق دید پرورش‌دهندگان ممکن است محدود یا گسترده باشد. یکی می‌خواهد گوشت کبک را فقط در استان خود بفروشد اما همکار دیگرش خود را محدود نمی‌کند. او نه‌تنها همه استان‌های کشور را هدف می‌گیرد بلکه به صادرات و بازاریابی خارجی رو می‌آورد و بازار کشورهای مختلف را بررسی می‌کند. بدیهی است که نتیجه کار این دو کاملاً متفاوت است. مورد مرغ بومی گلپایگان را در نظر بگیرید. بعضی پرورش‌دهندگان بعد از یک سال به کار خود پایان می‌دهند. آنها با شور و اشتیاق وارد کار می‌شوند اما به‌محض رویارو شدن با اولین مشکل, میدان را خالی می‌کنند اما بعضی پرورش‌دهندگان دیگر با موانع و مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند ولی مشکلات را حل می‌کنند و دست از کار نمی‌کشند. گروه دوم به‌مرور با پیچ‌وخم کار آشنا می‌شوند و به موفقیت می‌رسند. در اینجا هم نمی‌توان گفت که پرورش مرغ بومی مقرون‌به‌صرفه نیست چون همه‌چیز به نحوه کار بستگی دارد. می‌توان گفت که بازار تخم‌مرغ بومی تمام جمعیت کشور است.

بوقلمونی که گوشتش کاملاً قرمز است

وی در ادامه افزود: تعدادی از همکاران ما در حال جا انداختن فرهنگ مصرف بوقلمون بومی هستند. قیمت این نوع بوقلمون بالاتر است اما مزایای زیاد دارد. گوشت بوقلمون بومی کاملاً قرمز است. کیفیت گوشت آن با نوعی که در حال حاضر با نرخ دولتی روانه بازار می‌شود کاملاً فرق دارد. مصرف‌کننده با پرداخت کمی مبلغ بیشتری گوشت قرمز و طبیعی دریافت می‌کند. در اینجا هم نتیجه کار به نوع نگاه پرورش‌دهنده بستگی دارد. دغدغه یک پرورش‌دهنده آن است که بازاری برای آن وجود دارد یا نه اما دیگری می‌گوید که من بازار لارم را پیدا می‌کنم و محصولاتم را در آن ارائه می‌کنم.

وی در ادامه افزود: پرنده هم مثل نوزاد انسان است. اگر از ابتدا به پارامترهای بهداشتی توجه شود حتی در صورت بیمار شدن پرنده در آینده می توان آن را درمان کرد. پرندگان به‌هرحال مریض می‌شوند اما اگر از ابتدا در شرایط اصولی پرورش داده شوند بیماری به مشکلی غیرقابل‌حل تبدیل نمی‌شود و گله را درگیر نمی‌کند.

بازار پرورش طیور در سال ۹۸چطور بود؟ صادقی در پاسخ این سوال به خبرنگار گسترش نیوز گفت: سال ۹۸ سال رکود بود اما بعضی پرورش‌دهندگان حتی در این شرایط هم توانستند به‌خوبی فعالیت کنند. در سال ۹۹ مشکل بزرگی که اکثر پرورش‌دهندگان با آن مواجه هستند افزایش شدید قیمت نهاده است. نبود سویا باعث شده که تولیدکنندگان نهاده، درصد آن را کم کنند. پرورش‌دهنده از هیچ طریقی نمی‌تواند متوجه این موضوع شود. بااین‌حال می‌توان گفت که در حال حاضر بازار تقریباً همه پرندگان خیلی خوب است و جای کار وجود دارد. بعضی پرورش دهندگان در سطح بسیار کوچک و پیش‌پاافتاده کار می‌کنند اما فعالیت اصولی باعث شده در کار خود موفق باشند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها