|
کدخبر: 134551

کف قیمت دلار کجاست؟

دلار روز پنجشنبه به سوی ابتدای مرز ۲۷ هزار تومانی حرکت کرد. نرخ دلار صرافی ملی هم ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان بود. اما برای قیمت دلار امروز چه پیش‌بینی‌هایی می‌شود؟

اقتصاد کف قیمت دلار کجاست؟

تعطیلی احتمالی دو هفته‌ای تهران شاید از مهمترین خبرهایی باشد که سیگنالی منفی برای بازار ارز باشد. طبق اعلام معاون درمان ستاد مقابله با کرونا موضوع تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران در آستانه تایید نهایی بوده و قفل کردن کامل مدنظر است.

معامله گرانی در بازار حضور دارند که افزایش دوباره قیمت را منتفی نمی دانند. از نگاه این گروه، واردکنندگان حاضر هستند که دلار را بالای 25 هزار تومان از سامانه نیما تهیه کنند. به باور این گروه، این موضوع می‌تواند نشان دهنده آن باشد که دلار با کف خود فاصله زیادی ندارد و از آن جایی که بخشی از تقاضا در نیما پاسخ داده نمی‌شود، طبیعی است که افرادی حاضر باشند با نرخ های بالاتر اقدام به تهیه ارز از بازار آزاد کنند. در کنار این، این گروه معتقدند هم چنان سرعت رشد نقدینگی زیاد است و این مساله می‌تواند تقاضا را در بازار ارز و حتی سایر بازارها بالا نگه دارد. آنها  معتقدند انتخاب بایدن در بازار پیشخور شده است و قیمت ظرفیت افت بیشتر را ندارد.

در برابر این استدلال‌های افزایشی، معامله گران کاهشی به یک نکته مهم اشاره می‌کنند. از نگاه آنها، اقدامات زیادی برای آزاد شدن ارزهای بلوکه شده ایران در عراق و کره جنوبی صورت گرفته است و در صورتی که موفقیت عملی در این زمینه صورت بگیرد، قیمت دلار و به تبع آن سکه در سطوح فعلی هم باقی نخواهند ماند و نزول بیشتری را تجربه خواهند کرد.

این گروه اعتقاد دارند، زمانی در بازار ارز، معامله گران از هراس انتخاب دوباره ترامپ اقدام به خرید می‌کردند، ولی در حال حاضر چنین ریسکی وجود ندارد و این مساله به معنای کاهش شدید تقاضای سفته بازی است. به باور این گروه، صادرات غیر نفتی هم در سطحی قراردارد که تقاضای واردکنندگان را پاسخ دهد، در نتیجه نمی‌توان نگران رشد دوباره قیمت دلار بود.

هم چنین این گروه باور دارند، با آغاز به کار بایدن و افزایش گمانه زنی‌ها درباره بازگشت او به برجام، خریداران بیشتری را از بازار عقب خواهند راند و به تبع آن فروشنده‌ها بیشتر خواهند شد.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها