|
کدخبر: 134346

زمان ارزان شدن بلیت هوایپما اعلام شد

مجتبی یوسفی با اشاره به تخلف قانونی ایرلاین‌ها در افزایش قیمت‌ها از اصلاح و تعدیل نرخ بلیت هواپیما حداکثر تا روزهای ابتدایی هفته آینده خبر داد.

اقتصاد زمان ارزان شدن بلیت هوایپما اعلام شد

نماینده مردم اهواز با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون عمران مجلس با ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری و دفتر گردشگری گفت: پس از بحث و تبادل نظر در نهایت مدیران سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین‌ها مکلف شدند نرخ بلیت هواپیما را به محدوده قبل از گرانی‌های اخیر در آبان ماه برگردانند که البته هنوز به این تکلیف عمل نشده است. هرچند بر اساس اعلام مسئولان سازمان هواپیمایی این روند کاهشی قرار است از ابتدای هفته آینده آغاز شود.

یوسفی در ادامه افزود: در فضای عمومی کشور به اشتباه گفته می‌شود، تنها ۳ درصد مردم از سفرهای هوایی استفاده می‌کنند. در واقع اینطور وانمود می‌شود که مخاطبان اصلی حمل‌ونقل هوایی، اقشار برخوردار جامعه هستند. در حالی که آمار سایت شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور حاکی است در سال۹۶، بیش از ۴۴میلیون مسافر از طریق خطوط هوایی جابه جا شده اند، در حالی که همان سال ۲۵میلون نفر با قطار جابه جا شده‌اند.

او همچنین گفت: معنای این اعداد و ارقام آن است که استقبال مردم از پروازهای هوایی ۲برابر استفاده از قطارها است. معتقدم این نگاه طبقاتی به برخی حوزه‌های اقتصادی و خدماتی خسارت بار است. طیف وسیعی از مخاطبان پروازهای هوایی را دانشجویان، کارگران، بیماران، فعالان اقتصادی و...تشکیل میدهند. بنابراین مهم است که خدماتی متناسب با سطح درآمدی اقشار متوسط جامعه ارائه شود.

بر اساس قانون افزایش قیمت بلیت‌های هواپیما تخلف است

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به گلایه‌های فراوان مسافران نسبت به گرانی‌های افسارگسیخته در قیمت بلیت هواپیما اظهارکرد: بر اساس نص صریح قانون این افزایش قیمت‌ها غیر قانونی است. بعد از بحث و تبادل نظر در کمیسیون عمران، رئیس سازمان هواپیمایی رسما اعلام کردند که قیمت‌ها باید به قبل از آبان ماه امسال بازگردد و هیچ ایرلاینی حق افزایش قیمت ندارد.

 هشدار به گرانفروشان بلیت هواپیما

یوسفی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که چرا علی رغم تعهد ایرلاین‌ها به کاهش قیمت ها، این روند افزایشی در نرخ بلیت‌ها هم چنان ادامه دارد؟ گفت: صادقانه باید بگویم که ایرلاین‌ها بعد از جلسه با نمایندگان هنوز به مفاد تعهداتشان عمل نکرده‌اند. هر روز قیمت‌ها را چک می‌کنم و حدود ۱۰۰درصد افزایش قیمت داشته‌اند. بدون شک در صورت عدم اجرای تکالیف در نخستین نشست مجلس موضوع از طریق کمیسیون‌های عمران، اصل ۹۰ و سایر نهادهای نظارتی بررسی خواهد شد.

او در ادامه افزود: حتی اگر قرار است موضوع افزایش قیمت بلیت ها، متناسب با نوسانات نرخ دلار بررسی شود، این فرآیند باید از طریق نهادهای قانونی طی شود. ضمن اینکه قرار دادن قیمت کف و سقف برای نرخ بلیت‌ها غلط است. این الگو برای کشورهایی است که ایرلاین‌های مختلف با آپشن‌های متفاوت، خدماتی مختلف ارائه می‌کنند، این در حالی است که ایرلاین‌های کشورمان در یک فضای انحصاری خدمات یکسانی در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

ریزگردها دوباره از راه می‌رسند

نماینده مردم اهواز در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به مشکل ریزگردها گفت: علی رغم بودجه‌های مناسبی که از صندوق توسعه ملی در جهت بهبود شاخص‌های زیست محیطی و مقابله با ریزگردها در استان هایی چون خوزستان و سیستان و بلوچستان تخصیص یافته، هنوز عملکرد مطلوبی ثبت نشده است. همانطور که در بحث آلایندگی کلانشهرها و موضوع وارونگی هوا، کار کارشناسی و اصولی نشده است. حداکثر تدبیرها انتظار برای وزش باد بوده تا بادی بوزد و الایندگی‌ها را کمتر کند.

یوسفی در ادامه گفت: از این جهت نمایندگان خواستار ارائه جزییات هزینه‌های هنگفتی که از صندوق توسعه ملی و بودجه سنواتی برای مقابله با ریزگردها و مسئله وارونگی هوا در نظر گرفته شده، هستند. معتقدم اگر توسعه کشور به شکل توسعه پایدار تعریف و تفسیر شود در آنصورت پیوست‌های زیست محیطی در کنار پیوست‌های فرهنگی برای پروژه‌های کلان دولتی یک ضرورت غیر قابل جایگزین است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان گفت: همانطور که بخش خصوصی برای اجرای یک پروژه اقتصادی باید ۱۷استعلام سازمان محیط‌زیست را پاس کند، برای پروژه هایی که دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی قرار است اجرایی کنند، نیز باید یک چنین پیوست هایی لحاظ شوند.اما در عمل ابتدا پروژه‌ها اجرایی می‌شوند، بعد مسئولان سراغ قانع کردن محیط‌زیست برای اعطای مجوز می‌روند. این نوع سیاست ها، ضد توسعه ای، ضد تولید و بر خلاف اصول زیست محیطی هستند و باید جلوی این رویکردهای مخرب گرفته شود.

منبع: اقتصاد آنلاین
  • ناشناس ارسالی در

    انصافا الان بلیت هواپیما گرونه دیگه

ارسال نظر