|
کدخبر: 134335

ماجرای دفن زعفران توسط کشاورزان

متاسفانه درحالی‌که این روزها در حاشیه تمامی جاده‌های منتهی به مشهد مقدس سفره‌های پر از گل زعفران گسترانیده شده و این گل بنفش‌رنگ و بوی تازه‌ای به اقتصاد این استان بخشیده اما زعفران کاران تایبادی درست در میانه فصل برداشت با تراکتور به جان مزارع زعفران افتاده و دسترنج خود را دفن کردند!

اقتصاد ماجرای دفن زعفران توسط کشاورزان

افزایش میزان برداشت محصول زعفران در شهرستان تایباد و از طرفی کاهش قیمت گل و جولان دلالان موجب شد تا تعدادی از زعفران کاران بخش میان ولایت شهرستان تایباد اراضی زیر کشت زعفران خود را با تراکتور شخم زده و عطای طلای سرخ را به لقایش ببخشند.

شهرستان تایباد با افزون بر ۶ هزار و ۸۵۰ هکتار زیر کشت زعفران یکی از قطب‌های تولید این محصول در استان خراسان رضوی محسوب می‌شود که با روند کنونی و عدم تمایل کشاورزان زعفران کار این منطقه به برداشت این محصول، امسال تولید زعفران در این شهرستان کاهش پیدا خواهد کرد.

بنا بر آمار سازمان جهاد کشاورزی سال گذشته این شهرستان افزون بر ۲۵ تن زعفران خشک تولید داشت که امسال به دلایل مختلف ازجمله کاهش قیمت گل، افزایش قیمت آب چاه موتورها، گرانی کارگر برای پر کردن گل‌های زعفران و از طرفی عدم افزایش قیمت زعفران نسبت به سال گذشته بسیاری از زعفران کاران را با مشکل جدی مواجه کرده است.

تعدادی از زعفران کاران تربت حیدریه نیز در اقدامی مشابه به دلیل عدم صرفه اقتصادی در برداشت زعفران و هم چنین با هدف اعتراض به قیمت پائین زعفران نسبت به رها‌سازی گوسفندان در مزارع زعفران اقدام کردند تا دسترنج آن به جای حضور در بازار‌های جهانی خوراک دام‌ها شود!

سود زعفران به صفر رسید

کشاورزان تایبادی که از ابتدای فصل برداشت باقیمت خرید گل آن‌هم باقیمت اندک مشکل داشتند حالا دیگر برداشت محصول برای آنها صرفه اقتصادی نداشته به قول آنها سود آن به صفر رسیده است!

ابراهیم جامی یکی از زعفران کاران معترض در همین رابطه به خبرنگار بازار گفت: از ابتدای فصل برداشت قیمت گل برداشت‌شده در این شهرستان از کیلویی ۶۰ هزار تومان فراتر نرفت این در حالی است که سال گذشته نیز قیمت گل به همین میزان و حتی بیشتر بود.

وی بابیان اینکه درحال‌حاضر قیمت گل به کیلویی ۳۰ هزار تومان رسیده است بیان کرد: این در حالی است که دستمزد پاک کردن یک کیلو گل زعفران توسط کارگران هم کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان رسیده است لذا کشاورز باید پول فروش محصول را بابت دستمزد پر کردن گل‌ها به کارگران تقدیم کند!

این تولید‌کننده بابیان اینکه امسال قیمت آب چاه موتورها افزایش داست و از طرفی قیمت گل پرکن‌ها هم افزایش دو برابری داشت افزود: این در حالی است که قیمت گل زعفران در کمال ناباوری به نصف سال قبل کاهش داشت.

جامی بابیان این‌که سال گذشته کیلویی ۱۰ هزار تومان گل زعفران را پر می‌کردیم عنوان کرد: این در حالی است که این قیمت به سه برابر افزایش‌یافته است.

این کشاورز تایبادی بابیان اینکه سال گذشته دولت برای حمایت از کشاورزان محصول ما را تضمینی خریداری کرد نیز اذعان کرد: همین موضوع موجب ایجاد دردسر تازه‌ای شد تا آنجا که یک سال به دنبال پول خود دویدیم تا بتوانیم آن را به اقساط نقد کنیم.

وی بیان کرد: کشاورزان حق‌دارند که محصول خود را شخم زده و از بین ببرند چون حمایتی در کار نیست.

خسارت یک‌میلیاردی

شخم زدن محصول برداشت‌نشده زعفران در اراضی کشاورزی تایباد اگرچه بنا بر گفته برخی از مسئولان نمایشی، تخریب رسانه‌ای و یا برای ایجاد حساسیت نامگذاری می‌شود اما بنا بر اظهارات کارشناسان جهاد کشاورزی تایباد خسارت به‌جای مانده از تخریب کشتزارهای زعفران تایباد افزون بر یک میلیارد ریال برآورد شده است.

گفتنی است کشاورزان بخش میان ولایت این شهرستان طی چند روز اخیر بیش از یک و نیم هکتار زمین زیر کشت این محصول را تخریب کردند و چه‌بسا این روند در طی روزهای پیش رو ادامه داشته باشد.

 

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها