|
کدخبر: 134117

۸۰ امضا برای استیضاح وزیر اقتصاد

زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام خبر تهیه طرح استیضاح وزیر اقتصاد با ۸۰ امضا، از سرمایه‌گذاری یک شرکت بیمه‌ای در بورس و سود هنگفت این شرکت به خاطر خارج شدن از بازار سرمایه در اوج سخن گفت.

محسن زنگنه با اشاره به عدم همراهی دولت و شرکت‌های حقوقی پیرو شرایط بازار سرمایه گفت: دولت در رابطه با بازار سرمایه دو اشتباه را مرتکب شد.

وی تاکید کرد: اشتباه اول دولت در زمانی رخ داد که وضعیت بازار سرمایه سعودی بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت به جهت رفع ضعف‌ها پیرو تورم، نرخ ارز و قیمت دلار به یک بازار سرمایه پررونق نیاز داشت، ادامه داد: دولت سعی داشت ضعف‌های اقتصادی خود را از طریق بازار سرمایه بپوشاند و عملا یک سرمایه اجتماعی را برای خودش فراهم کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت هم در تشویق مردم به سمت بازار و هم حذر کردن مردم از این بازار اشتباه کرد، دولت از این حذر داشت که واقعیات این بازار را به مردم بگوید، واقعیتی که گویای پر ریسک بودن این بازار بود.

دولت به قوانین فعالیت در بورس پایبند نبود

این نماینده مجلس با بیان اینکه قوانین مرتبط با نحوه فعالیت بورس در کشور ایراداتی دارد، گفت: این در حالی است که دولت حتی به همین قوانین هم پایبند نبود.

زنگنه بیان کرد: به واقع بسیاری از الزامات قانونی در هنگام بالا رفتن سهام از سوی سازمان بورس رعایت نشد علی الخصوص افزایش‌های بالای ۵ الی ۲۰ درصد لذا عملاً با تشویقی که از سوی رئیس‌جمهوری مبنی بر حضور مردم در این بازار انجام شد، اقبال زیادی از سوی مردم برای فعالیت در بورس شکل گرفت.

 عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات تاکید کرد: البته این اشکالی بود که دولت در زمان افزایش سهام در بازار انجام داد و متاسفانه از سوی دیگر هم عرضه سهام را - با اینکه برایش مقدور بود - تقویت نکرد.

زنگنه با بیان اینکه درحال‌حاضر شرکت‌های زیادی داریم که در صف ورود به بازار سرمایه هستند، تاکید کرد: متاسفانه ما وقتی به درستی نگاه می‌کنیم میزان سرعت ورود شرکت‌ها به بورس در ۶ ماهه سال ۹۹ تفاوت معناداری با سال گذشته نمی‌کند لذا این موارد ایراداتی بود که دولت در زمان افزایش سهام در بورس انجام داد.

 وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز شرکت‌های دولتی و حقوقی‌ها بازیگران اصلی بازار سرمایه هستند، تاکید کرد: سهم عمده این شرکت‌ها به نحوی در ارتباط با دولت است و دولت بر این شرکت‌ها احاطه داشته و بر آنها مدیریت می‌کند، تاکید کرد: بنده اخیراً با مدیرعامل یکی از بیمه‌ها صحبت می‌کردم. وی به من گفت که تراز تجاری ما منفی بود، اما یک سرمایه‌گذاری خوبی را در بورس انجام دادیم و نه تنها ترازمان مثبت شد حتی یک مقدار زیادی هم در صندوقی ذخیره کردیم؛ لازم به ذکر است این شرکت در اوج هم از بازار خارج شد؛این روایت بازار است.

زنگنه تصریح کرد: این قبیل شرکت‌ها بالاخره به اصول حضور در بورس واقف بودند و متاسفانه هیچ کس هم نه در زمان ورود این شرکت‌ها از آنها سوال کرد که چرا آمدید و نه زمان رفتنشان. لذا این مجموعه اتفاقاتی است که تاکنون رخ داده است.

 این نماینده مجلس با بیان اینکه وقتی رفتار حقوقی‌ها را در بازار تحلیل می‌کنیم می‌بینیم که این شرکت‌ها عملکرد مشابهی داشتند، اظهارکرد: این بدین منظور است که این شرکت‌ها در زمان واحدی به بورس ورود می‌کنند و در زمان واحدی دیگر از بورس خارج می‌شوند و بازار را با تلاطم مواجه می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در ارزیابی خود از عملکرد وزارت اقتصاد و امور دارایی گفت: در جلساتی که با وزیر اقتصاد داشتیم حقیقتاً برنامه‌ای را در جهت بهبود عملکرد بورس ندیدیم.

هزاران فاکتور در اختیار مدیران بازار بورس است که سرمایه مردم با حداقل ریسک محفوظ شود

وی بیان کرد: زمانی که بورس افزایشی بود و مردم چند ده هزار میلیارد را وارد بورس می‌کردند دوستان این نوع رفتار را به معجزه تعبیر می‌کردند و می‌گفتند که ما باید قدر این مسئله را بدانیم البته هرچه ما هشدار می‌دادیم و می‌گفتیم که بالاخره این مسئله در یک جایی دچار مشکل می‌شود و مردم آسیب می‌بینند اما دوستان به این مسئله توجه نمی‌کردند و حتی نمایندگان را متهم می‌کردند که مجلس عمدا چوب لای چرخ بورس می‌گذارد حقیقتا ما برنامه‌ای را از این دوستان در جلسات محرمانه، علنی و غیرعلنی ندیدیم.

 

زنگنه تاکید کرد: حتی این دوستان تحلیل درستی از بازار سرمایه ارائه نمی‌کردند و در نهایت به ما می‌گفتند که بازار محل عرضه و تقاضا است و سازمان بورس دخالتی در قیمت‌ها ندارد و همواره سعی دارد تا مکانیزم‌های فروش را مدیریت کند که این طور نیست چرا که سازمان بورس ابزارهای متعددی را در اختیار دارد که می‌تواند به واسطه آن در بازار بورس بازنگری کند یعنی این سازمان می‌داند نمادی را چه زمانی باز کند و چه زمانی ببندد و یا اینکه در هنگام افزایش ۵ الی ۱۵ درصد چه زمانی نماد بسته شود و چه زمانی کنفرانس برگزار شود لذا هزاران فاکتور در اختیار مدیران بازار بورس است که سرمایه مردم با حداقل ریسک محفوظ شود.

 وی بیان کرد: ما وقتی به دنیا نگاه می‌کنیم و وقتی می‌بینیم سهامی ۵ الی ۶ درصد افت می‌کند، نماد بسته می‌شود و بلافاصله سازمان مدیریت بورس ورود کرده و این موضوع را مدیریت می‌کند.

این نماینده مجلس اظهارکرد: البته ما وقتی دیدیم که تمامی جلسات ما در باره‌ی نابسامانی بازار سرمایه با وزیر اقتصاد به نتیجه نمی‌رسد با جمعی از نمایندگان بحث استیضاح وزیر اقتصاد و اموردارایی را کلید زدیم و تاکنون حدود ۸۰ امضا برای این استیضاح وی جمع آوری شده است لذا در ادامه باید ببینیم هیات رئیسه مجلس با این مسئله چطور برخورد خواهد کرد و امیدواریم شرایط برگزاری این جلسه را فراهم کند.

منبع: بازار

ارسال نظر