|
کدخبر: 133312 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش ‌نیوز:

رئیس سازمان حمایت بالاخره اعتراف کرد

رئیس سازمان حمایت هفته قبل گفت که سازمان‌های امنیتی؛ فروش نهاده در مجاری غیرقانونی را در دستور کار قرار داده‌اند. این در حالی است که وی تا چند ماه قبل وجود بازار سیاه نهاده را در حد محال می‌دانست.

اقتصاد رئیس سازمان حمایت بالاخره اعتراف کرد

رئیس سازمان حمایت هفته قبل گفت که سازمان‌های امنیتی؛ فروش نهاده در مجاری غیرقانونی را در دستور کار قرار داده‌اند. این در حالی است که وی تا چند ماه قبل وجود بازار سیاه نهاده را در حد محال می‌دانست.

دوازدهم آبان ماه سال ۹۹، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از موضوعی سخن گفت که با اعتقاد چند ماه قبل وی، کاملاً در تضاد است. برای بررسی بیشتر موضوع با گسترش‌نیوز همراه باشید.

عباس تابش هفته قبل در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: «درباره بحث نهاده‌ها، مقرر شده که دستگاه‌های امنیتی و وزارت جهاد کشاورزی راسا برخورد کنند و لذا اگر بتوانیم بحث عرضه خارج از شبکه نهاده‌ها را کنترل کنیم، این قول را به همه تولیدکنندگان می‌دهیم که ۱۰۰ درصد نیاز نهاده‌ها را در اختیارشان قرار دهیم».

مرغداران مستندات خود را ارائه کنند

برای روشن شدن بیشتر موضوع به ۴ ماه قبل برمی‌گردیم. عباس تابش در نشست خبری‌ که ۳۱ تیرماه سال ۹۹ برگزار شد درباره موضوع نهاده گفته بود: «بعضی مرغداران ادعا می‌کنند که نهاده را در بازار آزاد و به قیمتی بسیار بیشتر از قیمت مصوب، خریداری می‌کنند. از آنها می‌خواهیم مدارک و مستندات خود را ارائه کنند چون نهاده فقط در دو مجرای قانونی توزیع می‌شود و حداقل روی کاغذ، امکان گرانفروشی آن در بازار آزاد وجود ندارد».

موضوع عرضه خارج از شبکهِ نهاده‌های دامی، رازی نگفته نیست. گفت‌وگوهای متعدد گسترش‌نیوز با فعالان بازار و روسای اتحادیه‌ها و صنوف مرتبط با پرورش مرغ و طیور نشان می‌داد که بازار سیاه نهاده کاملاً واقعی است. تقریباً همه آنها به ما گفتند که پرورش‌دهندگان مرغ و پرندگان دیگر فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده موردنیاز را از سامانه بازارگاه تامین می‌کنند و بقیه را از بازار آزاد و به قیمت‌ نجومی، خریداری می‌کنند. همان‌طور که می‌بینید آقای تابش تا همین چند ماه قبل، موضوع عرضه خارج از شبکه نهاده (بخوانید بازار سیاه) را بعید دانسته، توپ را به زمین پرورش‌دهندگان انداخته و از آنها سند و مدرک خواسته است. سخنان جدید او به وضوح، بوی تجدیدنظر و اعتراف می‌دهد. مدیرعامل سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حاوی چند نکته مهم است:

  1. این سازمان فقط زمانی می‌توانند نیاز بازار را تامین کند که عرضه خارج از نهاده، کنترل شود.
  2. موضوع نه تنها واقعی است بلکه به حدی جدی است که باید سازمان‌های امنیتی به ماجرا ورود کنند.

سوالاتی که باید جواب داد

این موضوع را باید به فال نیک گرفت چون قدم اول آن بود که سازمان مهم و مسئولی مثل سازمان حمایت، قبل از چیز وجود یکی از سیاه‌ترین بازارهای ایران را به رسمیت بشناسد. اما کاش آقای تابش در نشست چند روز قبل، توضیح بیشتری درباره موضع جدید خود ارائه می‌کردند. برای رسانه‌ها، جامعه پرورش‌دهندگان و نمایندگان صنفی آنها سوال است که دلیل انکار اولیه مقامات این سازمان چه بوده است؟ به عبارت دیگر چه شد که فروش نهاده در مجاری غیرقانونی برای ایشان محرز شد؟ آیا با تکیه بر گزارشات سازمان‌های دیگر به این واقعیت پی برده‌اند یا آنکه خودِ سازمان حمایت، روش جدیدی در پیش گرفته و سازوکارهای تازه و متفاوتی برای نظارت موثر و کارآمد در پیش گرفته است؟ آیا کاستی و به قول معروف باگ خاصی در نظارت بر این حوزه وجود داشت؟ همین کاستی بود که مانع شد مدیریت سازمان؛ علی‌رغم افشاگری‌های مداوم و مکرر پرورش‌دهندگان، باز هم خواستار ارائه شواهد، مستندات و مدارک بیشتر شود؟

اعتراف ضمنی و در عین حال آشکار این سازمان مهم و نقش‌آفرین را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم که در ادامه شاهد پیگیری بیشتر و موثر این سازمان و متولیان دیگر در حوزه نهاده باشیم. باید هرچه زودتر، تدبیری موثر و کارآمد اندیشیده و اجرا شود. کلمه عرضه خارج از شبکه توزیع نمی‌تواند وضعیت آشفته‌بازار نهاده را به خوبی توصیف کند. شبکه توزیع به شدت ضعیف و ناکارآمد است. ناپدید شدن نهاده واردشده با ارز ۴۲۰۰ تومانی باید پایان یابد. بسیاری از اقشار، توان خرید گوشت قرمز ۱۵۰ هزار تومانی را ندارند؛ حداقل بازار مرغ و قیمت آن را دریابیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها