|
کدخبر: 124238 شاپور پشابادی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات مطرح شد:

قیمت کره سنتی در بازار

رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی: در واحدهای صنفی، قیمت مصوب تعین شده برای خرید هر کیلو شیر اعمال نمی‌شود چون واحدها، اکنون هر کیلو شیر را به قیمت ۴۳۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

اصناف قیمت کره سنتی در بازار

آیا دلیل اصلی گرانی دوبرابری کره، حذف ارز مربوط به واردات کره است؟ به نظر می‌رسد که این گونه نیست و کمبود و گرانی نهاده، روز به روز به قیمت محصولات پروتئینی و لبنیات افزوده و خواهد افزود. برای بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی تهران به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

رجبی

هر کیلو ۷۰ هزار تومان

هر دو نوع کره (بسته‌بندی و سنتی) در بازار به اندازه کافی موجود است اما قیمت‌ نوع صنعتی به شدت بالا رفته است. علی رجبی، رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات تهران ضمن بیان این موضوع گفت: «مشکل به افزایش قیمت دو برابری کره بسته‌بندی مربوط می‌شود وگرنه کمبودی در فروشگاه‌ها و واحدهای سنتی وجود ندارد. درحال‌حاضر قیمت کره سنتی حدود ۷۰ هزار تومان است».

شیر را گران‌تر می‌خریم

با حسابی سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت کره سنتی در هر کیلو فقط ۱۰ هزار تومان کمتر از نوع سنتی است. رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات در ادامه اظهار کرد: «گرانی کره بسته‌بندی روی تمایل به کره سنتی تاثیر چندانی نگذاشته است. افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید و قیمت نهاده‌ها سبب شده است که شاهد افزایش قیمت در هر دو بخش لبنیات صنعتی و سنتی باشیم. در واحدهای صنفی، قیمت مصوب تعین شده برای خرید هر کیلو شیر اعمال نمی‌شود چون واحدها اکنون هر کیلو شیر را به قیمت ۴۳۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند. در کارخانجات و واحدهای صنعتی، قیمت هر کیلو شیر بسته به تناژ، بار میکروبی، هزینه حمل، مسافت و... متفاوت است. واحدهای صنعتی به واسطه قراردادهایی که دارند طبیعتاً شیر را به قیمت کمتری خریداری می‌کنند».

وی در ادامه افزود: «خوشبختانه در زمینه تامین شیر مشکل و کمبودی وجود ندارد ولی قیمت شیر رو به افزایش است. در عرض دو هفته اخیر ۱۰۰ تومان به قیمت خرید شیر خام افزوده شده است».

آدرس غلطی به نام ارز واردات

سخنان رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات تهران حاکی از آن است که دلیل اصلی افزایش قیمت کره به گران شدن هزینه‌های تولید مربوط می‌شود و شامل همه محصولات لبنی می‌شود. این نکته از آن نظر اهمیت دارد که به دنبال گرانی بی‌سابقه کره، مسئولان و دست‌اندرکاران مختلف، دلیل را حذف ارز مربوط به واردات کره از کشورهایی مثل ترکیه اعلام کردند. با مقایسه گذرای قیمت کره سنتی و بسته‌بندی می‌توان دریافت که این استدلال واقعیت ندارد یا حداقل این تصمیم، تاثیر چندانی نداشته است چون تفاوت بین این دو نوع کره، جزئی است. از طرف دیگر کره سنتی به دنبال گرانی نوع صنعتی، افزایش قیمت چندانی نداشته است. معضل کمبود و گرانی بی‌سابقه نهاده و خوراک دام به اوج رسیده است و آن‌طور که نمایندگان تشکل‌ها و صنوف مختلف مربوط به این صنف می‌گویند اگر کاری نشود قیمت محصولات پروتئینی از گوشت و تخم‌مرغ گرفته تا محصولات لبنی بسیار بیشتر از این‌ها بالا خواهد رفت. به‌عنوان‌مثال قیمت تخم‌مرغ اخیراً به بالای ۳۰ هزار تومان رسیده و اخیراً زمزمه‌هایی مبنی بر گرانی دوباره شیر و محصولات لبنی دیگر و صدور نرخنامه‌های جدید شنیده می‌شود».

سویای ۱۵ هزار تومانی

درحال‌حاضر قیمت دولتی نهاده‌ها (ذرت و کنجاله سویا) بی‌معنا شده است و دامداران و پرورش‌دهنده‌‌گان طیور درصد ناچیزی از مصرف روزانه دام و طیور خود را از سامانه بازارگاه و با قیمت دولتی تامین می‌کنند. تولیدکنندگان دام و طیور به خصوص در دو سال گذشته از کارآمد نبودن سامانه بازارگاه و تامین بخشی زیادی از نیاز خود در بازار آزاد گلایه‌ کرده‌اند اما این مشکل اکنون به اوج خود رسیده است. مرغداران و دامداران، قیمت مصوب دولتی را مضحک می‌دانند زیرا فقط روی کاغذ وجود دارد. قیمت کنجاله سویا که نرخ مصوب آن ۲۴۵۰ تومان است در بازار آزاد به ۱۵ هزار تومان رسیده است.

سویای انسانی به صرفه‌تر است!

برای درک عمق این فاجعه کافی است بدانید که قیمت هر کیلو سویای انسانی حدود ۱۲ هزار تومان است. گرانی باعث شده است که پرورش‌دهندگان به سویای انسانی رو بیاورند. سویای استفاده شده، تاریخ گذشته است و پرورش‌دهندگان آن را به قیمت کمتری خریداری می‌کنند. گفته می‌شود که استفاده از سویای تاریخ مصرف گذشته ضرری برای سلامت دام، طیور و انسان ندارد. در اینجا باید یک سوال اساسی و نه چندان جدید را دوباره مطرح کرد: طبق اعلام مسئولان ذی‌ربط، نهاده واردشده با نرخ دولتی، کفاف نیازهای داخلی را می‌دهد؛ اما مسئله اینجاست که اگر چنین است چرا به قیمت دولتی به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد؟ آیا زمان آن نرسیده است که یک‌بار برای همیشه به رانت‌خواری در حوزه توزیع نهاده پایان داد؟

  • ناشناس ارسالی در

    چه جالب شده ایران شده تگزاس هر کی هر قیم تی دوست داره روی اجناسش میزاره والا فقط یک اسلحه مونده که هر ایرانی دستش بگیره د یگه با جزیره ادم خورا فرقی نداریم همینطو ر بگذره باید پنجره های خونه هامون رو اهن جوش بدیم نریزن تو خونه غارت کنن باور نم یکنید من هم چند سال پیش باور نمیکردم میو ه رو دونه ای بگیرم وهندوانه رو ریفی دیگه جشن باید گرفت

ارسال نظر