|
کدخبر: 132807

مرخصی استحقاقی با استعلاجی چه تفاوت هایی دارند؟

یک کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی درباره تفاوت مرخصی استحقاقی و استعلاجی توضیحاتی داد.

اقتصاد مرخصی استحقاقی با استعلاجی چه تفاوت هایی دارند؟

وحید حاجی زاده کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی اظهار کرد: کارگران مشمول قانون کار در کارگاه‌ها عملا از دو نوع مرخصی استعلاجی و استحقاقی بیشتر استفاده می‌کنند.

او با بیان اینکه این دو مرخصی سه تفاوت بارز با یکدیگر دارند، گفت: مرخصی استحقاقی ۳۰ روز در طول سال است که شامل ۲۶ روز کاری و ۴ جمعه می‌شود.

این کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی افزود: مرخصی استعلاجی به هیچ عنوان محدودیت ندارد و کارگر تا زمانی که پزشک معالج تشخیص دهد و سازمان تأمین اجتماعی تأیید کند می‌تواند از مرخصی استعلاجی خودش استفاده کند.

حاجی زاده با بیان اینکه مرخصی استحقاقی نیاز به موافقت کارفرما دارد، گفت: در مقابل مرخصی استعلاجی نیازمند موافقت کارفرما ندارد چرا که بر گرفته از بیماری، حادثه یا هر اتفاقی است که از دست کارگر خارج است.

او با بیان پرداخت حقوق کارگر در ایام مرخصی‌های استحقاقی برعهده کارفرما است، تصریح کرد: در مقابل پرداخت حقوق کارگر در زمان مرخصی‌های استعلاجی بر عهده سازمان تأمین اجتماعی است.

حاجی زاده گفت: اگر کارفرما در قرارداد کار تعیین کند که کارگر تنها می‌تواند از تعداد مشخصی مرخصی استعلاجی استفاده کند، این عمل با قانون تأمین اجتماعی مغایرت دارد و کارفرما نمی‌تواند به هیچ عنوان این محدودیت را برای کارگر در نظر بگیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها