|
کدخبر: 132436

تفاوت معنادار قیمت های مصوب و آزاد چای در بازار

رحمت سمیعی، رئیس هیات مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال ضمن اشاره به افزایش ۱۰ درصدی تولید در سال جاری، اظهار داشت: خواست همیشگی ما مکانیزه شدن صنعت چای کشور است در شرایطی که هزینه مورد نیاز برای آن برابر با قیمت یک خانه در لواسان است!

سعید رحمت سمیعی، رئیس هیات مدیره سندیکای کارخانجات چای شمالی در خصوص وضعیت کشت و تولید امسال گفت: امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش تولید داشتیم که غالبا به دلیل بارندگی ها بود.

رحمت سمیعی افزود: البته امسال در چین دوم خشکسالی داشتیم و تولید کاهش یافت اما خوشبختانه بعد از چند بارندگی مجددا تولید افزایش یافت.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر نسبت به سال گذشته چایکاران به باغات خود رسیدگی کردند و باغات جدیدی در دوره تولید آمد. به عبارت دیگر هم برخی باغات احیا شد و هم بارندگی ها خوب بود و موجب افزایش ۱۰ درصدی تولید امسال شد.

قیمت های پایین بازار را خراب کرده است

این مقام مسئول در خصوص پرداخت بهای چای به چایکاران کشور نیز اظهار داشت: بسیاری از کارخانه داران قدر السهم خودشان را پرداخت کرده اند و احتمالا مقدار ناچیزی پرداخت نشده باقی مانده است.

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار امسال چگونه بود، گفت: اگرچه امسال نسبت به سالهای گذشته شرایط تولید بسیار بهتر بوده اما وضعیت بازار چندان خوب نیست و قیمت‌ ها پایین است.

رحمت سمیعی تصریح کرد: به دلیل کرونا در بحث صادرات مشکل داریم و در حالی که امیدوار بودیم بتوانیم محصول را با ارز ۲۸ تا ۳۲ هزار تومانی بفروشیم اما متاسفانه نتوانستیم به قیمت بفروشیم و در نتیجه وضعیت خوبی نداریم.

وی ادامه داد: دومین مساله در امر صادرات بحث برگشت ارز است که صادر کنندگان غالبا گرفتار دلار نیمایی هستند که دولت از آنها طلب می کند.

حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی دشمنی با تولید داخل است

رئیس هیات مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال در خصوص تعرفه واردات نیز گفت: همانطور که می دانید سال گذشته تعرفه واردات چای ۲۰ درصد بود و قرار بود همان مقدار باقی بماند اما امسال آن را به ۵ درصد کاهش دادند و همان باقی ماند! اگرچه بعید می دانم با دلار ۲۸ هزار تومان وارد کنندگان انگیزه ای برای واردت چای داشته باشند.

وی در خصوص پیشنهاد وزارت اقتصادی مبنی بر حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی و تاثیرات آن بر فعالیت کشاورزان گفت: اگر چنین چیزی تصویب شود معنایش فقط دشمنی با تولید داخلی است که بخش کشاورزی هم در راس آن است.

این فعال صنعت چای کشور با اشاره به تصویب قانون معافیت مالیاتی بخش کشاورزی در ۷۰ سال پیش، افزود: امروز کشاورزان کم درآمدترین های مملکت هستند و اگر درآمدی داشتند امکانات اولیه خوبی از جمله تراکتور و تجهیزات خوبی در باغات و مزارع خود استفاده می کردند اما می بینیم که اینگونه نیست.

رحمت سمیعی ادامه داد: در صورت تصویب شدن چنین پیشنهادی، درواقع دولت از کم درآمدترین قشر جامعه مالیات می گیرد که این امر تنها ناشی از بی دانشی دولت و دلتمردان ما است. با این وجود امیدواریم انشالله دولت بعدی عاقلانه تر تصمیم گیری کند.

تاثیر نا امنی اقتصاد بر سودآور نبودن صنعت کشاورزی

رحمت سمیعی در خصوص دلایل سود آور نبودن بخش کشاورزی کشور نیز اظهار داشت: متاسفانه تولیدکنندگان ما هزینه های تولید را با دلار ۳۰ هزار تومانی می پردازند اما قیمت محصول نهایی را دولت تعیین می کند!

وی ادامه داد: سوال این است که آیا من کشاورز نقشی در قیمت دلار ۳۰ هزار تومانی دارم که حال باید بهای آن را بپردازم؟

رحمت سمیعی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال الان قیمت جو ۴۶۰۰ تومان است اما وقتی دامدار بخواهد گوشت تولیدی اش را بفروشند می گویند اجازه صادرات ندارید! در حالی که این حرف کاملا خلاف قانون است و در قانون به صراحت اعلام شده است که هیچ کس حق گرفتن جلوی صادرات را ندارد.

وی ادامه داد: وقتی تولیدکننده با ارز ۳۰ هزار تومانی دام خود را تغذیه کرده و کشوری مانند عراق خواهان این است که آن را با کیلویی ۱۵۰ هزار تومان خریداری کند دولت ممانعت می کند! مگر نهاده دولتی به تولیدکننده پرداخت شده که اینگونه در مورد محصول نهایی اظهار نظر و تصمیم گیری می کند! ؟

رحمت سمیعی تاکید کرد: به عبارت دیگر یکی از دلایلی که تولیدات ما در بخش کشاورزی همیشه متضرر می شود این است که نهاده دولتی نمی دهند اما ۱۰۰ درصد تولید نهایی را از تولیدکننده با قیمتی که خودشان تعیین می کنند، طلب می کنند.

وی با بیان این موضوع که دولت متاسفانه همه را به نوعی خلافکار کرده است، افزود: به عنوان مثال برای مرغ قیمت ۱۵ هزار تومان مصوب می شود اما مصرف کنندگان با قیمت کمتر از ۲۰ هزار تومان مرغ پیدا نمی کنند. این در حالی است که اگر مرغدار محصول خود را به قیمت ۲۵ هزار تومان هم بدهد باز هم برای وی صرفه ندارد.

رحمت سمیعی تاکید کرد: با این تفاسیر این نا امنی اقتصادی که دولت قادر نیست به هیچ وجه آن را کنترل کند، موجب می شود که بخش کشاورزی هیچ گاه سود آور نباشد.

ناکارآمدی دولت در تامین بودجه ۴۰ میلیارد تومانیِ مکانیزه کردن صنعت چای

این مقام مسئول در خصوص وضعیت مکانیزاسیون صنعت چای و مزارع چای گفت: برای مکانیزاسیون کل چای کشور شاید چیزی کمتر از ۴۰ میلیارد تومان بودجه لازم داریم، اما ناکار آمدی دولت موجب شده است که چنین مبلغی که برابر با مبلغ یک خانه در لواسان است تامین نشود.

وی افزد: با این تفاسیر ماشین آلات چای چندان به روز رسانی نشده است اما در ماشین آلات باغات چای آخرین تکنولوژی ها وارد شده است. با این وجود هم تعداد شان کم است و هم گران هستند.

رحمت سمیعی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال قیمت یک دستگاه برگ چین ۱۵ میلیون تومان و قیمت یک دستگاه هرس کن ۲۵ میلیون تومان است و غالب کشاورزان قادر به خریداری نیستند. لذا این تجهیزات باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شود که کشاورز قادر به خرید آن باشند اما این اتفاق نمی افتد.

وی در پایان تاکید کرد: برای به صرفه بودن تولید، همیشه که نمی توان قیمت برگ سبز را بالا برد ما باید هرینه تولید را بقدری پایین بیاوریم که برای کشاورز مقرون به صرفه باشد. بنابراین با مکانیزاسیون اولا می توان تولید در واحد سطح را بالا برد دوما اینکه هزینه را به طور چشمگیری پایین آورد. به این دلیل مکانیزه کردن صنعت چای خواست مسلم ما است.

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر