|
کدخبر: 131025

کدام سکه بیشترین حباب قیمت را دارد؟

قیمت سکه طرح جدید، نیم سکه و ربع سکه در بازار روز سه‌شنبه افزایش یافتند. اما آخرین قیمت طلا و سکه تا پیش از امروز ۷ آبان چقدر بود؟

اقتصاد کدام سکه بیشترین حباب قیمت را دارد؟

قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد دیروز سه شنبه ۶ آبان با ۱۹، ۰۰۰ تومان افزایش، یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.

موج جدید شیوع کرونا، نگرانی‌ها از روند کند ترمیم اقتصاد جهانی را شدت بخشیده و موجب افزایش تقاضا برای خرید طلا شده است. بهای هر اونس طلا در ساعات ابتدایی روز با ۳/ ۰ درصد افزایش، به ۱۹۰۸ دلار و دو سنت رسید.

اما در ادامه روز این افزایش کمرنگ شد و از سقف روزانه خود عقب‌نشینی کرد. هر اونس طلا (ساعت ۱۶ روز سه‌شنبه) به ۱۹۰۲ دلار و ۵۶ سنت رسید. افزایش موارد جهانی ابتلا به ویروس کرونا به خصوص در غرب جذابیت طلا به‌عنوان دارایی امن را تقویت کرده است.

با این حال طلا احتمالا تا زمان انتخابات امریکا و مشخص شدن نتیجه آن نزدیک به سطح ۱۹۰۰ دلار می‌ماند. عاملی که از رشد قیمت طلا حمایت کرد، افت ۱/ ۰ درصدی شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب در معاملات روز جاری بود.

حباب بزرگ در قطعه کوچک‌تر سکه

قیمت سکه طرح جدید، نیم سکه و ربع سکه در بازار روز سه‌شنبه افزایش یافتند. بهای هر قطعه سکه تمام طرح جدید به ۱۴ میلیون و ۱۰۰هزار تومان، نیم سکه ۷ میلیون و ۶۵۰هزار تومان و ربع سکه ۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. با قیمت‌گذاری روز گذشته حباب در سکه به بیش از یک میلیون رسید اما بیشترین حباب در بین انواع سکه، در ربع سکه وجود دارد.

ربع سکه ۵ میلیون و ۵۰ هزار تومانی، در حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان حباب وجود دارد. در حالی‌که برای سکه تمام، حجم حباب در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. به عبارت دیگر، ربع سکه در حدود ۶۰ درصد از قیمت ذاتی‌اش فاصله گرفته است و این فاصله، با ارزش سکه رابطه عکس دارد. یعنی حباب در نیم سکه و سکه تمام کمتر از قطعه کوچک‌تر آنها است.

کانال ۱۴ میلیونی در ۱۰ روز اخیر تقریبا به‌عنوان یک نقطه میانی قابل‌اتکا برای بازیگران سکه عمل کرده است؛ اگر قرار است سکه راه نزولی را در پیش بگیرد باید با قدرت از محدوده ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پایین برود و نقطه اول مقاومت مهم پیش روی بازیگران بازار سکه هم محدوده ۱۵ میلیون و ۲۰۰هزار تومانی است.

سکه‌بازان در دوران ریزش شدید بازار در هفته گذشته هم با تمام توان خود از کانال ۱۳ میلیون تومانی دفاع کردند. با این حال، نمی‌توان از نظر دور داشت که فلز گرانبهای داخلی حدود یک میلیون تومان هم حباب دارد و این مسئله در صورت انتخاب بایدن می‌تواند منجر به افت سنگین‌تر سکه در مقایسه با دلار شود.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها