|
کدخبر: 129724

ریزش قیمت دلار ادامه دارد

رفتار معامله‌گران ابزارهای مالی در بورس‌کالا بازهم حکایت از استمرار کاهش نرخ و ایجاد حباب منفی در بازار ارز و سکه دارد. این امر به معنی عقبگرد محسوس متقاضیان در این بازارها به‌شمار می‌رود.

اقتصاد ریزش قیمت دلار ادامه دارد

بر مبنای نماگر صندوق‌های طلا و گواهی سپرده سکه طلای یک‌روزه در بورس‌کالا، همواره حباب قیمتی منفی در این بازار دیده می‌شود آن هم در شرایطی که این حباب منفی قیمتی با توجه به نرخ‌های روز گذشته در لحظه تنظیم گزارش نه تنها روند نزولی خود را حفظ کرده بلکه بیشتر نیز شده و در بازه منفی ۱۵ تا منفی ۱۸ درصد در صندوق‌های طلا نوسان می‌کند.

در حالی‌که هنوز هم اوراق گواهی سپرده سکه طلای یک‌روزه به میزان ۷۱/ ۵ درصد پایین‌تر از قیمت سکه فیزیکی در بازار آزاد مورد دادوستد قرار می‌گیرد. این امر به وضوح نشانگر تداوم ذهنیت کاهشی معامله‌گران بازار است.

افت بهای قراردادهای آتی محصولات کشاورزی در روز گذشته نیز مزید بر علت شد و در کنار سایر ابزارهای مالی که این روزها آینه انتظارات تورمی در بازار ارز و سکه هستند، جو کلی جهت‌گیری معامله‌گران این بازارها را بر استمرار افت نرخ مخابره می‌کند. از این رو ذهنیت کاهشی نرخ دلار را به وضوح می‌‌توان نتیجه گرفت همان‌گونه که روز گذشته شاهد افت نرخ در این بازار بودیم اما آنچه بر مبنای این انتظارات و حباب منفی قیمتی از رخدادهای معاملاتی که در بازار صندوق‌های طلا و گواهی سپرده سکه یک‌روزه به چشم می‌خورد، کاهش بهای دلار به میزان این حباب منفی است.

شایان کرمی، کارشناس بازار آتی در توضیح تغییرات کاهشی نرخ‌ها در قراردادهای آتی گفت: در مورد محصول زعفران نگین که سال گذشته برداشت شد در اکثر نمادها به موعد تحویل و تاریخ انقضای نمادها نزدیک شده است. این امر باعث شده سفته‌بازان اقدام به خروج از بازار کنند و تمایل خرید برای این محصول کاهش پیدا کند. از طرف دیگر در ابتدای فصل برداشت محصول جدید هستیم و به تدریج محصول جدید روانه بازارها می‌شود. از این رو محصول سال قبل متقاضی کمتری خواهد داشت و همین موضوع از دیگر دلایل افت بهای محصول سال گذشته شده است. سررسید آبان‌ماه قرارداد آتی نیز به همین ترتیب با کاهش نرخ همراه شده است و با توجه به آنکه متقاضی خاصی ندارد تا زمانی که قیمت محصول برای خریداران به اندازه کافی ارزنده نشود که تمایل به خروج از انبار شکل بگیرد شاهد روند افت نرخ و بی‌تمایلی خریداران خواهیم بود. درحال‌حاضر روند ورود و خروج محصول از انبارهای زعفران نگین سال گذشته نشانی از تمایل بالا برای خروج محصول به همراه ندارد. این امر بیانگر آن است که هنوز هم قیمت‌ها امکان کاهش دارند تا سطحی که تمایل به خروج از انبار در بین اهالی بازار شکل بگیرد.

اوضاع سررسیدهای آتی زعفران جدید

وی به سررسید محصول جدید زعفران اشاره کرد و گفت: در مورد سررسید دی‌ماه زعفران باتوجه به آنکه دارایی پایه آن یعنی گواهی سپرده زعفران درحال‌حاضر وجود ندارد، این قراردادهای آتی همواره با گمانه‌زنی‌های قیمتی معامله‌گران مورد دادوستد قرار می‌گیرد. این در حالی است که حمایت‌هایی که از سوی نهادهای مختلف از محصول زعفران صورت می‌گیرد و بر مبنای آن قرار بر تعیین نرخ پایه به میزان ۲۰ میلیون تومان برای هر کیلو زعفران نگین و ۱۶ میلیون تومان برای هر کیلو زعفران پوشال شد، برای مقطعی از زمان دادوستدهای این محصولات را دچار تحرکات صعودی کرد، اما طبق واقعیت‌های روز که در بازار رخ می‌دهد در کنار آنکه اوج فصل برداشت نزدیک است و عرضه زیاد می‌شود، باعث شد نرخ‌ها با افت محسوسی همراه شود و این نرخ‌های حمایتی ظرف چند روز موردتوجه قرار بگیرند.

او ادامه داد: به‌نظر می‌رسد که همچنان امکان اظهارنظر در مورد سررسید دی‌ماه وجود ندارد و به شواهد بیشتری احتیاج داریم؛ یعنی اجازه دهیم که فصل برداشت به اتمام برسد و عرضه و تقاضای واقعی در بازار شکل بگیرد. البته یک گمانه‌زنی تجربی در این بازار مبنی بر اینکه احتمال خرید تضمینی در بازار وجود دارد، شنیده می‌شود. اگرچه به‌دلیل وجود ۶۰ تن محصولی که از سال گذشته در تعاونی‌ها باقی مانده است این احتمال بسیار ضعیف ارزیابی می‌شود. بحث دیگری که اخیرا مطرح شد تسهیلاتی بود که قرار است به صادرکنندگان زعفران تخصیص داده شود. به‌نظر می‌رسد هنگامی که قیمت بازار کمتر از قیمت‌های مورد نظر است جذابیتی برای صادرکننده به‌همراه نداشته باشد. اینکه به‌صورت دستوری نرخ‌گذاری محصول زعفران انجام شود اقدام صحیحی نیست و بازار در نهایت مسیر عرضه و تقاضای خود را پیش می‌برد و این طرح‌ها به‌عنوان طرح‌های از پیش شکست خورده در نظر گرفته می‌شود.

بی‌توجهی معامله‌گران بورسی به حباب قیمتی

کرمی به سکه بورسی نیز اشاره کرد و گفت: اخیرا شاهد معامله سکه‌های بورسی با بهایی پایین‌تر از قیمت بازاری بودیم. این امر نشان‌دهنده آن است که سرمایه‌گذاران بورسی اعتقادی به حباب قیمتی سکه در بازار آزاد ندارند و چشم‌انداز آنها از بهای آینده سکه نزولی است. برای همین تمایل چندانی برای خرید دیده نمی‌شود. گواه این ادعا هم کاهش قیمت ارز و سکه در بازار فیزیکی طی روز گذشته است.

باتوجه به در پیش‌ بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و فضای پیچیده سرمایه‌گذاری در کشور آن هم در شرایطی که رویکرد رئیس‌جمهور منتخب آمریکا نسبت به اوضاع تحریم‌ها می‌تواند بر وضعیت اقتصادی کشور موثر باشد، باعث عقب‌نشینی و محافظه‌کاری سرمایه‌گذاران در بازارهای گوناگون شده است. در حالی‌که شائباتی مبنی بر افزایش سود بانکی مطرح شده است که در صورت تحقق این رویداد این انتظار وجود دارد که بازارها تاحدودی با افت و رکود همراه شوند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر