|
کدخبر: 129647

وزیر صمت: هم خودرو ارزان می شود هم لوازم خانگی

وزیر صمت از طرح مشترک دولت و مجلس در حوزه خودرو که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد خبر داد.

اقتصاد وزیر صمت: هم خودرو ارزان می شود هم لوازم خانگی

 علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت امروز (سه‌شنبه ۲۹مهر) پس از حضور در کمیسیو.ن صنایع در گفت‌وگویی اظهار داشت: در این نشست مقرر شد که بین وزارت صمت و کمیسیون صنایع کمیته‌ای تشکیل شده و درباره موضوعات مشخص مانند خودرو مسائل را بررسی کنیم.

وی افزود: خودرو یکی از موضوعات مهم و بسیار مورد توجه مردم است و آنها علاقمند هستند از خودروی باکیفیت استفاده کنند؛ این در حالی است که ما شاهد رقابت در بازار خودرو نیستیم و بازار خودرو در انحصار دو شرکت دولتی است ضمن اینکه ما شاهد هستیم کیفیت خودروها پایین بوده و قیمت‌ها هم مناسب نیست.

وزیر صمت تصریح کرد: ما در این موضوع با کمیسیون صنایع مجلس در حال همکاری هستیم و کارهای خوبی را در این باره شروع کرده‌ایم. ضمن اینکه به نقاط مشترک خوبی هم رسیده‌ایم که در آینده نزدیک طرح مشترک دولت و مجلس در حوزه خودرو مطرح خواهد شد.

رزم‌حسینی خاطرنشان کرد: امیدوارم با این طرح شاهد وضعیت بهتری در بازار خودرو باشیم و وضعیت نابه‌سامان فعلی برطرف شود. اما باید به سمت و سویی حرکت کنیم که بازار خودرو رقابتی شده و شرکت‌هایی که در حوزه خودروسازی توانمند هستند به این موضوع ورود کرده و انحصار شکسته شود.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که در کمیسیون صنایع در این باره با نمایندگان بحث کردیم حوزه فولاد است؛ ما به اندازه کافی فولاد در کشور تولید می‌کنیم اما متأسفانه در چند ماه گذشته دلالان و واسطه‌گران که در بازار هستند موجب افزایش قیمت آن شده‌اند.

وزیر صمت افزود: سیاست وزارت صمت تقویت تولید است و ما براساس طرح مشترکی که با کمیسیون صنایع دنبال کرده‌ایم اما تاکنون نهایی نشده بنا هرچه زودتر اجرای این طرح را شروع کنیم و می‌کوشیم در جهت حذف دلالان اقدام کنیم؛ وزارت صمت مدافع تولید و افزایش آن است.

رزم‌حسینی گفت: متأسفانه فاصله قیمت درب کارخانه فولاد تا بازار بالا است که سود آن به جیب دلالان می‌رود. هما‌ن‌هایی که بخشی از نقدینگی کشور را به حوزه‌های سکه و دلار می‌برند به حوزه فولاد هم آمده‌اند اما قطعاً تلاش خواهیم کرد با حذف دلالان و مدیریت بازار و مداخله در آن این حوزه را ساماندهی کنیم.

وی اظهار داشت: در جلسه امروز کمیسیون صنایع به صورت مفصل در این باره بحث کردیم که فکر می‌کنم در آینده نزدیک قیمت فولاد متعادل شود و قطعاً در قیمت بقیه کالاها تأثیرگذار خواهد بود.

وزیر صمت درباره تأمین کالاهای اساسی گفت: واقعیت آن است که وزارت جهاد کشاورزی مسئول تأمین محصولات کشاورزی طبق قانون است و با هماهنگی که با وزیر جهاد داشته‌ایم این موضوع را دنبال خواهیم کرد که وظایف مربوط به این وزارتخانه از جمله مدیریت بازار، مدیریت تأمین و توزیع آن به آنها واگذار شود. البته ما هم به آنها کمک خواهیم کرد.

وی افزود: هماهنگی بسیار خوبی با رئیس کل بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای تهاتر کالا داریم و قرار است با هماهنگی لازم و تعیین راهبردهای مشترک و تعریف اقدامات لازم در این باره گام‌هایی را برداریم ضمن اینکه فردا (چهارشنبه) قرار است میزبان آنها باشیم.

رزم‌حسینی گفت: هماهنگی بسیار خوبی در حوزه واردات و صادرات بین دولت به وجود آمده است که در همین راستا مشکلات واردکنندگان و صادرکنندگان حل خواهد شد و می‌کوشیم مشکلات واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تولیدی کارخانجات را به دلیل اولویت کشور در حوزه تولید رفع کنیم که در این راستا تصمیمات لازم اتخاذ شده و در نشست فردا نهایی خواهد شد.

وی افزود: نشست مشترکی هم با حضور وزیر نفت در وزارت صمت خواهیم داشت که در آن نشست هم درباره تهاتر کالا و رونق در صادرات تصمیم‌گیری لازم صورت خواهد گرفت و می‌کوشیم مشکلات برخی واحدهای تولیدی برای تأمین مواد اولیه را برطرف کنیم.

وزیر صمت گفت: در حوزه معادن هم به قولی که داده بودم عمل کردم؛ معادن محبوسی که آمار وزارت صمت بیش از ۱۳ هزار معدن مجوزدار که یا فعالیت خود را آغاز کرده و یا هنوز این کار را انجام نداده‌اند داریم. این در حالی است که برخی از این معادن ۱۰-۱۵ سال است که گرفتار عده‌ای خاص شده‌اند و نظام نتوانسته از آنها بهره‌برداری لازم را داشته باشد.

رزم‌حسینی تصریح کرد: به دارندگان مجوز معادن ابلاغ کرده‌ایم که سه ماه فرصت دارند تا معادن را فعال کنند و اگر این کار را انجام ندهند طبق قانون وزارت صمت این اختیار را دارد که مجوز این معادن را باطل کرده و معادن را به مزایده بگذارد و در این راستا معادن را در اختیار افرادی که اهلیت دارند قرار داده تا از آن استفاده کنند تا فرصت‌های شغلی جدیدی برای کشور ایجاد شود.

وی درباره التهاب در بازار لوازم خانگی عنوان کرد: ما در حوزه لوازم خانگی با فعالیت برخی شرکت‌های خارجی در سال‌های گذشته در بازار مواجه بودیم و آنها از کشورمان رفته‌اند. البته فرصت خوبی برای کشور ایجاد شده است تا واحدهایی که لوازم خانگی ایرانی تولید می‌کنند را فعال کرده و میزان تولیدات را افزایش دهیم.

وزیر صمت با بیان اینکه برخی از واحدهای تولید لوازم خانگی ایرانی مشکلاتی دارند، گفت: ان‌شاءالله سیاست جدیدی را در این باره اعلام خواهیم کرد که به صورت اعتباری به این واحدهای تولیدی مواد اولیه تولیدی مانند فولاد را برسانیم و قیمت‌ آنها هم به نرخ کارخانه و بورس است.

رزم‌حسینی ادامه داد: این حمایت قطعاً تأثیر لازم را در کاهش قیمت لوازم خانگی خواهد گذاشت چرا که در حال حاضر اختلاف قیمتی بین کارخانه و بازار به دلیل واسطه‌گری و دلالی وجود دارد؛ هر چند از ابتدای سال در حوزه لوازم خانگی رشد خوبی داشته‌ایم ولی کافی نیست چرا که تقاضا وجود دارد و امیدوارم در این حوزه شاهد افزایش تولید لوازم خانگی باشیم.

 

منبع: فارس
  • اکبر ارسالی در

    کی ارزالن میشیود کی ارمزو دیروز دلارهایی که به ما 35 تونی دادی یوری که به ما 38 هزار تونی داردی را امروز اینههمه اوردی پ ایین همااااااااااااااا پس چرا خونه ماشین و گوشی نیارودی پایین چرا گوشت و برنج نی ارودی پاییین؟؟؟؟

  • هادی ارسالی در

    آقای وزیر : فوق العاده است بیانات شما

  • ناشناس ارسالی در

    بابا اینها دروغ میگن چی ارزون میشه پراید که شده ۱۵۳ میلیون که حتی تو خواب هم نمی دی چه بسا بخواهی در موردش فکر کنی ارزون میشه بابا شما کجای کارید اون قبری که دار ید روش گریه میکنید مرده توش نیست

  • ناشناس ارسالی در

    وزیر خوش پا قدم به این میگن انشاا..که مردم به حقشان برسند

  • ناشناس ارسالی در

    بزک نمیر.......

  • ناشناس ارسالی در

    ببینیم و تعریف کنیم ازشما وزیر جدید

  • ازادی ارسالی در

    جناب وزیر یه سوال از خدمت شما داشتم واق عا شرکت رامک خودرو بر چه مبنایی قیمت خود رو تیولی رو که بنده و امثال بنده مهر ماه سال ۹۶ که قیمت ۱۱۰ میلیون بود و ما شصت میلیون در تاریخ فوق واریز کردیم به حساب این شرکت که ۱۲۰ روزه تحویل بده و تا الا ن ۱۲۰۰ روز گذشته و الان طلب ۷۵۰ میلیون ت ومان از ما کرده ؛ خدا وکیلی شما به عنوا ن وزیر صمت این مملکت وعده ارزانی خودرو م یدید؟ اگر واقعا پیگیر مشکلات مردم هستید بسم الله یه جواب درست درمون به ما بدید س ه هزار نفر مثل بنده گرفتار این شرکت بی م سیولیت و از خدا بی خبر شدیم.

ارسال نظر