|
کدخبر: 124707

با وزیر پیشنهادی صمت بیشتر آشنا شوید

کارنامه گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صمت در حالی زیر ذره بین بهارستانی ها قرار می گیرد که به نظر می رسد عملکرد اقتصادی رزم حسینی علیرغم دوران کوتاه مدیریتی اش به مذاق مجلسیان قابل قبول تر از گزینه های دیگر دولت باشد.

صنعت و معدن با وزیر پیشنهادی صمت بیشتر آشنا شوید

وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از مهم ترین بازوهای اجرایی دولت است که تاثیر و نقش بسزایی در اقتصاد کشور و تولید ملی ایفا می کند و تصمیماتی که در این وزارتخانه اخذ می شود در نقشه راه اقتصادی کشور بسیار اثرگذار است.

این‌بار اما قرار است تصدی این وزارتخانه را شخصی از استان کرمان بر عهده بگیرد، کرمانیها سمتهای بالای بسیاری در نظام دیده اند و این اولین بار نیست که کرمانی ها برای رده های بالای کشور در نظر گرفته می شوند. چهره هایی مانند شهید محمد جواد باهنر، آیت الله رفسنجانی، اسحاق جهانگیری و... از جمله مقاماتند.

علیرضا رزم‌حسینی ۵۹ ساله (متولد ۱۳۴۰)، شخصی است که از سوی دولت به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شده است که در آغاز جلسه علنی مجلس که امروز برگزار شد، قبل از آنکه نمایندگان وارد دستور اصلی پارلمان شوند، نامه معرفی وزیر پیشنهادی صمت از سوی روح الله متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

سوابق رزم حسینی در دوران دفاع مقدس

از آخرین مسئولیت های رزم حسینی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می توان به ریاست ستاد فرماندهی سپاه هفتم صاحب‌الزمان(عج) که لشکر ثارالله و سپاه استان کرمان را اداره کرده است، اشاره کرد. رزم حسینی یکی از بنیان‌گذاران بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس است و ریاست این بنیاد در سال۱۳۶۸ را بر عهده داشت.

وی پس از دوران هفت سال دفاع مقدس در رشته کارشناسی علوم اقتصادی و بازرگانی دانشگاه شهید باهنر کرمان تحصیلات خود را دنبال و مدرک کارشناسی اش را اخذ کرد و در بنیاد مستضعفان مشغول به کار شد، او همچنین اقدام به تاسیس چند کارخانه در استان کرمان کرده است.

رزم حسینی اما پیش از ورود به مسئولیت های دولتی در بخش خصوصی فعالیت می کرد که از آن جمله می توان به عضویت در هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه استان کرمان، مدیر عاملی و ریاست هیئت مدیره مجتمع صنعتی کرمان، مدیر عاملی شرکت ماشین‌آلات راه‌سازی کرمان، مشاور بازرگانی بنیاد مستضعفان و جانبازان، ریاست هیئت مدیره شرکت صنایع فلزی آلیاژ کاران دوهزار، مدیر عاملی شرکت تکنوپروم (ویرجین ایلند)، مدیر عاملی شرکت تکنوپروم جنرال تریدینگ، مدیر عاملی شرکت ماشین‌آلات راه‌سازی کاترپیلار، نایب رئیسی انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات ساختمانی و معدنی کشور، ریاست مجمع شرکت آستانه ریل و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت همیار ماشین اشاره کرد و با توجه به این سابقه و تجاربش در زمینه بازرگانی و ارتباطات تجاری با سایر کشورها به نظر می رسد او با امور صنعت، معدن و تجارت آشنایی داشته باشد.

 طرح مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان، تقسیم استان به هشت منطقه و استفاده از ظرفیت معین های اقتصادی (موسسات بزرگی اقتصادی) در این مناطق، طرح همیاران آب برای رفع مشکل بحران آب، احیای ظرفیت های گردشگری استان، سرمایه‌گذاری در فرآوری معادن استان از جمله اقدامات او در کرمان بود

حضور استاندار صفر کیلومتر در کرمان

رزم حسینی سیزدهمین استاندار کرمان پس از پیروزی انقلاب است او که از بدنه دولت نبود در دوران سکان داری استانداری کرمان سعی داشت محرومیت های استان را با استفاده از توان بخش خصوصی و ظرفیت های مردمی رفع کند. در این دوران توانمندسازی مردم به ویژه مناطق محروم و استفاده از ظرفیت های اقتصادی مقاومتی در دستور کار استان قرار گرفت. در دوران رزم حسینی قلعه گنج به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی انتخاب شد و با اجرای طرح ها و پروژه های مختلف سعی شد گام هایی برای کمرنگ شدن محرومیت در این شهرستان دور افتاده و محروم برداشته شد.

او که سال ها تجربه دوران هشت سال دفاع مقدس و فعالیت در بخش خصوصی و کشورهای توسعه یافته را داشت قصد داشت که این تجربیات در کرمان که زادگاهش نیز بود پیاده کند.

رزم حسینی امنیت را یکی از اصول تاثیرگذار و مهم در زمینه حضور سرمایه گذاران در استان می دانست و به همین دلیل تلاش های بسیاری در این زمینه انجام داد و اثرات مثبت افزایش امنیت روی اقتصاد استان قابل مشاهده بود. با توجه به فعالیتش در بخش خصوصی با مشکلات این حوزه آشنا بود و همواره تاکید بر حمایت از بخش خصوصی و بهره گیری از این ظرفیت داشت و به نوعی ساختار بخش خصوصی در این دوران تا حدی تقویت شد.

طرح مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان، تقسیم استان به هشت منطقه و استفاده از ظرفیت معین های اقتصادی (موسسات بزرگی اقتصادی) در این مناطق، طرح همیاران آب برای رفع مشکل بحران آب، احیای ظرفیت های گردشگری استان، سرمایه‌گذاری در فرآوری معادن استان از جمله اقدامات او در کرمان بود.

او در مهر ماه ۹۶ موفق به کسب عنوان استاندار برتر در صنعت گردشگری شد و در آذر ماه ۹۶ هم عنوان استاندار برتر در حوزه پدافند غیرعامل را از آن خود کرد.

رزم حسینی اما در اواخر مسئولیتش در کرمان درگیر برخی حواشی از سوی بعضی جریانات سیاسی شد و همین مساله باعث استعفای چند باره‌اش شد و در جلسه تودیع و معارفه اش با چشمانی اشک‌بار از حاشیه سازان گلایه کرد.

او در دولت یازدهم به عنوان استاندار کرمان انتخاب شد و سال اول دولت دوازدهم هم در این عرضه خدمت رسانی کرد و پس از این مدت به استانداری خراسان رضوی که به پایتخت دوم کشور شهره است، نقل مکان کرد و در ۱۹ دی ماه ۱۳۹۷ با حکم وزیر کشور استاندار خراسان رضوی شد.

گذری بر کارنامه رزم حسینی در خراسان رضوی

رزم حسینی که دوران موفقی در استان کرمان سپری کرد با بسته سیاسی، اقتصادی و اجتماعی راهی مشهدالرضا(ع) شد. این چهره بیشتر اقتصادی معتقد به مثلث توسعه اقتصادی به عنوان الگویی نو در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

در این مثلث که یک ضلع نمایندگان مجلس، ضلع دیگر کارگزاران دولتی و ضلع سوم به عنوان رکن اصلی؛ کارآفرینان و سرمایه گذاران هستند، تلاش می‌شود تا گره‌های کور اقتصاد و تولید باز شود و لذا وی که همین الگو را در استان کرمان پیاده سازی کرده بود در استان خراسان رضوی نیز با همین سکان به پیش رفت.

رزم حسینی که اعتقاد دارد کارآفرینان و سرمایه گذاران مجاهدان اقتصادی هستند و برای تشویق و حمایت از آن‌ها بایدفرش قرمز گسترانید لذا تلاش بسیاری را برای حذف بروکراسی اداری و موانع تولید در این استان به کار گرفت.

 کارنامه مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی رزم حسینی در استان خراسان رضوی نمرات قابل قبولی را در خود جای داده است به گونه ای که وی موفق شد در سال گذشته برای ۱۱۷هزار و ۸۱۶نفر شغل پایدار ایجاد کند و ۱۳.۷درصد سهم اشتغال کشور به خراسان رضوی اختصاص دهد

کارنامه مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی رزم حسینی در استان خراسان رضوی نمرات قابل قبولی را در خود جای داده است به گونه ای که وی موفق شد در سال گذشته برای ۱۱۷هزار و ۸۱۶نفر شغل پایدار ایجاد کند و ۱۳.۷درصد سهم اشتغال کشور به خراسان رضوی اختصاص دهد.

تلاش های استاندار خراسان رضوی موجب شد تا سال گذشته این استان با صادرات ۱.۴ میلیارد دلاری تراز مثبت خوبی به دست بیاورد و با پیگیری های وی در قالب یک کارگروه مشاوره‌ای از میان حدود ۹۰۰ واحد صنعتی تعطیل و یا نیمه تعطیل، ۳۴۰ واحد صنعتی احیا و به چرخه تولید بازگردد.

رزم حسینی موفق شد تا از ۲ هزار و ۴۰۰ روستای استان خراسان رضوی برای ۷۵ درصد آن‌ها سند توسعه روستایی تهیه کند.

 وی موفق شد در قالب طرح مثلث اقتصادی ۲۲۰ معین اقتصادی برای استان تعریف کند که ۹۶ درصد آن ها را بخش خصوصی تشکیل داده و در قالب احیای مسئولیت‌های اجتماعی وظیفه و مأموریتی را پذیرفته‌اند.

پیگیری سهام پدیده

سر و سامان دادن به سهام داران پدیده و نجات آن ها از بلاتکلیفی را اگر چه نمی توان منحصر به یک اقدام و یا زمان خاص تصدی رزم حسینی دانست اما واقعیات این است که یکی از مهم‌ترین پروژه های‌ روی میز استانداری و پیگری های رزم حسینی بود که قرعه حل مشکلات آن به رزم حسینی رسید و این شرکت با ۱۳۱هزار سهامدار در سراسر کشور مشکل آن با کمک ستاد تدبیر و کمک همه وزرا و سران قوا حل و وارد بورس شد.

در حالی که روابط بین المللی و دیپلماسی اقتصادی بر جذب سرمایه گذار خارجی اثرگذار است و وجود تحریم ها و محدودیت های اعمال شده، مانع از حضور شرکت های بزرگ بین المللی و فعالیت کشورهای اروپایی و شرق آسیا در کشور شده است اما رویه جذب سرمایه گذار خارجی و تلاش استاندار برای این موضوع در شش ماهه نخست امسال قابل توجه است به گونه ای که طی شش ماهه نخست سال جاری تعداد ۱۴ طرح سرمایه گذاری خارجی به مبلغ ۲۶.۲ میلیون دلار در خراسان رضوی به تصویب رسیده است.

گفتنی است ۱۵ طرح نیز جهت طرح و تصویب در هیئت سرمایه گذاری خارجی کشور ارسال شده است و تصویب ۱۱۷ میلیون دلار در جلسات آتی هیات سرمایه گذاری خارجی مورد انتظار است که مجموع این ۲۹ طرح بالغ بر ۱۴۲ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی (کل جذب سال ۹۸) در شش ماه اول سال خواهد شد.

حالا روحانی در آخرین سال دولتش رزم حسینی را به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است و باید دید آیا او با رای مثبت بهارستانی ها از استانداری خراسان رضوی راهی وزارتخانه صمت می شود یا خیر. البته پیش از این هم در سال ۹۷ زمانی که رزم حسینی با استانداری کرمان خداحافظی کرد پیشنهاد تصدی وزارت صمت به او شده بود که قبول نکرد.

 

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها