|
کدخبر: 129081

استقبال ایرانی ها از جایگزین گوشت

مدیر بازرگانی یک شرکت تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی با تایید گرایش مردم به سمت مصرف سوسیس و کالباس به جای گوشت و مرغ، می‌گوید: دلیل این تغییر، شیوع کرونا و گرانی‌های اخیر است. در واقع مردم امروز به سمت کالا‌های ارزانتر و بسته بندی شده رفته‌اند.

‌می‌توان گفت که همزمانی کرونا و نوسانات اقتصادی اخیر باعث شد تا نتیجه زحمت کارشناسان تغذیه باد هوا شود؛ برای سال‌ها گفته بودند که مردم تا حد امکان سوسیس و کالباس نخورند؛ چون غذایی سالم و مغذی نیست و حالا شنیده می‌شود که بیشتر مردم از سر نداری به خوردن انواع ارزان قیمت همین غذا‌های نهی شده روی آورده اند تا بتوانند در این اوضاع و احوال گرانی جایگزین مناسبی برای انواع گوشت سفید و قرمز پیدا کنند.

انعام شکری، مدیر بازرگانی شرکت تعاونی فرآورده‌های گوشتی ایران در تایید ضمنی این مطلب می‌گوید: طی چند ماه گذشته مصرف کنندگان محصولات پروتئینی تغییر ذائقه داده اند؛ دلیل این تغییر همان شیوع کرونا و گرانی‌های اخیر است؛ تا پیش از این مشتری اصلی محصولات پروتئینی فست فروشی‌ها و اغذیه فروشی‌ها بودند که حالا بیشترشان تعطیل و نیمه و تعطیلند و برای همین میزان خریدشان به طرز محسوسی کاهش یافته است. در مورد مشتریان خانگی هم به وضوح ذائقه خریداران به سمت کالا‌های ارزانتر و بسته بندی شده رفته است، دیگر کمتر مشتری راضی می‌شود تا سوسیس و کالباس باز خریداری کند و بیشتر تمایل دارند تا از محصولات کم حجم تر، ارزان قیمت‌تر و بسته بندی شده استفاده کند؛ افزایش فروش محصولات ارزانتر به گرانی‌های اخیر بازمی‌گردد که باعث شده قیمت فرآورده‌های پروتئینی و انواع گوشت افزایش یابد.

شکری با یادآوری اینکه مصرف چنین اقلامی هرگز در ایران به میزانی نبوده که بتواند تهدیدی برای سلامتی شهروندان باشد، ادامه می‌دهد: تا پیش از این گرانی و رکود، سرانه مصرف محصولات پروتئین گوشتی هر ایرانی ۲۵ کیلوگرم در سال بود که ۵ درصد آن مربوط به فرآورده‌های سوسیس و کالباسی بود؛ از بعد گرانی این میزان سرانه به ۱۲ کیلوگرم برای هر نفر کاهش یافته است و اگر بخواهیم بر همین اساس سهمی را برای فرآورده‌های سوسیس و کالباس درنظر بگیریم این میزان مصرف در حد ۱۱ گرم در روز خواهد بود.

وی در عین حال با تاکید بر این مطلب که تمامی محصولات پروتئینی ولو از نوع ارزان قیمتش از کیفت غذایی و بهداشتی کافی برخوردارند، می‌افزاید: در ساخت طیف مختلف فرآوده‌های پروتئینی از ۴۰ تا ۹۵ درصد از انواع گوشت استفاده می‌شود؛ همین حالا هم از مجموع ۳۰۰ واحدی که در سراسر کشور در این زمینه فعالیت دارند ۱۴ درصد فعالند و همانطور که گفته شد عمده محصولاتشان را مطابق ذائقه کنونی بازار تغییر داده اند. البته این به معنی توقف تولید محصولات درصد بالا نیست فقط میزان تولید کاهش یافته و عمده محصولات به سمت بسته بندی‌های کوچک حرکت کرده است.

شکری در پایان هم این واقعیت را یادآور می‌شود که در صنعت سوسیس و کالباس هم بخشی از مواد اولیه از خارج تهیه می‌شود و به صورت مشخص برای خرید بخشی از گوشت، ادویه و مواد مورد استفاده در بسته بندی باید دلار را به قیمت آزاد تهیه کرد؛ برای همین برای تولید کننده، هر کیلو گوشت وارداتی همین حالا قیمتی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان نخواهد داشت و اگر به این فهرست هزینه‌های لجستیک، مالیات و عوارض، آب و برق و گاز و نیروی انسانی را اضافه کنیم واضح است که با افزایش قیمتی اجتناب ناپذیر روبرو خواهیم بود. در حال حاضر بیشتر تولیدکنندگان چیزی به نام حاشیه سود ندارند و تنها تولید می‌کنند تا حضور داشته باشند و بلکه با تغییر شرایط اوضاع بهتر شود.

 

منبع: اقتصاد۲۴

ارسال نظر