|
کدخبر: 128543

چرا قیمت گوشت قرمز افزایش یافت؟

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام زنده ایران با انتقاد از نوسانات نرخ در بازار گوشت و با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید، اجرای سیاست‌های حمایتی و اعتماد به توان تولید داخل را از عوامل اثرگذار در کنترل این بازار عنوان کرد.

اقتصاد چرا قیمت گوشت قرمز افزایش یافت؟

منصور پوریان درباره افزایش نرخ گوشت قرمز در روز‌های اخیر با اشاره به هزینه تمام شده برای تولید دام گفت: با توجه به افزایش نرخ نهاده، نرخ تولید دام با جهش بالایی روبه‌رو شد و نرخ دام سنگین از ۳۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد که باعث تأثیر در نرخ گوشت در بازار شد.

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام زنده ایران با بیان اینکه افزایش هزینه تولید دام، توان تولید را تحت تأثیر قرار داده است به قرارداد‌های تضمینی تولید‌کنندگان با شرکت پشتیبانی دام اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش هزینه تولید، نرخ خرید تضمینی ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومانی، نرخ مناسبی نیست و تولید دام را برای دامداران با مشکل مواجه کرده است.

 نهاد‌های متعدد تصمیم‌گیری در بخش تولید و بازرگانی دام در یک جا متمرکز شوند

پوریان موانع فروش دام را از دیگر دلایلی نوسانات قیمت‌ ها اعلام کرد و با انتقاد از تعدد نهاد‌های تصمیم‌گیرنده و گستردگی تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه، برخی از تصمیمات این نهاد‌ها را دلیل ایجاد هیجان در بازار و به دنبال آن افزایش نرخ گوشت عنوان کرد و پیشنهاد داد این تعدد نقاط تصمیم‌گیری در بخش تولید و بازرگانی دام در یک جا متمرکز شود.

وی در ادامه به توضیح راه‌حل‌های قابل اجرا برای کنترل و ساماندهی وضعیت بازار در شرایط فعلی پرداخت و استفاده از ظرفیت بازار‌های بین‌المللی را یکی از راهکار‌های مناسب برای حمایت از تولیدکننده و تأمین هزینه‌های تولید اعلام کرد و با یادآوری اینکه تولید دام در بازار آزاد و با سرمایه خود دامدار انجام می‌شود گفت: لازم است امتیازاتی را برای دامدار قرار بدهیم نه اینکه تنها شرط و محدودیت بگذاریم. اگر عرضه در بازار‌های خارجی ممکن است باعث افزایش نرخ گوشت برای مصرف‌کننده داخلی شود به گونه‌ای دیگر از دامدار حمایت کنیم.

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام زنده ایران بر لزوم اجرای سیاست‌های حمایتی از تولیدکنندگان، از تأمین نهاده با نرخ دولتی و خرید تضمینی با نرخ متناسب با هزینه تولید به عنوان نمونه‌هایی از سیاست‌های حمایتی نام برد و اجرای آنها را کمک به تداوم تولید و همچنین ایجاد اشتغال و کنترل نوسانات نرخ اعلام کرد.

پوریان با تاکید بر لزوم اعتماد به توان داخلی در بخش تولید دام، به اجرای طرح خرید تضمینی گوساله اشاره کرد و گفت: در آن زمان صحبت‌هایی مبنی بر ناتوان بودن تولیدکنندگان داخلی برای تأمین نیاز کشور مطرح شد، اما با اجرای طرح شاهد تولید ۶ هزار تن محصول با کیفیت در مدت کوتاهی بودیم که تحویل شرکت پشتیبانی دام شد.

وی با اشاره به زنجیره تأمین گوشت از تولید و پرورش دام تا کشتار و بسته‌بندی، تکیه به توان داخلی را گامی مؤثر در اشتغال‌زایی و همچنین حمایت از فعالان این حوزه دانست و افزود: من معتقد هستم در صورت اجرای سیاست‌های حمایتی، ظرفیت و امکان تولید دام برای تأمین کل نیاز کشور وجود دارد.

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام زنده ایران در پایان از نوسانات بازار اعلام نارضایتی کرد و افزایش قیمت‌ها، شرایط اقتصادی جامعه و همین‌طور شیوع بیماری کرونا را به عنوان دلایل اصلی کاهش قدرت خرید مردم دانست و تصریح کرد: نگاه تولید به مصرف‌کننده است، زمانی که مصرف‌کننده مناسب و خوب وجود دارد تولید هم افزایش می‌یابد. شاید این نوسانات برای تاجر نهایی زنجیره سودآور باشد، اما برای بخش‌های دیگر این زنجیره از جمله دامدار، کشتارگاه و بسته‌بندی خوب نیست و در دراز مدت زیان‌آور خواهد بود.

 

منبع: میزان

ارسال نظر