|
کدخبر: 127448

پیروزی بایدن با قیمت دلار چه می کند؟

یک کارشناس بازار ارز می‌گوید: زمانی که دلار فقط ظرف چند روز از ۲۶ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان رفت اگر خط مقاومت را روی آن نقطه در نظر بگیریم این ریزش قابل پیش بینی بود، اما بیماری ترامپ هم مزید بر علت شد.

قیمت ارز طی روز‌های گذشته مدام در رفت و برگشت است. ظرف چند روز قیمت ارز از ۲۶ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسید، عددی که برخی فعالان بازار آن را عدد مقاومت قیمت دلار می‌دانند. با این همه، اما بیماری ترامپ نیز به عنوان یک خبر و متغیر در بازار عمل کرد. رفتن او به بیمارستان و بازگشتش هر کدام اثر جداگانه‌ای بر بازار ارز گذاشت. با این همه، اما انتخابات آمریکا در آبان ماه را باید به عنوان یک متغیر مهم در بازار‌ها به خصوص بازار ارز دانست.

سید کمال سیدعلی، کارشناس بازار ارز با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که کمتر از یک ماه آینده برگزار می‌شود، تاثیر بسیار زیادی بر روی آینده نرخ ارز دارد، گفت: اگر دونالد ترامپ انتخاب شود، با توجه به انتظارات تورمی که وجود خواهد داشت، نرخ دلار با نوسان روبرو می‌شود، اما اگر جو بایدن به کاخ سفید راه پیدا کند، آن زمان شرایط بسیار متفاوت خواهد شد، زیرا که او اعلام کرده به برجام باز خواهد گشت، اگر چنین اتفاقی رخ دهد، به تبع آن تحریم‌ها نیز کمتر خواهد شد و طبعا در چنین شرایطی ارز با کاهش بسیار قابل توجه‌ای روبرو خواهد شد.

با این همه، اما کارشناسانی هم هستند که معتقدند اخبار تاثیرگذار در بازار تنها اثرات هیجانی و لحظه‌ای دارد و متغیر‌های کلان اقتصادی است که قیمت ارز را در بلند مدت تعیین می‌کند.

بیماری ترامپ سمت و سوی بازار را تعیین کرد؟

کامبیز افسری، کارشناس بازار ارز در این خصوص می‌گوید: قیمت ارز در بازار ایران تنها به شخص رئیس جمهوری آمریکا ارتباط ندارد. در تعیین نرخ ارز یک چشم انداز بلند مدت داریم که تابع متغیر‌های اقتصادی است. عواملی مانند تورم، میزان نرخ مبادلات یا همان ما به التفاوت صادرات و واردات، نرخ بیکاری، میزان نقدینگی و؛ که نرخ ارز را در بلند مدت تعیین می‌کند.

وی تصریح می‌کند: نرخ ارز، اما در کوتاه مدت و یا به صورت روزانه تابع اخبار است. در واقع خریدار و فروشنده تحت تاثیر این اخبار در بازار عمل می‌کنند. ممکن است چشم انداز قیمت ارز در بلند مدت رو به بالا باشد، اما در کوتاه مدت پایین بیاید. این همان نوسانات ارز است که البته در همه بازار‌ها این قضیه صادق است.

دپو تکمیل: کرونای ترامپ به بورس ایران سرایت می‌کند؟/ بورس و ارز، ریسک انتخابات آمریکا را پیش‌خور کرده است!

افسری تاکید می‌کند: عامل دیگر خود قیمت است. برای مثال به این دلیل که قیمت دلار ظرف چند روز تا ۳۰ هزار تومان هم رفت، خواه ناخواه یک ریزش را داشت. زمانی که از ۲۶ هزار تومان فقط ظرف چند روز تا ۳۰ هزار تومان رفت اگر خط مقاومت را روی آن نقطه در نظر بگیریم این ریزش قابل پیش بینی بود، اما بیماری ترامپ هم مزید بر علت شد، اما اگر رئیس جمهور آمریکا بیمار هم نمی‌شد باز هم یک عقب نشینی در قیمت ارز را شاهد بودیم.

قیمت واقعی ارز چقدر است؟

برخی کارشناسان بر این باورند که قیمت واقعی ارز زیر ۲۰ هزار تومان است. یحیی آل اسحاق رئیس اسبق اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه ۳۰ هزار تومان قیمتی واقعی دلار نیست، گفته بود: اگر بخواهیم واقعیات اقتصادی را در نظر بگیریم، به طور قطع قیمت دلار زیر ۲۰ هزار تومان است، اما طی چند ماه اخیر به دلیل فضای روانی ناشی از تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی که وجود داشته، ارز افزایش بسیار زیادی را تجربه کرده است، اما با این حال اگر شرایط مهیا شود، نرخ ارز کاهش بیشتری خواهد داشت.

اما کامبیز افسری در ادامه گفتگوی خود با اقتصاد ۲۴ و در پاسخ به این سوال که آیا قیمت واقعی دلار زیر ۲۰ هزار تومان است یا نه؟ می‌گوید: این اظهارنظر‌ها مبنای دلسوزانه دارد، اما وقتی بازار به صورت شارپی در حال بالا رفتن است عده‌ای به مخاطب القا می‌کنند که قیمت واقعی بازار این نیست و به اصطلاح بازار را فروشنده کنند.

این کارشناس ارز تصریح می‌کند: کشور ما در جنگ اقتصادی و با تحریم‌های ظالمانه دست و پنجه نرم می‌کند در این شرایط کسانی که تریبونی در اختیار دارند سعی می‌کنند سیگنال‌هایی به بازار بدهند تا بازار را به سمت فروش سوق دهند. اگر دقت کرده باشید به محض اینکه بازار به سمت بالا حرکت می‌کند صحبت از طلب ارزی ایران از کره جنوبی می‌شود تا بازار از حالت خرید به فروش برود.

قیمت ارز متعادل می‌شود؟

افسری با بیان اینکه قیمت ارز در حال حاضر به صورت روزانه تعیین می‌شود، اظهار می‌کند: کسانی که فعال بازار هستند با توجه به اخبار، سناریو‌های مختلف را در نظر می‌گیرند، اما مبنایی که می‌توان بر اساس آن بازار ارز را در چند ماه آینده ارزیابی کرد بررسی سال گذشته همان زمان و همان فصل است. چند سال است که در مهرماه فعل و انفعالات ارزی زیادی داریم. به نظر می‌رسد هیجانات بازار ارز بعد از آبان ماه فروکش خواهد کرد.

این کارشناس بازار ارز یادآور می‌شود: باید در نظر داشت که هر چه قیمت ارز پایین‌تر باشد فشار روی مردم کمتر است. اگر اشتباهات ارزی را به خصوص در سال ۹۷ انجام نمی‌دادند امروز شرایط اینگونه نبود. به هر حال دشمنان و یا مخالفان کشور ما با استفاده از نقاط ضعف اقتصاد ایران فشار را بیشتر می‌کنند. اما دلسوزان معمولاً از هر ابزاری برای سیگنال دهی به بازار جهت کاهش قیمت می‌دهند هر چند ممکن است واقعیت چیز دیگری باشد.

ارسال نظر