|
کدخبر: 125341

دلالان: اگر دلار داری بفروش!

پس از افزایش هزار تومانی دلار در هفته گذشته، ارز هفته جدید را با سلسله‌ای از سیگنال‌های مثبت آغاز کرد. حال و هوای بازار در دومین روز هفته نشان می‌دهد اگرچه همچنان خبری از افزایش عرضه ارز نیست اما اخبار و سیگنال‌های مثبت توانسته موجب کاهش انتظارات منفی در بازار شود.

اقتصاد دلالان: اگر دلار داری بفروش!

بازار ارز ایران در چند روز گذشته با چند سیگنال مثبت مواجه بود. از یکسو خبرگزاری رویترز مدعی شد که صادرات روزانه نفت ایران بین ۴۰۰ هزار تا ۵/ ۱ میلیون بشکه در ماه سپتامبر بوده که اگر صحت داشته باشد، در یک سال و نیم گذشته بی‌سابقه است.

از سوی دیگرنیز شنیده‌ها درباره از سرگیری صادرات گاز ایران به ترکیه بر گمانه‌ها مبنی بر احتمال افزایش درآمدهای ارزی کشور دامن زد.

همچنین روز جمعه رئیس کل بانک مرکزی از اقدامات تدریجی این بانک برای تعمیق بازار ثانویه حرف زد و نخستین روز هفته با هدف پاسخگویی به نیازهای واقعی ۳۰۰ میلیون درهم به صورت حواله در بازار ثانویه عرضه کرد.

در کنار همه این‌ها خبر دیگری هم رسید که گفته می‌شد اگر صحت داشته باشد شوک بزرگی برای بازار ارز در پیش خواهد بود. روزنامه کویتی الجریده ادعا کرد ایران و دولت ترامپ در عمان در حال مذاکرات محرمانه هستند. گرچه کارشناسان معتقدند که افزایش فروش نفت و از سرگیری صادرات گاز ایران به ترکیه نمی‌تواند تاثیر خاصی روی درآمدهای ارزی کشور داشته باشد اما این اخبار کار خود را کرده و بازار آرامش نسبی دارد.

نگه‌ داری ضرر کردی!

بازار ارز آرام‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. نه از تجمع مقابل صرافی ملی خبری هست نه از گعده دلالان سر منوچهری و نه از هیاهو مقابل پاساژ فردوسی. دلالان که عموما موبایل به‌دست درحال فرافکنی در بازار یافت می‌شدند حالا از همیشه آرام‌تر هستند.

« اگه دلار داری بفروش خانم. بازار داره شل می‌کنه. الان نفروشی میاد پایین. این بار بیاد پایین یهو تا ۲۰ هزارتومان میاد. عاقل باشی الان می‌فروشی چند روز بعد از اربعین می‌خری. بعد اربعین باز ارزون می‎شه تا انتخابات امریکا که دوباره بره بالا…» این توصیه یکی از دلالان ارز کنار ایستگاه مترو فردوسی است.

یکی از همکاران موتور سوارش همان لحظه می‌رسد. ماسکش را از صورتش پایین می‌کشد و گوشی موبایلش را از جیبش بیرون می‌آورد، در حالی که با اضطراب به صفحه گوشی چشم دوخته، با صدایی آرام می‌گوید: « جنس[ ارز] نگه ندار، دست به‌دست بده. داره بعد ساعت ۱۱-۱۲ میاد پایین. مثل دیروز نشه. منو بچه‌ها دیروز یهو ۱۹ تا ضرر دادیم»

خطر ورود بازارساز برای دلالان

کمی آن طرف‌تر، روبه‌روی پاساژ فردوسی، مردی با موی جوگندمی که بی‌توجه به توصیه‌های بهداشتی ماسکی بر چهره ندارد، در حال گفت‌وگوی تلفنی است: « فکر کنم ارز تزریق کردن، الان تا ته بازار رفتم همه صرافیا ارز دارن. من نگه نمی‌دارم الان چیزی تو دست، می‌تونی صبر کنی یکم دیگه من برات دست به‌دست رد کنم با همون ۲۸ هزار و ۵۰۰… نه برادر من جنس نگه دارم که مثل سری پیش یهو از ۲۵ بیاد روی ۲۱ کلی ضرر بدم؟! …»

تلفنش که تمام می‌شود، توضیح می‌دهد که همتی روز جمعه حرف زده و بازار ارز هم از اخبار تاثیر زیادی می‌گیرد، بنابراین انتظارها بر آن است که قیمت‌ها با نوسان رو به پایین مواجه شود.

به نظر می‌رسد اگرچه این اواخر بازار نسبت به سخنان امیدبخش مسئولان منفعل بود یا حتی واکنش عکس نشان می‌داد اما ظاهرا هنوز هم حنای همتی در بازار ارز رنگ دارد و دلالانی که صابون کنترل ناگهانی قیمت با ورود بازارساز در چند سال اخیر به تنشان خورده، هنوز گاهی در برابر مواضع بانک‌مرکزی احتیاط به خرج می‌دهند.

سکوت سنگین صراف‌ها

در صرافی‌های رسمی هیچ خبری از بحث و گفت‌وگو نیست. ظاهرا این سکوت سنگین صرافان علاوه بر ترس از سیگنال دادن به بازار در روزهای ملتهب، ریشه در بخشنامه اخیر بانک‌مرکزی هم دارد، که در آن ایجاد جو روانی نامطلوب و التهاب در بازار ارز جرم معرفی شده است. هیچ یک از صرافان رسمی هیچ گمانه‌ای را درباره آینده ارز ارائه نمی‌کنند و در صورتی که از آنان سوال شود، فقط یک پاسخ واحد می‌دهند: « بازار ارز قابل پیش‎بینی نیست. ما هم مثل شما نمی‌دونیم»

سر خیابان منوچهری مقابل یکی از صرافی‌های رسمی خانمی که مقابل صراف ادعا می‌کند برای خرید ارز آمده نگاهش را از تابلوی صرافی می‌گیرد و می‌گوید: « دلار داری بیا بده به خودم. همه ۲۸ و ۵۰۰ می‌خرن من ۲۸ و ۶۵۰ ازت برمی‌دارم». در کمال ناباوری این خانم هم دلال بود و تا پیش از این مقابل صراف نقش خریدار را بازی می‌کرد. خانمی حدودا ۵۰ ساله، کوتاه قامت با صورتی آراسته. او اگرچه ظاهر متفاوتی نسبت به سایر دلالان داشت اما حرف‌هایش رنگ‌وبوی متفاوتی نداشت، چرا که او هم منتظر ریزش دلار بود.

«الان می‌گن ایران داره یواشکی مذاکره می‍‌کنه. اگه مذاکره کنه دلار میاد پایین. دیگه باید بالاخره یه کاری بکنن. دیروز ۲۹ هم رد کرد، مردم نون ندارن بخورن پولشون کجا بود دلار ۳۰ تومنی بخرن. ملت صبوری هستن بخدا… ولی تو زرنگ بودی دیروز میومدی، توهمون یک ساعتی که گرون بود آب می‌کردی ارزتو. حالا هم دارم می‌گم الان نفروشی بازم ضرر می‌کنی، شمارمو داشته باش مامور بازار شد زنگ بزن بهم »

سیگنال‌های مثبت کار خودش را کرد؟

این چند روایت کوتاه از گوشه و کنار بازار ارز، مشتی است نمونه خروار که به وضوح نشان می‌دهد برخلاف هفته‌های گذشته انتظار‌ها در بازار ارز دیگر منفی نیست.

اگرچه خبر جهش درآمد نفتی ایران درست در شرایطی که تقاضای جهانی برای نفت به‌ شدت کاهش داشته است، ادعای عجیبی به نظر می‌رسد، آن هم زمانی که در شرایط تحریمی اطلاعات صادرات نفت ایران غیرشفاف‌تر از قبل است و اما و اگر فراوانی هم درپی انتقال این درآمد احتمالی وجود دارد، ولی به نظر می‌رسد که زمزمه‌های اخبار مثبت کار خودش را کرده است.

حتی با این که اظهارت کارشناسان نشان می‌دهد آنان خبر مذاکره محرمانه ایران با امریکا را هم را جدی نگرفته‌اند، فعالان بازار ارز در پی این خبر به نوسانات کاهشی دلار امیدوارتر شده‌اند.

منبع: تجارت نیوز
  • احسان ارسالی در

    نویسنده ی این داستان خیالی کی هست؟؟

    • نیما ارسالی در

      داره تحریکتون می‌کنه چون یکی از دلایل ها ی آقایون و آقازاده هستن.دلار می‌ره تا 34 نفروشین .سرتون کلاه میره.

  • اکبر ارسالی در

    33222080000 میلیارد تومن درامد از ازمون استخدامی که دیشب ثبت نام شد فقط همین قدر درامد از یک ازمون

  • ناشناس ارسالی در

    اون دلایلی که گفتین تاثیرش خیلی کمه مگر آخری یعنی مذاکره که آتیش میزنه به دلار و پودرش میکنه مثل سال 67.

  • کریم شهبازی ارسالی در

    واقعا جمهوری اسلامی برازنده تونه.
    مشت حرومزاده قیمت ارز رو بالا و پایین م یکنن تا خودشون ببرن بالا در عوض کل مردم گرفتار میکنن

  • ناشناس ارسالی در

    این مسائل وبطور کلی ناامنیه اقتصادی بزرگ ترین افت و ومانع برای رشد اقتصادی وافرای شه تولید است.
    البته علت ها ومعلوله ای ان بعضا تعمدی و ویا عدم وجود متخصصان دلسوز در راس مدیریتهای کلان اقتصادی است .بعضی از .افرادی که دیده میشوتد وسخنان شان نوسان در بازارسرمایه میگذارد بخشی از مولفه های موثرند ولی افراد اصلی وبازی گردانها تقریبا یا دیده نمیشوند یا در ان سوی مرزها هستند.بیچاره ملت و اقتصاد ایر ان که تاوانه همه این ها را باید بدهد وبز ور تا نفس اخر در میدانی که قهرا ایجاد شد ه پا دویی کزده تا مرگش برسد وراحت شود..

ارسال نظر