|
کدخبر: 123756

ضرورت اعمال سیاست توام اقتصادی در بودجه ۱۴۰۰

سهراب بختیار - کارشناس اقتصاد

بر اساس قانون بودجه، سازمان برنامه و بودجه از ابتدای شهریور ماه امسال طرح آماده‌سازی این بودجه را آغاز نمود تا بر اساس قانون تا ۱۵ آبان بودجه شرکت‌های دولتی و تا ۱۵ آذر بودجه عمومی کشور را در قالب لایحه بودجه کل کشور به مجلس تقدیم نماید و بخشنامه‌های بودجه را در موعد مقرر به دستگاههای دارای ردیف بودجه ابلاغ کند.

سهراب-بختیار

با توجه به استمرار تحریم‌های حداکثری و ظالمانه بر کشور و شرایط خاص اقتصادی، این سازمان میبایست با اولویّت حذف اثر‌گذاری نفت در بودجه کل کشور، و تداوم برنامه‌های حمایتی و کمک معیشتی مردم به اصل بهبود فضای کسب و کار بعنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر نیز نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

بر این اساس دستیابی به اصلاحات اساسی در ساختار بودجه سال ۱۴۰۰ با هدف رهایی از معضلات شدید اقتصادی به شدّت احساس می‌شود و باید با سیاست توام انبساطی و انقباضی دنبال گردد در بخش سیاست انبساطی باید بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای افزایش حقوق و هزینه‌های عمرانی از واگذاری دارائی‌های سرمایه‌ای به‌خصوص سهام شرکت‌های دولتی از طریق بورس تامین گردد و در بخش سیاست‌های پولی و انتشار پول به صورت انقباضی عمل نمایند تا از افزایش نقدینگی و تورّم مضاعف جلوگیری شود.

با عنایت بر راهکار خروج از رکود اقتصادی و پیشگیری از تورّم در بودجه سال آینده در جلسه ستاد بودجه ۱۴۰۰پیشنهاد دادم با توجه به لزوم تحقّق سیاست‌های مالی به شکل انبساطی و سیاست‌های پولی به روش انقباضی دولت و مجلس تامین منابع پایدار و مطمئن را با جدیّت زیادی دنبال نموده و با اصلاحات اقتصادی در حوزه ساختار بانکی، بودجه‌ای و مالیاتی و خصوصی‌سازی حقیقی و مردمی کردن اقتصاد بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی و فرمایشات مقام معظم رهبری گامهای ویژه و عملیاتی برداشته شود.

با اصلاح ساختار مالیاتی مانند حذف معافیتهای غیر ضروری و وضع پایه‌های مالیاتی همچون مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه و مالیات بر مجموع درآمد، تسریع عملیاتی در اجرای این قوانین درآمدهای پایداری را برای دولت ایجاد کرد.

در اصلاح ساختار بانکی نیز با ارائه سیاست‌های پولی انقباضی از سوی بانک مرکزی و ایجاد تعادل بین بودجه سالیانه و اعطای تسهیلات به نتایج مدّ نظر دست یافت

هم اکنون کل بودجه سال ۹۹در حدود۵۸۰ هزار میلیارد تومان است درحالیکه سالانه در حدود هزار هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌شود!!!!!

با یقین بر تداوم سیاست خصمانه دو طیف انتخاباتی در ایالات متحده امریکا، ضرورت اهتمام موثر دولت و مجلس در اصلاح واقعی ساختار بودجه سال ۱۴۰۰ و ضرورت هم افزایی بیشتر شورای‌عالی اقتصادی در کشور، بیش از پیش احساس می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها