|
کدخبر: 104504 سهیل فرزین

گفت و گوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم :

دلایل توسعه نیافتن اقتصاد کشور چیست؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم گفت: وابستگی کشور به درآمدهای نفتی باعث شده که ما نتوانیم به اجماع و چشم‌انداز درستی از توسعه برسیم.

اقتصاد دلایل توسعه نیافتن اقتصاد کشور چیست؟

تحلیلگران اقتصادی معتقدند اقتصاد ایران با کاهش شدید درآمدها مواجه شده و این در حالی است که هزینه‌ها نمی‌تواند متناسب با آن کاهش پیدا کند و همین موضوع باعث شده تا کسری بودجه پایدار، یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصاد ایران طی سال‌های آتی باشد. تجارت کشور نیز که بخش عمده ای از اقتصاد کشور را شامل می شود با معضل های متفاوتی روبرو بود که شیوع ویروس کرونا نیز بر این مشکلات افزود.

خبرنگار گسترش نیوز با روبرت بگلیران نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیرامون مسائل اقتصادی و تجاری کشور گفت و گویی انجام داده است که در ادامه بخشی از گفت و گ و گو را می‌خوانید:

روبرت بگلیران در ابتدای این گفت و گو و در پاسخ به این سوال که چرا بخش اقتصادی کشور همچنان توسعه نیافته باقی مانده است، اظهار داشت: از دیدگاه من اساسی ترین علت این موضوع به این مهم بازمیگردد که ما تاکنون نظریه توسعه به معنای واقعی نداشته‌ایم و اگر هم اتفاقاتی در این خصوص صورت گرفته گروه‌های سیاسی و ذینفع نتوانسته اند به اجماع درست در زمینه اینکه ما با چه فرایندی این مدل توسعه را تحقق ببخشیم دست پیدا کنند.

روبرت-بگلریان

وی در ادامه با اشاره به مدل های کلی توسعه در دنیا اظهار داشت: وابستگی کشور به درآمدهای نفتی باعث شده که ما نتوانیم به اجماع و چشم‌انداز درستی از توسعه خود برسیم.

راهکارهای خروج اقتصاد ایران از شرایط کنونی

 نماینده مجلس یازدهم در ادامه و در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح راهکارهای خروج اقتصاد ایران از شرایط کنونی پرداخت و بیان کرد: ما در کشور اقتصاددان های گرانقدر زیادی داریم که دیدگاه ها و نظرات تخصصی خوبی دارند اما نقش این اقتصاددانان در فرآیند تصمیم‌گیری‌های سیاسی کم رنگ است یا هنگامی که وارد روند و تعاملات این تصمیم گیری ها می‌شوند اغلب تحت شعاع دیدگاه‌های سیاسی قرار می‌گیرند.

بیگلریان در ادامه با بیان اینکه نظریه‌های اقتصاددانان کشور به صورت شایسته و بایسته مورد توجه و پیگیری قرار نمی‌گیرد، اظهار داشت: از آنجایی کشور ما کشوری است که رویکرد ها در آن بسیار سیاسی است ناخودآگاه اگر دیدگاهی هم در این خصوص مطرح می‌شود نگاه‌ها به این سمت می‌رود که چه کسی با چه عقبه سیاسی این دیدگاه را بیان می‌کند.

 وی در ادامه عنوان کرد: به طور کلی از بدو انقلاب با این رویکرد که کشور کشوری است که به خاطر عملکرد رژیم گذشته از نظر اقتصادی عقب مانده لذا ما باید بسیاری از کاستی‌ها را برطرف کنیم و همچنین به طبقات ضعیف و عامه جامعه رسیدگی کنیم، جهت دهی اقتصاد ما با توجه به این امر و اختصاص درآمدهای نفتی کشور به محرومین به سمت طبقه پایین جامعه معطوف شده است.

حمایت از صادرکنندگان

نماینده مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به اینکه جنگ، تحریم و فراز و نشیب‌های درآمدهای نفتی به طور کلی موجب شده که اقتصاد ما در حال حاضر با این شرایط روبه‌رو شود، اظهار داشت: در شرایط کنونی صادرات غیرنفتی از اهمیت مهمی برخوردار است ولی باید به این نکته توجه داشت که ارز حاصل از صادرات چگونه به کشور باز خواهد گشت.

جهت گیری اقتصادی مجلس یازدهم

 وی همچنین افزود: این مهم در شرایط فعلی صادرکنندگان ما را خواسته و ناخواسته با مشکلات اساسی روبرو میکند از طرفی نیز صادر کنندگان را به ساز و کارهای سیاسی وابسته خواهد کرد. این نماینده مجلس یازدهم در بخش پایانی صحبت های خود و در خصوص جهت گیری مجلس یازدهم در زمینه اقتصادی بیان داشت: در حال حاضر مجلس جهت گیری خاصی را به طور جمعی اعلام نکرده است ولی به عقیده من با توجه به فضای موجود کشور جهت گیری مجلس باید اصلاح نظام مالی و بودجه‌ای و اصلاح نظام بانکی باشد.

ارسال نظر