|
کدخبر: 122221

نحوه کمک منابع صندوق توسعه ملی چگونه به بورس

عضو شورای‌عالی بورس، گفت: باید توجه داشت که قرار نیست این منابع وارد بازار شود بلکه وارد صندوق تثبیت سهام خواهد شد و به نوعی در شرایط غیرعادی به بازار ورود می‌کند و مجموعه‌ای از عملیات بازارگردانی و بازارسازی را انجام خواهد داد. به طوری که اجازه نوسانات غیرمتعارف سهام چه به سمت بالا و چه پایین را نمی‌دهد و ارزش سهام حول ارزش ذاتی خواهد بود.

اقتصاد نحوه کمک منابع صندوق توسعه ملی چگونه به بورس

حسین سلاح‌ورزی درباره جزییات اختصاص یک درصد از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه، اظهارکرد: این موضوع مصوبه سال ۹۴ قانون رفع موانع تولید است و طبق این قانون از سال ۹۴ به بعد باید هر سال یک درصد از صندوق توسعه ملی صرف بازار سرمایه شود.

وی تاکید کرد: این منابع به صورت سپرده‌گذاری ۲۰ ساله در صندوق تثبیت سهام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عضو شورای‌عالی بورس درباره نحوه ورود این منابع به بازار سرمایه و ساز و کار آن گفت: باید توجه داشت که قرار نیست این منابع وارد بازار شود بلکه وارد صندوق تثبیت سهام خواهد شد و به نوعی در شرایط غیرعادی به بازار ورود می‌کند و مجموعه‌ای از عملیات بازارگردانی و بازارسازی را انجام خواهد داد. به طوری که اجازه نوسانات غیرمتعارف سهام چه به سمت بالا و چه پایین را نمی‌دهد و ارزش سهام حول ارزش ذاتی خواهد بود. این مهم‌ترین ماموریت اصلی صندوق تثبیت سهام است.

منظور از حمایت هوشمند از بورس چیست؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا ساز و کار این صندوق در بازار برای برخی از شرکت‌ها رانت‌زا نخواهد بود، اظهارکرد: بازارسازی و بازارگردانی تعریف دارد. در واقع صندوق تثبیت سهام طوری عمل می‌کند که در شرایطی که عرضه زیاد می‌شود یکسری از سهام را براساس مکانیزم الگوریتمی می‌خرد و اجازه افت غیر معمول را نمی‌دهد و در شرایطی که تقاضا زیاد است و صف خرید تشکیل شده، این سهام را عرضه می‌کند. بنابراین بر مبنای یک ساز و کاری است که سازمان و شرکت‌های بورس از آن مراقبت می‌کنند.

سلاح‌ورزی ادامه داد: اجرای این سیاست غیرمعمول نیست و در همه دنیا و در همه بورس‌ها ابزارهایی برای پایداری بازار وجود دارد. مهم‌ترین وظیفه سیاست‌گذار و نهاد ناظر این است که اجازه ندهد سهام از ارزش ذاتی خود چه به سمت پایین و چه بالا فاصله زیادی بگیرد و تعادل از بین برود. صندوق تثبیت هم در جهت صیانت از سهام داران عمل می‌کند تا این سهام‌داران تحت تاثیر سفته بازی در بازار، متضرر نشوند.

وی درباره حمایت هوشمند از بازار سرمایه، افزود: منظور از حمایت هوشمند، معنای آن در مقابل این تلقی از سیاست‌گذار فقط باید حمایت مالی انجام دهد، بوده است. عده‌ای بر این باورند که دولت باید با هر روشی از زیان سهام داران جلوگیری کند. منظور این بود که مجموعه‌ای از مقررات‌گذاری لازم است به صورت هوشمند کمک کند تا نظارت بر تقارن اطلاعاتی، شفافیت و نقدشوندگی به وجود بیاید و به بازار کمک کند.

عضو شورای‌عالی بورس، گفت: شرایط بازار تغییر کرده و نسبت به گذشته هم از نظر تعداد بازیگران و هم از حجم رشد زیادی داشته بنابراین منظور از حمایت هوشمند، مقررات‌گذاری هوشمند است که در عین حال با عدم دخالت دولت منجر به اجرای ساز و کاری شود که حق و حقوق سهام داران در بازار تضییع نشود.

سلاح‌ورزی در پاسخ به این سوال که آیا دولت بابت دعوت گسترده‌ای که از مردم داشته امروز مسئول زیان برخی از سهام‌داران است و مسئولیتی در این‌باره دارد، اظهارکرد: وقتی از منظر انصاف بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که در کنار تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بورس، افراد از ریسک توام با آن و خطرات آن صحبت می‌کردند. بارها گفته شد مردم سرمایه مازاد را وارد بورس نکنند. تاکید شد ریسک را در نظر بگیرند و سرمایه‌های حیاتی و ضروری را به بورس نیاورند و دارایی خود را خرج بورس نکنند.

وی ادامه داد: بارها گفته شده اگر سرمایه‌گذاران دانش کافی ندارند از نهادهای دارای مجوز و مطمئن مشاوره بگیرند و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را انتخاب و از طریق صندوق‌ها وارد بازار شوند. در همه دنیا هم در مقابل بازدهی که در بورس وجود دارد، افراد هم ریسک آن را هم می‌پذیرند.

منبع: ایلنا
  • 1 ارسالی در

    همین به اصطلاح کارشناسان بودند که بورس ر ا به اینجا رسانیده و اعتماد مردم را ازبی ن بردند کار دیگراز تزریق پول صندوق توسعه نیز گذشته است

  • دنیای مجازی یک طلبه ارسالی در

    سلام اینکاری که اینها دارند میکند هیچ عا قبت خوبی برای بازار بورس نداره این فقط ب ه نفع سرمایه داری هست که پول های کلان در بازار دارند...تا الان بازار سه تا بازیگ ر داشت 1_مردم(حقیقی)2_حقوقی ها 3_دولت(حق وقی های که دولت اونها رو مدیریت میکرد به صورت دستوری)ولی الان شدن 4تا صندق توسعه ملی هم وارد بازی کردن آشپز که چهارتا بش ه عجب آش شوری میشه😃

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها