|
کدخبر: 121143

اعلام محل احداث مسکن ملی تهران / دریافت وام مشروط شد

یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با اعلام شرط جدید پرداخت وام ودیعه مسکن، گفت: دریافت وام زیر ۳۰ میلیون تومان نیازی به ضامن ندارد.

اقتصاد اعلام محل احداث مسکن ملی تهران / دریافت وام مشروط شد

پروانه اصلانی با اشاره به اینکه برای پرداخت وام ودیعه مسکن به متقاضیان واجد شرایط سه مدل طراحی شده است، اظهار کرد: چنانچه متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن بخواهد تسهیلات یکساله دریافت کند صرفا می‌تواند یک دوازدهم سود را به بانک بپردازد به جای اینکه اصل سود را بپردازد و بعد از یکسال باید اصل تسهیلات را به بانک برگرداند. رقم سودی که این متقاضیان ماهانه پرداخت می‌کنند ۵۴۰ هزار تومان است.

اصلانی ادامه داد: رقم ۱۵ میلیون تومانی ودیعه مسکن در شهرهای کوچک رقمی کمک‌کننده برای مستاجران است و می‌تواند به آنها در شرایط کنونی کمک کند.

وی روش دیگر پرداخت ودیعه مسکن را برای مستاجران توضیح داده و اعلام کرد: افرادی که یکسال ودیعه را دریافت می‌کنند و توان پرداخت اصل و سود وام را ندارند، بعد از گذشت یکسال می‌توانند وام را برگردانند و این بازگرداندن به شکل تقسیطی و در مدت زمان طولانی انجام خواهد شد. در این روش، فرد وام را نگه می‌دارد و در ۶۰ ماه طی پنج سال قسط وام را با سود ۱۲ درصد می‌پردازد و بعد از ۵ سال نیز اصل تسهیلات برای خود فرد است.

اصلانی روش‌هایی که در پرداخت اصل تسهیلات و وام ودیعه مسکن طراحی شده است را روش‌های دولت برای کمک به مستاجران برشمرد. به گفته وی، افرادی که می‌خواهند وام ۳۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن دریافت کنند می‌تواند تقسیط ۳۶ ماهه داشته باشند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، تصریح کرد: قانون ساماندهی صراحت دارد که وام ودیعه مسکن به متاهلان تعلق می‌گیرد و درعین حال به بانوان سرپرست خانوار و بانوان مجردی که بالای ۳۵ سال سن دارند نیز تعلق می‌گیرد. بقیه افراد شامل این وام نمی‌شوند. اجاره‌نامه‌هایی که از اول فرودین ۹۹ امضا شده‌اند می‌توانند از این تسهیلات ودیعه مسکن استفاده کنند.

اصلانی گفت: در دستورالعملی که بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاع کرد، وام‌های زیر ۳۰ میلیون تومان نیاز به آوردن ضامن ندارند و فقط با چک و سفته متقاضی قابل پرداخت است. برای افراد معرفی شده توسط کمیته امداد و بهزیستی اساسا نیازی به ضامن نیست. همچنین، راجع به پرداخت ودیعه مسکن، پنج سال سکونت لحاظ نمی‌شود.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص طرح اقدام ملی مسکن نیز توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: متقاضیان حائز شرایط مسکن ملی که در سامانه طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده و حائز شرایط شناخته شدند تا جمعه شب ۲۱ شهریورماه فرصت دارند به سامانه اقدام ملی مسکن به نشانی tem.mrud.ir مراجعه و اطلاعات خود را تکمیل و بانک خود را انتخاب کنند.

اصلانی ادامه داد: متقاضیانی که به سامانه مراجعه کرده، اطلاعات خود را تکمیل و شعب بانک خود را انتخاب می‌کنند به سرعت تعیین تکلیف شده و منابع ودیعه مسکن در اختیارشان قرار خواهد گرفت. بعد از آنکه افراد به سامانه مراجعه و بانک خود را انتخاب کردند در کارتابل بانک قرار می‌گیرند. در این شرایط از سوی بانک برای آنها پیامکی ارسال می‌شود و به شعب بانکی مراجعه می‌کنند و تشکیل پرونده می‌دهند و در فرآیند پرداخت تسهیلات قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد: ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در دو مرحله انجام و برای آنکه فرصت ثبت نام از دست نرود و همچنین در ایام کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود، ثبت نام به شکل پیامکی و اینترنتی برنامه‌ریزی شد. از حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری که ثبت‌نام کردند، بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر کد ملی صحیح را ارسال کردند و از این تعداد ۳۳۷ هزار نفر حائز شرایط شناخته و معرفی شدند تا تشکیل پرونده داده و بانک خود را انتخاب کنندکه بر اساس آمار حدود ۷۰ هزار نفر وارد سامانه شده و شعب بانک خود را انتخاب کردند.

وی یادآور شد: برای افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی بودند و سهیمه داشتند، پالایشی انجام نشد و ملاک معرفی کمیته امداد و سازمان بهزیستی بود که در این خصوص، افراد و اسامی که توسط کمیته امداد و سازمان بهزیستی بودند مستقیما به بانک معرفی شدند و البته سقف وام این افراد همان چیزی بود که کمیته امداد و سازمان بهزیستی اعلام کرد. برای افرادی که جا ماندند فرصت اعتراض است و حتما رسیدگی خواهد شد.

محل احداث مسکن ملی تهران مشخص شد

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که خرید و فروش امتیاز طرح ملی مسکن غیرقانونی است، گفت: فرصت اعتراض و رسیدگی به اعتراض‌های متقاضیان اقدام ملی مسکن تا پایان شهریور تعیین شده است، به طور کلی در کلانشهرها محدودیت تامین زمین وجود دارد و به همین دلیل در کلانشهرها، در شهرهای جدید تامین زمین شد و این شیوه در باره تهران نیز مصداق پیدا کرد.

اصلانی ادامه داد: با توجه به آنکه نیاز شهر تهران برای تامین مسکن قابل ملاحظه است و مترویی برای شهر هشتگرد راه‌اندازی شد، بخشی از ظرفیت شهر جدید هشتگرد نیز برای مسکن ملی شهر تهران اختصاص یافت. در استان تهران در حدود ۱۳ شهرستان استان تهران، زمین تامین شد و ثبت نام‌ها انجام شد. برای خود شهر تهران، شهرهای جدید ایوانکی، پردیس، پرند و هشتگرد جانمایی شد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، گفت: ثبت نام‌های صحیح طرح اقدام ملی مسکن ۸۸۰ هزار نفر بود که از این تعداد، ۴۷۰ هزار نفر حائز شرایط شناخته شدند و نزدیک به ۴۰۰ هزار واحد، زمین تامین شده است.

اصلانی تاکید کرد: ملاک قیمت واحد مسکونی در طرح اقدام ملی قیمت تمام شده است. بدین معنا، باید متقاضیان بخشی را به شکل آورده بپردازند و بخش دیگر را با کمک تسهیلات بانکی جبران کنند.

به گفته اصلانی، متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن آورده اولیه را که ۴۰ میلیون تومان است به حساب مسدودی خود در بانک مسکن واریز می‌کنند و هیچکس جز سازنده و بانک حق برداشت از آن را ندارد، مگر آنکه متقاضی انصراف بدهد و بخواهد از حساب مسدودی خود مبلغی که واریز کرده را بردارد.

وی توضیح داد: تقریبا از ۴۷۰ هزار نفری که حائز شرایط دریافت مسکن ملی شناخته شدند، حدود ۶۰ هزار نفر افتتاح حساب کردند و نزدیک به ۴۰ هزار نفر نیز پول واریز کردند. تقریبا حدود به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پول واریز شده است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن یادآور شد: به متقاضیان تا ۳۰ شهریور پیامک واریز وجه به حساب مسدودی بانک ارسال می‌شود که متقاضیان بعد از دریافت پیامک ۱۵ روز فرصت دارند تا آورده خود را واریز کنند. در غیر این صورت در این مرحله، حذف خواهند شد.

اصلانی گفت: سیاستگذاری در طرح اقدام ملی مسکن به این شیوه است که واحدها به گونه‌ای احداث شوند که قابل دسترسی برای قشر وسیعی باشد. هم اکنون قراردادهایی را با انبوه سازان به امضا رسانده‌ایم که واحدهای مسکونی ملی با متری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان احداث می‌شود. این در قیاس با بازار آزاد خیلی کم است. نکته اصلی این است که افراد در این روش، قیمت زمین را یا نمی‌پردازند و یا به شکل تقسیطی در ۱۰ سال می‌پردازند.

کسانیکه تایید شرایط شدند اقدام کنند

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تاکید کرد: اساسا قیمت مسکن که دستیابی به مسکن را برای اقشاری از جامعه غیرقابل دسترس کرده است ناشی از قیمت زمین است. بنابراین پیش‌بینی این است که یک واحد مسکونی حوالی ۳۰۰ میلیون تومان درمی آید، ۱۰۰ متر ناخالص است که حدود ۷۵ تا ۸۰ متر خالص درمی آید. بسته به قواره زمین و متراژ زمین است. هدف این است که واحدهای مسکونی قابل دسترس برای خانوارها تولید شود.

اصلانی در عین حال اعلام کرد: همه اطلاعات در سامانه اقدام ملی مسکن قابل ویرایش است به جز چند اطلاعات مهم که شامل شهر مورد تقاضا، کدملی که استعلام بر اساس آن انجام شده، و شماره تلفن همراه متقاضی است. به غیر از این سه آیتم بقیه آیتم‌ها قابل ویرایش است.

وی گفت: مردم اطلاعات را از سامانه اقدام ملی و از طریق رسانه‌ها پیگیری کنند. چنانچه سامانه باز شد و ظرفیت جدیدی ایجاد شد متقاضیان جامانده ثبت نام کنند.

اصلانی در خصوص در اختیار قراردادن زمین‌های دولتی سایر وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها به وزارت راه و شهرسازی در خصوص تولید مسکن ملی، گفت: مقرر شده تا زمین‌های دولتی بر اساس ماده ۶ قانون ساماندهی در اختیار وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی تامین مسکن قرار بگیرد تا امکان این تکلیف (تامین مسکن برای اقشار مختلف) محقق شود. زیرا آنچه که در اختیار وزارت راه و شهرسازی است زمین است و اگر زمین نداشته باشد نمی‌تواند تکلیف قانونی تامین مسکن را انجام دهد. ما برای آنکه این اتفاق رخ دهد تفاهمنامه هایی را با دستگاه‌های اجرایی منعقد کردیم تا زمین‌ها را در اختیار وزارتخانه راه و شهرسازی قرار دهند.

وی تاکید کرد: کسانیکه تایید شرایط شدند و پیامک تایید شرایط را گرفتند تا روز جمعه به سامانه مراجعه کنند و تکیمل درخواست را انجام دهند بانک را انتخاب کنند تا به سرعت پرداخت وام را انجام دهیم.

منبع: تسنیم
  • الم ارسالی در

    با دروغگوها هماهنگ نشو مجبور بشی تو دروغ بگویی مقام مادرتو حفظ کن برو بشین خونه بچه بزا جمعیت در حال کاهشه این بهترین راه خدمته

ارسال نظر