|
کدخبر: 121043 سجاد صفری

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

ماجرای افزایش قیمت ۷۰۰ درصدی کود شیمیایی چیست؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، گفت: کشورهای اروپایی به سمت کشت فرا سرزمینی رفته‌اند و به بخش کشاورزی توجه ویژه‌ای دارند چون که سلامت یک جامعه در امنیت غذایی است ولی متاسفانه، بخش کشاورزی مورد غفلت مسئولان قرار گرفته و این موضوع روی امنیت غذایی کشور هم تاثیر می‌گذارد.

اقتصاد ماجرای افزایش قیمت ۷۰۰ درصدی کود شیمیایی چیست؟

ایران کشوری است که زمین‌های حاصلخیز کشاورزی بسیاری دارد و تنها شغل روستائیان کشور که جمعیت بالایی هم شامل می‌شود کشاورزی و دامداری است ولی متاسفانه این قشر مورد غفلت مسئولان دولتی قرار گرفته‌اند و با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند. در این خصوص با عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

محمد سبزی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این پرسش که نهاده‌های دامی از اهمیت بالایی در بخش کشاورزی برخوردار هستند و دلیل اینکه قیمت این نهاده‌ها افزایش پیدا می‌کند و به موقع در اختیار کشاورز قرار نمی‌گیرد چیست؟ اظهارکرد: نهاده‌های دامی، موضوعی است که کشاورزان و دامداران کشور با مشکلاتی همچون افزایش قیمت و کمبود آن در بازار روبه‌رو هستند.

وی افزود: متاسفانه واردات نهاده‌های دامی در دست عده‌ای خاص قرار دارد و این معضلی است که گریبان کشاورزان را گرفته و همین موضوع به بخش کشاورزی لطمه‌های بسیاری وارد می‌کند. واردات نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت می‌گیرد و واردکنندگان آن را به موقع وارد بازار نمی‌کنند و نبود نهاده‌های دامی در بازار و سودجویی دلالان باعث می‌شود که قیمت نهاده‌های دامی افزایش پیدا کند.

محمد-سبزی

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دولت و وزارت جهاد کشاورزی بایستی درخصوص واردات نهاده‌های دامی نظارت کافی و به موقع داشته باشند تا این نهاده‌ها به موقع و با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار بگیرد و دست دلالان را از این بازار کوتاه کنند.

کشاورزان مورد غفلت مسئولان

سبزی تاکید کرد: کشور ایران زمین‌های حاصلخیز کشاورزی، آب و نیروی کار مناسب در بخش کشاورزی در اختیار دارد ولی چون قشر زحمت کش کشاورز مورد غفلت مسوولان قرار گرفته است بنابراین این افراد نمی‌توانند جوابگوی هزینه‌های تولید باشند و با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند. تنها راه درآمد روستائیان، کشاورزی و دامداری است و چون از این قشر حمایت نمی‌شود لذا آنها با مشکلاتی روبه‌رو هستند و همین موضوع باعث می‌شود که به بخش کشاورزی لطمه هایی وارد شود.

این نماینده مجلس، تاکید کرد: کشورهای اروپایی به سمت کشت فرا سرزمینی رفته‌اند و به بخش کشاورزی توجه ویژه‌ای دارند چون که سلامت یک جامعه در امنیت غذایی است ولی متاسفانه، بخش کشاورزی مورد غفلت مسوولان قرار گرفته است و این موضوع بر روی امنیت غذایی کشور هم تاثیر می‌گذارد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب افزایش قیمت کود شیمیایی

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که دولت به واردات نهاده‌های دامی ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده است و آیا بهتر نیست که دولت، ارز وارداتی این محصولات را حذف کند و در مقابل دخالتی درخصوص قیمت محصولات تولیدی کشاورزان و دامداران نداشته باشد؟ گفت: اگر دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای واردات نهاده‌های دامی اختصاص داده است را حذف کند و در زمینه قیمت‌گذاری محصولات تولیدی هیچگونه دخل و تصرفی نداشته باشد سبب بروز مشکلاتی خواهد شد.

سبزی اظهارکرد: در سال‌های گذشته، دولت ارز وارداتی نهاده‌های دامی را حذف کرد و شاهد بودیم که قیمت گوجه فرنگی به چند برابر افزایش پیدا کرد و این موضوع به مصرف‌کننده فشار آورد و بهتر است که دولت، نهاده‌های دامی را به‌صورت تک نرخی در اختیار کشاورزان قرار بدهد و از تولید تا مصرف، نظارت‌های کافی به عمل بیاورد تا شاهد افزایش قیمت‌ها در محصولات نباشیم.

وی افزود: اگر دولت درخصوص نهاده‌های دامی نظارت کافی نداشته باشد و این نهاده‌ها به موقع و به‌صورت تک نرخی در اختیار کشاورزان قرار نگیرد شاهد افزایش قیمت تولید خواهیم بود که این موضوع هم به کشاورز و هم به مصرف‌کننده لطمه می‌زند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه، بیان کرد: پیشنهاد ما این است که دولت، نهاده‌های دامی را با قیمت تک نرخی در اختیار دامداران خرد و کلان بگذارد و بطور مثال شیر تولیدی آنها بر حسب میزان تولیدی که دارند با قیمت‌های متفاوت خریداری کند.

سبزی تصریح کرد: دولت بایستی درخصوص خرید تضمینی گندم و قیمت مناسب آن برای کشاورزان تصمیماتی اتخاذ کند چون اگر قیمت گندم افزایش پیدا کند در پی آن، قیمت آرد و نان نیز افزایش پیدا می‌کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم شورای اسلامی در پایان، گفت: دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کود شیمیایی باعث شد که این محصول که یکی از نهاده‌های دامی حیاتی برای بخش کشاورزی است افزایش قیمت ۷۰۰ درصدی تجربه کند و قبلا این محصول، کیسه‌ای ۷۰ هزار تومان در اختیار کشاورز قرار می‌گرفت ولی اکنون کشاورزان باید آن را ۵۰۰ هزار تومان خریداری کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها