|
کدخبر: 120853 شاپور پشابادی

در گفت‌وگوی گسترش ‌نیوز با دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی بررسی شد:

آبگرمکن نایاب شد؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی: یکی از دلایل کمبود جزئی پکیج و آبگرمکن آن است که پیمانکاران و سازنده‌های ساختمان ترجیح می‌دهند خرید کلی داشته باشند تا از نوسانات قیمت در امان باشند.

اقتصاد آبگرمکن نایاب شد؟

گفته می‌شود که صادرات باعث شده که بازار با کمبود آبگرمکن و پکیج مواجه شود. برای بررسی صحت و سقم این موضوع با دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

بازارچی

اسماعیل بازارچی اظهارکرد: «قبلاً دو شرکت تولیدکننده، به بازارهای مهمی مثل آلمان، پکیج و آبگرمکن صادر می‌کردند اما بعید است که این شرکت‌ها اکنون هم صادرات داشته باشند چون با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه هستند. اولویت با بازار داخل است. درحال‌حاضر کمبود چندانی در عرضه و تولید آبگرمکن وجود ندارد یا اگر هست بسیار کمتر از آن چیزی است که جلوه داده می‌شود. یکی از دلایل کمبود جزئی این محصول آن است که پیمانکاران و سازنده‌های ساختمان، ترجیح می‌دهند خرید کلی داشته باشند تا از نوسانات قیمت در امان باشند. باید تدبیری اندیشیده شود که محصول خریداری شده همان لحظه نصب شود اما بین خرید و نصب وقفه می‌افتد. به این ترتیب پکیج خریداری شده فوراً نصب نمی‌شود. این موضوع مشکلاتی را برای تولیدکننده و آماری که در ارتباط با تولید ارائه می‌شود ایجاد می‌شود. از نظر سازمان تعزیرات، ملاک محاسبه تولید، نصب است نه تولید. رادیاتوری که تولید شده اما نصب نشده، در آمار تولید تولیدکننده، لحاظ نمی‌شود. اگر سازنده بتواند به موقع خرید و نصب کنند چنین مشکلی رخ نخواهد داد. تعزیرات نصب را ملاک قرار می‌دهد اما تولیدکنندگان طبق تولیدی که داشته‌اند درباره تامین یا عدم تامین نیاز بازار، اظهارنظر می‌کنند».

شرط آرامش بازار

وی در تشریح این موضوع گفت: «پکیج محصولی نیست که پیمانکاران و سازندگان برای سودجویی، خریداری و انبار کنند. باید به دو عامل اصلی توجه داشت: ابتدا باید نیاز ارزی تولیدکنندگان، به موقع تامین شود تا بازار آشفته نشود و کمبود واقعی یا غیرواقعی ایجاد نشود چون اگر چنین شود مصرف‌کنندگان به خرید کلی رو می‌آورند. به اعتقاد من اگر این دو موضوع حل شود بازار لوازم خانگی کشور به خوبی تامین می‌شود».

وی در ادامه افزود: «اخیرا تغییر قیمت خاصی نداشته‌ایم. وابستگی ارزی پکیج و آبگرمکن بیشتر از لوازم خانگی دیگر است چون تعدادی از قطعات آن وارداتی است. وابستگی ارزی بیشتر به آن معناست که گهگاه شاهد تغییر قیمتی هستیم. درحال‌حاضر تولیدکنندگان به زحمت می‌توانند خود را به نقطه سربه‌سر برسانند. آمار تولید و توزیع مشخص است. نباید به آشفتگی‌های جزئی بازار دامن زد. اگر روند طبیعی تولید، تامین و توزیع ادامه یابد گرانی و کمبود خاصی ایجاد نمی‌شود».

فکری اساسی برای فولاد

اخیراً گرانی شدید پیچ و مهره باعث نگرانی صنعتگران شده است. این موضوع تا چه حد روی وضعیت تولید لوازم‌خانگی تاثیر گذاشته است؟ دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در پاسخ این سوال به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «این قبیل افزایش قیمت‌ها، به درجات مختلف، دامن همه صنایع کشور را می‌گیرد. باید برای تغییرات قیمتی فولاد فکری اساسی کرد چون در صورت ادامه آن، تولید توجیه اقتصادی چندانی برای تولیدکننده نخواهد داشت و مصرف‌کننده هم تحت‌فشار قرار می‌گیرد. تامین مواد بخشی از فولاد آلیاژی احتمالا از طریق واردات انجام می‌شود و واردات با مشکل ارزی، مواجه است».

اسماعیل بازارچه در ارتباط با خدمات گارانتی تولیدکنندگان اظهارکرد: «عملکرد تولیدکنندگان داخلی در مقایسه با سال‌های قبل بهبود یافته است. بخش زیادی از کیفیت خدمات پس از فروش شرکت‌ها به میزان دسترسی آنها به مواد اولیه و قطعات باکیفیت بستگی دارد. اگر تولیدکننده به هر دلیلی نتواند قطعه موردنیازش را تامین کند عملکرد خدمات پس از فروش آنها افزایش خواهد یافت. به نظر من در یک ارزیابی کلی می‌توان گفت که حداقل واحدهای بزرگ و مشهور که سهمی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند به تعهدات پس از فروش خود عمل می‌کنند».

  • مصرف کننده ارسالی در

    تورابخدا کسی پیدابشه کمی به بازارسروساما ن بددماخسته شدیم ازاین بی سامانی بازارچه خوراکی چه پوشاکی چه لوازم خانگی ماایران ی هستیم وتوایران زندگی میکنیم درب هرمغاز ه میری برای خریدهرچیزی ازاین مغازه تامغا زه بعدی شاید۱۰مترنباشدقیمت زمین تااسمان فرق میکنه چرا؟

  • ناشناس ارسالی در

    سلام این موضوع فقط ازسوءمدیریت وسوء استف اده دولت سرچشمه میگیردبعوان مثال زمان رض اشاه گفتن نان کم یاب شده بقول سردمداران این قلدرانگلیسی یک شاطررازنده زنده کردتو تنورازفرداش نان زدن به میخ دربیرون ازمغ ازه باب شدوهنوزهم این سنت ادامه داردپس د ولت است برای تامین کسری بودجه دست به هر. .........میزندفقط وفقط دولت رامسبب بی سر سامانی مملکت بدانیدبه دنبال مقصرنگردید ح کایت آب درکوزه وماتشنه لبان میگردیم

  • ناشناس ارسالی در

    هموطن عزیز از مسئولی که برایش ایران مهم نیست انتظارتلاش برای بهبود وضع کشور متلاشی شده نداشته باش

ارسال نظر