|
کدخبر: 120188

سیگنال های مهم به بازار ارز و طلا

قرار است روز شنبه وزیر امور خارجه سوئیس به ایران بیاید و از سوی دیگر مقامات مسئول در چند روز اخیر چند باری تنها از حمایت بورس سخن گفته‌اند. آیا با این روند بازدهی هفتگی دلار همچنان منفی می‌ماند و طلا هم مثل دلار دیگر بازدهی مثبت نخواهد داشت؟

اقتصاد سیگنال های مهم به بازار ارز و طلا

سفر وزیر امور خارجه سوئیس به ایران در روز شنبه، اعلام حمایت رئیس کل بانک مرکزی از بازار سهام، وعده کمک حقوقی‌ها به تعادل بخشی بازار سهام، اعلام پایان مهلت خرید پالایشی یکم در هفته آینده و نگرانی تشدید کرونا به واسطه بازگشایی مدارس مهمترین اخباری هستند که شاید بر روند بازارها اثر بگذارند.

در مورد خبر سیاسی مورد اشاره بنا به اعلام سفارت سوئیس، طی روزهای آینده وزیر امور خارجه سوئیس از ۱۵ تا ۱۷ شهریور در چارچوب بزرگداشت «یکصدمین سال حضور دیپلماتیک سوئیس در ایران» به تهران سفر می‌کند. در همین مورد بنا به اعلام بانک مرکزی این اخبار در جریان مذاکرات میان مقامات ایرانی و سوئیس در خصوص تسهیل روابط اقتصادی و بانکی و تسهیل روابط تجاری دو کشور منتشر شده است. بر اساس اخبار دریافتی، امکان تامین ارز از طریق منابع ارزی سوئیس میسر شده است و در آینده نزدیک گشایش‌هایی برای تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی میسر می‌شود.

با این خبر احتمالا دو بازار ارز و طلا متاثر شوند و کمی از فشارهای تقاضا در این بازار کاسته شود.

خبر دیگر با همین جنس مربوط به اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی است. رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی از توسعه بازار سرمایه ‌و افزایش سهم آن در نظام تأمین مالی حمایت می‌کند و مالکان عمده سهام که در ماه‌های اخیر به دلیل رشد قیمت منتفع شده‌اند، نقش بازارسازی را ایفا کرده و برای اطمینان به سرمایه‌گذاران خرد، در جهت نقدشوندگی بازار گام بردارند.

از سوی دیگر حمایت از بورس نیز همچنان ادامه دارد. سیگنالی که برای دو بازار ارز و طلا به معنای کاهش فشار تقاضا است.

رئیس بورس اوراق بهادار تهران روز پنجشنبه، سیزده شهریور ماه گفته است: تصمیماتی که ما در رابطه با بازارگردانان گرفته‌ایم، تاثیر مثبتی را بر بازار سرمایه از روز شنبه خواهند گذاشت و مبلغ نقدینگی باید به اندازه‌ای باشد که به سبدگردانان کمک کند.

پایان مهلت خرید پالایشی یکم در بورس نیز خبر مهم دیگر هفته آینده است که احتمالا بتواند بخشی از نقدینگی مردم را جذب کند.

با این حال شاید تنها عاملی که همچنان به عنوان یکی از عوامل محرک دو بازار ارز و طلا محسوب می‌شود وجود دارد تبعات مربوط به کرونا است. با بازگشایی مدارس در هفته آینده نیز کمی نگرانی‌ها بیشتر می‌شود اما به احتمال قوی، میزان اثرگذاری عوامل مورد اشاره دیگر خیلی بیشتر از این عامل باشد و به همین دلیل انتظار می‌رود در هفته آینده روند بازدهی دو بازار ارز و طلا مثبت نباشد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها