|
کدخبر: 102585

وضعیت بازار سکه، ارز و بورس در هفته‌ای که گذشت

دومین هفته خرداد ۹۹ با کاهش جزئی نرخ در بازار طلا و ارز سپری شد، اما بورس در این هفته نخستین قدم خود برای عرضه ۳۰ درصد سهام عدالت را برداشت.

اقتصاد وضعیت بازار سکه، ارز و بورس در هفته‌ای که گذشت

دومین هفته خرداد ۹۹ با رشد چشمگیر بازار سرمایه شروع آغاز به کرد به طوری که شاخص بورس وارد کانال یک میلیون واحدی شد این در حالی است که بازار سکه و ارز تغییر نرخ محسوسی را تجربه نکرد و با کاهش جزئی همراه بود.

البته نباید فراموش کرد که در روز‌های چهارشنبه ( ۱۴ خرداد) و پنجشنبه (۱۵ خرداد) بازار‌های مالی فعالیت نداشتند چراکه این ایام مصادف با تعطیلات رسمی بوده است و شاید به همین دلیل، شاهد تغییرات شدید قیمتی در بازار سکه و ارز نبوده‌ایم.

ثبات نرخ یورو در بازار، دلار ۳۰ تومان ارزان شد

 نخستین روز هفته دوم خرداد، صرافی‌های مجاز دلار و یورو را به ترتیب با مبلغ ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان و ۱۸ هزار و ۶۰۰ معامله کردنند البته در ساعات و روزهای بعدی دلار و یورو با نوسان ۱۰ تومانی همراه بود، اما در نهایت روز سه شنبه دلار با ۳۰ تومان کاهش به نرخ ۱۷ هزار و ۷۰ تومان رسید و یور نیز بدون تغییر به همان نرخ ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان بسنده کرد.

نمودار زیر بیان گر تغییر نرخ دلار در دومین هفته خرداد ۹۹ است

نوسان-دلار

گردش ارز و طلا بر مدار کاهش قیمت؛ سهامداران عدالت برای فروش عجله نکنند؛ بازار ارز و سکه با چه نرخی به تعطیلات رفتند؟

روند نرخ یورو را در تصویر زیر مشاهده کنید

نوسان-یورو

گردش ارز و طلا بر مدار کاهش قیمت؛ سهامداران عدالت برای فروش عجله نکنند؛ بازار ارز و سکه با چه نرخی به تعطیلات رفتند؟

کاهش جزئی نرخ سکه و هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در نخستین روز هفته با نرخ ۷ میلیون و ۴۵۰ تومان به فروش رسید که البته در روز بعد کمی افزایش یافت، اما در ساعات ابتدایی روز ۱۳ خرداد ۹۹ با کاهش ۲۰ هزار توامانی به رقم ۷ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رسید که این نرخ پایدار نبود و در ساعات پایانی معاملات، سکه ۱۰ تومان گران شد وآخرین نرخ آن در این هفته ۷ میلیون و ۴۴۰ تومان بود.

نمودار تغییرات نرخ سکه تمام بهار آزادی در دومین هفته خرداد ۹۹

نوسان-سکه

گردش ارز و طلا بر مدار کاهش قیمت؛ سهامداران عدالت برای فروش عجله نکنند؛ بازار ارز و سکه با چه نرخی به تعطیلات رفتند؟

نادر بذر افشان دبیرهیات مدیره اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران گفت: در ابتدای هفته؛ اونس جهانی با افزایش حدود ۱۵دلاری روبه‌رو بود که در آخرین روز معاملات به همین میزان کاهش یافت که البته افزایش نرخ ارز در نخستین روز هفته عاملی برای افزایش اونس جهانی بود که همسو با یکدیگر با کاهش نرخ ارز اونس جهانی کاهش یافت.

او افزود: با توقف ارائه گواهی سپرده سکه توسط بانک‌ها هم اکنون تقاضا برای خرید سکه در بازار به پایین‌ترین حد خود رسیده است و همچنین به طور کلی میزان خرید مصنوعات توسط افراد جامعه تقریبا به صفر رسیده است که این امر بر نرخ طلا و سکه تاثیر‌گذار خواهد بود.

بذر افشان بیان کرد: درحال‌حاضر حباب سکه حدود ۱۰۰ هزار تومان است که نسبت به هفته گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

دبیرهیات مدیره اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران اظهار کرد: تحلیل گران اقتصادی در دنیا پیش‌بینی می‌کنند که اونس جهانی تا پایان سال میلادی به ۲ هزار دلار برسد که این امر بر بازار‌های داخلی در ایران تاثیر می‌گذارد البته اونس جهانی نسبت به ۲ ماه گذشته حدود ۵۰ دلار افزایش یافته است.

او تصریح کرد: با نوسان‌های اونس جهانی بر نرخ طلا و سکه تاثیر گذاشته است و نباید فراموش کرد که کنترل نرخ ارز نیز بی‌تاثیر در باز نبوده نسیت چرا که با کنترل بانک مرکزی بر نرخ دلار نرخ طلا و سکه از ثبات بیشتری برخودار خواهد شد.

بذر افشان گفت: سهولت در واردات مواد اولیه و دستگاه‌های بروز ساخت طلا و جواهرات می‌تواند گام بزرگی در جهش تولید باشد.

او بیان کرد: مالیات بر ارزش افزوده یکی از موانعی بر سر راه تولید در زمینه طلا و جواهرات بود که در اواخر سال ۹۸ در مجلس شورای اسلامی با حذف مالیات بر ارزش افزوده موافقت شد و به تصویب رسیدو این امر در چرخش خرید و فروش نتایج مطلوبی دارد.

طلای ۱۸ عیار در روز شنبه ۷۳۲ هزار و ۹۴۰ تومان بود که با کاهش حدود ۵ هزار تومانی در چهارمین روز هفته به نرخ ۷۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان رسید.

 نمودار زیر بیانگر تغییر نرخ طلای ۱۸ عیار در دومین هفته خرداد ۹۹ است

نوسان-طلا

گردش ارز و طلا بر مدار کاهش قیمت؛ سهامداران عدالت برای فروش عجله نکنند؛ بازار ارز و سکه با چه نرخی به تعطیلات رفتند؟

شاخص بورس از کانال یک میلیون واحدی عبور کرد

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه با افت شاخص بورس و اصلاح نرخ سهام‌ها در هفته گذشته بازار سرمایه روند بازگشت نرخ را در دومین هفته خرداد تجربه کرد و در آخرین روز معاملات شاخص بورس رشد قابل توجهی را به نمایش گذاشت و ۴۰ هزار و ۴۱۸ واحد رشد کرد و از مرز یک میلیون واحد عبور کرد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: باید دید شاخص بازار سرمایه می‌تواند از سطح قبلی خود در پیش از دوران اصلاح نرخ و استراحت عبور کند یا خیر.

او افزود: روند شاخص بورس در هقته آینده بسیار مهم است چرا که نرخ سهام‌ها در حال برگشت به سطح قبلی خود است و همین امر برخی از سهامدران را به فروش تشویق می‌کند البته جریان معاملات کوتاه مدت و نوسانگیری که در بازار وجود دارد باعث می‌شود سهامداران از این فرصت‌ها برای فروش استفاده کنند.

دارابی اظهار کرد: به طور کلی هفته آینده بسیار مهم است و امیدواریم که بازار بتواند سطح قبلی شاخص را باز پس بگیرد و به رشد خود ادامه دهد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: موضوعات مهمی در بازار سرمایه از جمله سهام عدالت، حراج اوراق دولتی، وضعیت بازار‌های موازی ( ارز و طلا ) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند اما افرادی که به تازگی وارد بازار سرمایه می‌شوند بهتر است احتیاط کنند چراکه درحال‌حاضر بازار ماهیت نوسانی دارد و اگر تجربه کافی ندارند با صندوق‌ها یا مراکز مشاوه در این زمینه مشورت کنند و با رفتار‌های هیجان زده در خرید یا فروش اقدام به معامله نکنند.

او گفت: سهامداران عدالت که روش مستقیم را برای معاملات سهام خود انتخاب کردند می‌توانند به بانکی که قبلا در سامانه برای دریافت سود معرفی کرده بودند مراجعه کنند و تقاضای فروش بخشی از سهام خود را داشته باشند.

دارابی تاکید کرد: به دارندگان سهام عدالت توصیه می‌شود سهام خود را که درحال‌حاضر ارزندگی خوبی دارد و در ۱۵ سال گذشته هر ساله صد در صد ارزش آن افزایش یافته است از این موقعیت برای نگهداری سهام خودشان استفاده بکنند و آن را به صورت یک دارایی بلند مدت مد نظر داشته باشند و از فروش سهام عدالت تا جایی که امکان دارد خوداری کنند.

تصویر زیر نمودار شاخص بورس در دومین هفته خرداد ۹۹ است

نوسان-بورس

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر