|
کدخبر: 120032

گام بلند بانک مرکزی برای کاهش تلاطمات ارزی

همزمان با تشدید نوسانات ارزی، عرضه‌ی ارز از سوی بازارساز افزایش یافته و نکته مهم اینجاست که عرضه‌های سنگین ارز خریدار چندانی ندارد.

اقتصاد گام بلند بانک مرکزی برای کاهش تلاطمات ارزی

یکی از اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت نوسانات ارزی، تعادل در عرضه و تقاضای ارز در بازار است و به همین منظور نیز طی روزهای اخیر و همزمان با تشدید نوسانات ارزی، بازارساز عرضه‌های سنگین ارز را در دستور کار قرار داده است.

مشاهدات میدانی خبرنگار ما از بازار ارز طی روز گذشته، حاکی از آن است که بیش از ۷۰ میلیون دلار به صورت اسکناس توسط بازارساز عرضه شده است که از این میزان حدود ۴ میلیون دلار برای پوشش نیازهای مردم اسکناس، به فروش رسیده است، که نشان از تقاضا و اقبال پایین در بازار است.

البته روز سه شنبه نیز بیش از ۵۰ میلیون اسکناس دلار نیز به بازار توسط بازارساز عرضه شده است که تنها ۳ میلیون دلار از آن خریداری شده بود.

این عرضه بزرگ، نشان از حضور پرقدرت بازارساز در بازار حواله و اسکناس دارد و به منظور تنطیم بازار، تأمین نیازهای بازار و با هدف پوشش تقاضاهای واقعی انجام شده است.

مشاهدات میدانی خبرنگار ما از بازار ارز همچنین حاکی از آن است که روز سه‌شنبه نیز، بیش از ۳۰۰ میلیون حواله درهم با نرخ ۵۶۰۵ تومان توسط بازارساز در سامانه نیما تزریق شده است.

بازارساز روز چهارشنبه نیز بیش از ۳۰۰ میلیون درهم در سامانه نیما عرضه کرده است البته پیش‌بینی می‌شود، همچنان روند عرضه در بازار ادامه داشته باشد.

طی روزهای اخیر بازار ارز بار دیگر با نوسان همراه شده و همین امر نیز باعث ورود مجدد دلار آزاد به کانال ۲۴ هزار تومان شده است.

البته در ماه‌های اخیر با تشدید نوسانات ارزی، نرخ دلار رکورد ۲۶ هزار تومان را هم زده بود ولی بعد از مدتی با ورود بانک مرکزی به بازار قیمت‌ها تا کانال ۲۰ هزار تومان هم بازگشت و مدتی نیز در محدوده ۲۲ هزار تومان در نوسان بود.

اما از روزهای گذشته بار دیگر نوسان صعودی در بازار ارز شکل گرفته و نرخ ارز وارد کانال جدید قیمتی شده است؛ به‌اعتقاد فعالان بازار، تهدیدهای اخیر امریکا برای اعمال تحریم‌ها یکی از دلایل روانی افزایش قیمت‌ها در بازار ارز است، البته این مورد یکی از علت‌های افزایش نرخ ارز است و دلایل دیگری هم در روزهای اخیر موجب شده است بازار ارز بار دیگر با نوسان همراه شود.

گفتنی است، از روزهای قبل بانک مرکزی با ورود قوی به بازار ارز سعی در مدیریت نوسانات ارزی دارد و طبق اعلام فعالان بازار احتمالاً با ادامه تزریق ارز در بازار طی روزهای آینده ورق بازار برمی‌گردد و قیمت‌ها دوباره نزولی می‌شود.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر