|
کدخبر: 119957

واردات ۸۵۰ قلم کالا آزاد می شود

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی کشور گفت: واردات کالاهای گروه چهار، با تعیین سهمیه و سقف مشخص برای هر منطقه تا ۸۵۰ قلم کالا از هفته آینده آزاد می شود.

اقتصاد واردات ۸۵۰ قلم کالا آزاد می شود

مرتضی بانک در جریان بازدید از پروژه های عمرانی قشم و در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر ترخیص بار کالاهای گروه چهار در مناطق آزاد بیان کرد: برخی کالاهای گروه چهار امکان تولید در داخل کشور را داشت و دولت برای مناطق آزاد کارگروهی پیش بینی کرد تا با سهمیه ارزی تعیین شده و تعداد قلم کالای مشخص، برخی دیگر از کالاها را از این موضوع مستثنی کند.

وی ادامه داد: پروسه تصویب و ابلاغ این مصوبه که دغدغه مردم، کسبه و بازاریان را فراهم کرده بود به علت برخی مشکلات و ایرادات در وزارت صمت و بانک مرکزی معطل مانده بود که با حل و فصل آن، به زودی این مشکل نیز حل خواهد شد.

مشاور رییس جمهور با عذرخواهی از مردم و فعالیت اقتصادی مناطق آزاد، اطمینان داد: با افزایش رونق تولید داخل، جلوگیری از خروج ارز و همچنین واردات کالاهای مورد نیاز، بتوان شرایط بازار را نیز به نقطه تعادل رساند تا نیارهای مردم نیز برطرف و زمینه آرامش فعالیت اقتصادی و کسبه و تجار نیز فراهم شود.

وی همچنین با بیان اینکه نرخ بیکاری قشم هم اکنون ۴ و ۸ دهم درصد است، افزود: امیدواریم تا بهار ۱۴۰۰ و بهره برداری از پروژه های عظیم در قشم، این رقم به سه و نیم درصد تقلیل یابد.

بانک، ادامه داد: اثر اجتماعی پروژه هایی که در منطقه آزاد قشم است، قابل توجه است و انتقال تجربیات و دانش فنی به مردم بومی سرمایه گرانقدری است که با تاثیرگذاری کلان این پروژه ها در اقتصاد ملی، ارزش اقتصادی و اجتماعی آن برای آحاد مردم کشور،  گرانقیمت تر است.

وی بیان داشت: میزان سرمایه گذاری ریالی در مناطق آزاد در سال ۹۶ بیش از ۴۸۰۰ میلیارد تومان، در سال ۹۷ به ۶۷۰۰ میلیارد تومان و این میزان در سال ۹۸ به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و خوشبختانه این سرمایه گذاری در بخش هایی بوده که واردات داشتیم.

بانک اذعان کرد: خدماتی که منطقه آزاد قشم در روستاها با ساخت کمپ، خانه های بومگردی، آبرسانی، راهسازی و عمرانی انجام داد کم نظیر است و تحولات بسیاری ایجاد کرده که سرمایه گرانقدری برای مردم و آینده منطقه است.

وی همچنین پروژه های قابل افتتاح توسط ریاست جمهور را ۱۸ پروژه اعلام کرد و افزود: با سرمایه گذاری ۱۴ هزار میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی ۶۰۰ میلیون یورو، قشم یکی از مناطق آزادی خواهد بود که پروژه های کلان و استراتژیکی را در خود جای خواهد داد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی کشور همچنین بیان داشت: این میزان سرمایه گذاری، زمینه اشتغال برای سه هزار و ۹۵۰ مفر را فراهم کرده که نقش بی بدیلی در اشتغالزایی و کارآفرینی خصوصا در ایام کرونا و تحریم ها و مشکلات اقتصادی کشور ایفا می کند.

وی گفت: در مناطق آزاد و ویژه ۳۷۶ پروژه تعریف شده بود که مجموعه قشم، نشان می دهد قابلیت ها و خدمات رد سطوح مختلف خدماتی، گردشگری و تولیدی به خوبی درخشیده است.

بانک گفت: احداث پایانه های مهم نفتی، ایجاد نیروگاه های برق، هتل های ۴ ستاره، واحدهای تولیدی و صنعتی، بنکرینگ و اسکله های مربوطه و سوخت رسانی از جمله پروژه هایی است که در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در حوزه اسکله سازی و پالایشگاه نفت شاهد اقدامات درخشانی در قشم بوده ایم، افزود: پالایشگاهی در قشم با ظرفیت ۳۵ میلیون لیتر و در مرحله دوم نیز با همین میزان ظرفیت کلنگ زنی خواهد شد.

مشاور رییس جمهور، قشم را کارگاه عمرانی بزرگ توصیف کرد که مرحله به مرحله سرمایه گذاری های کلان در آن به بهره برداری می رسند و خدمات و زحمات مجموعه فعالین اقتصادی و مدیرعامل منطقه ازاد قشم، به بار می نشیند.

وی ادامه داد: با بهره برداری هتل های سه تا چهار ستاره، منطقه قشم یکی از قطب های گردشگری است که می توان در پساکرونا فرصت های بیشتری را نصیب قشم کند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها