|
کدخبر: 119364

سرمایه گذاران بورس دید خود را عوض کنند

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح وضعیت معاملات بورس در بازار هفته گذشته، گفت: اکنون با حمایت همه‌جانبه حقوقی‌ها از کلیت بازار و خریدهای عمده در کف قیمتی به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت و میان‌مدت همچنان بازار با روند صعودی همراه باشد، اما این روند صعودی به لحاظ شدت و قدرت مانند دو سال گذشته نخواهد بود.

اقتصاد سرمایه گذاران بورس دید خود را عوض کنند

حدود یک ماهی می‌شود که معاملات بورس دیگر چندان جذابتی برای سهامداران ندارد و با افت و نوسان‌هایی که همراه شده ترس را به جان سهامداران برای ادامه سرمایه‌گذاری در این بازار انداخته که این موضوع سرمایه‌ها را به سمت تحقیق و بررسی‌های لازم برای ورود نقدینگی به دیگر بازارها مانند بازار طلا، ارز و سکه سوق داده است.

بازار بورس هفته گذشته را مانند هفته پایانی مردادماه با وجود حمایت حقوقی‌ها با دو درصد منفی به پایان رساند که این موضوع توانست مهر تاییدی بر دور شدن بازار سهام از روزهای اوج و کسب سودهای کلان سهامداران از این بازار باشد.

حمایت حقوقی‌ها از اواسط هفته گذشته از معاملات این بازار امید را به بازار بازگرداند و با وجود روزهای مثبتی که با خود به همراه داشت توانست اطمینان دوباره سهامداران را برای ورود سرمایه‌های خود به این بازار جلب کند اما نکته‌ای که ذهن سهامداران حاضر در بازار را به خود مشغول کرده روند معاملات بورس در بازار امروز است که نخستین دقایق معاملات را با رشدی بیش از ۴۰ هزار واحد آغاز کرد اما به مرور و با نزدیک شدن به نیمه دوم معاملات شاهد کاهش شتاب در رشد بازار و عقب‌نشینی شاخص بورس از رشد ۴۴ هزار واحدی هستیم.

حمایت حقوقی‌ها از کلیت بازار سرمایه

امیرعلی امیرباقری در این خصوص، اظهارکرد: در بازار هفته گذشته شاهد برخی از مسائل حائز اهمیت بودیم که مهم‌ترین آن حمایت حقوقی‌ها از کلیت بازار، سهام‌های بزرگ و شاخص‌ساز بود.

وی حمایت حقوقی‌ها از بازار را ناشی از دو عامل دانست و افزود: در ابتدا با توجه به اینکه قیمت‌ها به سطوح جذاب قیمتی رسیده بودند، در میان‌مدت و بلندمدت سود معقولی نصیب سهامداران خواهد شد که این موضوع به لحاظ اصول سرمایه‌گذاری برای حقوقی‌ها قابل دفاع بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگر این است که این اقدام از سوی حقوقی‌ها مانع خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام شد و همچنان سرمایه‌گذاری در این بازار برای سهامداران حقیقی جذاب باقی ماند.

امیرباقری با بیان اینکه نکته قابل توجه این است که الزاما بازار روند دو سال گذشته را طی نخواهد کرد و در این مسیر با فراز و فرودهایی مواجه خواهد شد، اظهارکرد: به احتمال زیاد از این به بعد در بازار سرمایه با حالت‌هایی از صعود، اصلاح و ریزش مواجه خواهیم شد و نباید انتظاری مانند انتظار گذشته را از کلیت بازار سهام داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود در وضعیت فعلی بدون مهارت و دانش کافی اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس نکنند، دید خود را از کوتاه‌مدت به میان‌مدت و بلندمدت تغییر دهند و از صندوق سرمایه‌گذاری و نهادهای حرفه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این بازار استفاده کنند.

امیرباقری با بیان اینکه به نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو همچنان حمایت حقوقی‌ها از کلیت بازار ادامه داشته باشد، گفت: به لحاظ منطقی حمایت حقوقی‌ها از بازار توجیه‌پذیر است، اگر قرار باشد در بازار شاهد رشدهای متوالی بدون عرضه‌های متعدد و افزایش حجم معاملات باشیم این موضوع در بازار منجر به نوسان‌گیری در محدوده‌های قیمتی قبل می‌شود و نمی‌توان در بازار انتظار یک روند جدی برای میان‌مدت و بلندمدت داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه رشد بازار باید به طور حتم همراه با افزایش حجم و رشد معاملات اتفاق بیوفتد که در این صورت شاهد جذابیت قیمت‌های خرید، استحکام معاملات و روندهای افزایشی در میان‌مدت و بلندمدت خواهیم بود، گفت: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که در کوتاه‌مدت و میان‌مدت از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند و با افزایش دانش خود کارایی بازار را افزایش دهند زیرا در این برهه از زمان افرادی که هیجانی رفتار کنند قطعا با زیان مواجه خواهند شد.

وی گفت: به لحاظ بازارهای جهانی نکته قابل توجه قرار گرفتن شاخص دلار در محدوده اشباع خرید است و در میان‌مدت و بلندمدت انتظار اصلاح در شاخص دلار وجود دارد که همین امر منجر به رشد قیمت کامودیتی‌ها خواهد شد و می‌تواند بر شرکت‌های کامودیتی محور در بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

به گفته امیرباقری، نکته‌ قابل توجه این است که شرکت‌های کامودیتی محور علاوه بر اینکه از نرخ دلار تاثیر می‌گیرند از وضعیت کل بازار هم تاثیرپذیر هستند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود برای انتخاب سبد سهام به سراغ سهامی بروند که قبلا در فرآیند اصلاحی قرار گرفته بودند، همراه با اصلاح بازار اصلاح قیمتی داشته و به سطوح جذاب قیمتی برای خرید رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران بهتر است با دقت بیشتری به انتخاب سهام بپردازند، افزود: سهامداران باید صورت‌های مالی این شرکت‌ها را مورد توجه قرار دهند و صرفا جریان نقدینگی معیار انتخاب و تصمیم‌گیری برای خرید سهام نباشد چراکه جریان نقدینگی با کوچکترین خبری روند معکوس را در پیش می‌گیرد و منجر به ایجاد زیان برای افراد می‌شود.

منبع: ایرنا
  • ناشناس ارسالی در

    چرا دامنه نوسان را ۲درصد نمی‌کنند لعنت خ دا بر کسی باعث نان مردم میشود

  • ناشناس ارسالی در

    واقعا گندش را در اوردن ، بورس را به لجن کشیدن

  • ناشناس ارسالی در

    تصحیح میکنم دو روز مثبت پنج روز منفی

  • ناشناس ارسالی در

    این آقا کارشناس نیست، یه دلال دلار و سکه هست، دستش هم تو دست حقوقیه، حقوقی خودش رنج منفی میکشه و تو کف میخره، بعد تو صف خرید عرضه میکنه، چه تبلیغی میکنن که حقوق ی حمایت میکنه، حقوقی و بازار بورس و این افراد باصطلاح کارشناس جمع شدن دارن جیب م ردمو میزنن، آقایان حقوقی و کارشناس، مثل مرد معامله کنین تا پول تون برکت داشته با شه

  • ناشناس ارسالی در

    خدالعنت کنه این حقوقی های کثیف روکه مثل کفتاردراین وقت هامیان واموال مردم روبه غ ارت میبرن مثلا حقوقی های کثیف شستا
    ایشالاکه این 30%اموال مردم مثل تومارازج ای جای بدنشون بزنه بیرون وعذاب بکشن
    انشالا

  • مرتضی ارسالی در

    بورس اعتبارش را از دست داد

  • ناشناس ارسالی در

    حجم بیشتر میخاین؟؟؟کارمزدها بیشتر بشه.بز ارین خیلیها حسابی ببازنن ببینیم چطوری می تونیین این گندی رو که راه انداختین جمع ک نین.حالا بازم باسرمایه های خردبازی کنین

  • مامان بچه ها ارسالی در

    توروخداکارگزاراچراهفته ای دوباربروزرسانی .بقول خودتون سبدگردانی نمیکنین.خیلی افتض احه این اپلیکیشن.های بورس .ده باربایدوار دبشی .خارج بشی اخرسرهم گوشی روروبایدخامو ش روشن کنی تا(آبدیت بشه)خسته شدیم بخدااز بس خطا میزنه.((مفیدخااان)

  • Zshra naseri ارسالی در

    آقای ریسی استدعا داریم به وضع نابسامان بورس رسیدگی کنید

  • م ارسالی در

    تف ب کون زن اونی که با ملت ایران بازی میکنه

ارسال نظر