|
کدخبر: 117619 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش نیوز با مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی مطرح شد:

نسخه‌ای شفابخش برای تنظیم بازار گوشت

محمد علی کمالی سروستانی: درحال‌حاضر بالغ بر ۲۵ هزار مرغدار فعالیت می‌کنند. بنابراین بازار رقابتی است و امکان ایجاد انحصار وجود ندارد. قدرت تولید هم تا ۴۰ درصد بیشتر از نیاز داخلی کشور است. برای تنظیم بهتر بازار، مدلی ارائه کرده‌ام اما تاکنون گوش شنوایی پیدا نشده است.

اقتصاد نسخه‌ای شفابخش برای تنظیم بازار گوشت

نگرانی درباره قیمت و ذخایر نهاده دام به اوج خود رسیده است. بسیاری از نمایندگان اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی مربوط به طیور، تصمیم‌ها و دخالت‌هایی که دولت به اسم تنظیم بازار اعمال می‌کند را مخرب و ناکارآمد می‌دانند اما به نظر می‌رسد که بی‌تفاوتی دولتی‌ها همچنان ادامه دارد. برای بررسی بیشتر این موضوع با مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی به گفت‌وگو نشستیم. محمد علی کمالی سروستانی ابعاد و لایه‌های مختلف این موضوع مهم را تحلیل و راهکار خود را ارائه می‌کند. نظر به مفصل بودن مصاحبه آن را در دو بخش منتشر کردیم. آنچه می‌خوانید بخش دوم این گفت‌وگو است. با گسترش ‌نیوز همراه باشید.

سروستانی

تنظیم بازار در ازای تامین نهاده ارزان

سیاست دولت در حوزه پروش و فروش طیور و دام را می‌توان در یک معادله، خلاصه کرد: «نهاده ارزان در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهیم؛ در مقابل، قیمت‌گذاری و تصمیم‌گیری درباره موضوعاتی مثل صادرات باید در اختیار نهادهای دولتی باشد». در طرف مقابل پرورش‌‌دهندگان می‌گویند که این توقع، نادرست است و از طرف دیگر بیش از یک سال است که درصد کمی از نهاده موردنیاز پرورش‌دهندگان (حدود ۳۰ درصد)، به قیمت دولتی به‌ دست تولیدکنندگان می‌رسد. بسیاری هم بر این اعتقاد هستند که شیوه کنونی اختصاص ارز، به شدت رانت‌آفرین است. دود ناکارآمدی این سیاست در نهایت به چشم تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد رفت. آیا زمان آن نرسیده است که دولت در این سیاست خود تجدیدنظر کند؟ موضوع مهم‌تر آنکه اگر مداخله دولت به پایان برسد شاهد موج بزرگی از گرانی و آشفتگی بازار خواهیم بود؟

یک مدل کارآمدتر

محمد علی کمالی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در این رابطه اظهار کرد: «درحال‌حاضر بالغ بر ۲۵ هزار مرغدار فعالیت می‌کنند. بنابراین بازار رقابتی است و امکان ایجاد انحصار وجود ندارد. قدرت تولید تا ۴۰ درصد بیشتر از نیاز کشور است. صنعت رقابتی می‌تواند با حداقل حاشیه سود و متناسب با عرضه و تقاضا، بازار را تنظیم کند. اما در شرایط کنونی با محدودیت ارزی مواجه هستیم و دولت برای کمک به مصرف‌کننده، سعی می‌کند نهاده ارزان را تامین کند».

وی افزود: «سیاست پایان اختصاص ارز به واردات نهاده، زمانی مناسب است که ۱۰۰ درصد هزینه انجام شده توسط دولت به مصرف‌کننده برسد. اما درحال‌حاضر چیزی به مصرف‌کننده نمی‌رسد. دولت ارزی که اکنون صرف واردات نهاده می‌کند را به قیمت ارز آزاد در اختیار واردکنندگان نهاده قرار دهد تا ناگهان با حجم عظیمی از تقاضا مواجه نشویم و قیمت ارز آزاد هم سر به فلک نزند؛ مگر آنکه دولت همان حجم از ارز را آزاد بگذارید ولی این بار کسانی که در خارج از کشور ارز دارند می‌توانند آن را تهاتر و تبدیل به نهاده کنند و وارد کشور کنند. اگر این اتفاق بیفتد میزان نهاده وارداتی حتی فراتر از نیاز مرغدار می‌شود و بازار به تعادل می‌رسد.

هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده سود می‌کنند

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «از طرف دیگر چون هزینه تولید بالا می‌رود بخشی از مابه‌التفاوتی که نصیب دولت می‌شود در قالب تسهیلات، صرف کمک به تولیدکننده شود. مرغدار باید بتوانند در عرض دو یا سه ماه، تسهیلات خود را دریافت، نهاده‌اش را بخرد و شروع به بازپرداخت تسهیلات خود کند. بخشی هم به عنوان یارانه در اختیار دهک‌های ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه قرار داده شود. این مدل را مکتوب کرده و در اختیار مسئولان قرار داده‌ایم ولی فعلاً گوش شنوایی پیدا نشده است».

ارسال نظر