|
کدخبر: 116960 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش نیوز با مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی مطرح شد:

دو میلیون و ششصد هزار تن نهاده کجا رفت؟

دولت بود که به واردکننده، مجوز واردات داد بنابراین ، مباشر واردکننده است و قاعدتاً باید به این سوال مهم پاسخ دهد که چرا سه و نیم میلیون تن ذرت وارد شده اما وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید که فقط ۹۰۰ هزار تن آن در سیستم بازارگاه، توزیع شده است.

اقتصاد دو میلیون و ششصد هزار تن نهاده کجا رفت؟

نگرانی درباره قیمت و ذخایر نهاده دام به اوج خود رسیده است. بسیاری از نمایندگان اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی مربوط به طیور، تصمیم‌ها و دخالت‌هایی که دولت به اسم تنظیم بازار اعمال می‌کند را مخرب و ناکارآمد می‌دانند اما به نظر می‌رسد که بی‌تفاوتی دولتی‌ها همچنان ادامه دارد. برای بررسی بیشتر این موضوع با مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی به گفتگو نشستیم. محمد علی کمالی سروستانی ابعاد و لایه‌های مختلف این موضوع مهم را تحلیل و راهکار خود را ارائه می‌کند. نظر به مفصل بودن مصاحبه آن را در دو بخش منتشر می‌کنیم. آنچه می‌خوانید بخش اول این گفتگو است. با گسترش ‌نیوز همراه باشید.

سروستانی

آشفته بازار توزیع نهاده

محمد علی کمالی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی اظهار داشت: «مدت‌هاست به نقطه کمبود نهاده رسیده‌ایم. کمبود، به خصوص در ارتباط با کنجاله سویا کاملاً محسوس است. وضعیت ذرت، مقداری بهبود یافته است. مشکل اینجاست که نهاده وارد شده در اختیار بخش توزیع قرار نگرفته و بخش اعظم آن (بالغ بر ۷۰ درصد) آن وارد بازار آزاد شده است. دان آماده عملاً به قیمت مصوب به دست کسی نمی‌رسد و اصلاً هیچ قیمتی را مصوب نکرده‌اند. بخشی هم، بی‌حساب و کتاب به کارخانجات داده شده و معلوم نیست چه به سر آن می‌آید. سامانه بازارگاه هم به حدی فشل و ناکارآمد است که نهاده راه‌یافته به آن، دردی را از تولیدکننده دوا نمی‌کند؛ یعنی نهاده وقتی به دست تولیدکننده می‌رسد که او به پایان دوره پرورش مرغ رسیده است. ندیده‌ایم که بازارگاه در عرض کمتر از یک ماه، نهاده را در اختیار مرغدار قرار دهد. این در حالی است که در حال حاضر، مرغ در ۳۷ روزگی روانه بازار می‌شود».

توپ را به زمین مرغدار نیندازید

مرغداران به طور مستمر از عرضه نهاده در بازار آزاد، گله می‌کنند اما بسیاری از دولتی‌ها این موضوع را ادعایی اثبات‌نشده می‌دانند. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در این باره گفت: «چه کسی باید بررسی کند و ثابت کند که مرغدار، بخش زیادی از نهاده‌ موردنیازش را از بازار آزاد تهیه می‌کند؟ مرغداری که جوجه‌هایش در خطر نابودی است تقلا می‌کند که سرمایه خود را حفظ کند بنابراین اثبات این موضوع را نباید از او طلب کرد. دولت بود که به واردکننده، مجوز واردات داد بنابراین ، مباشر واردکننده است و قاعدتاً باید به این سوال مهم پاسخ دهد که چرا سه و نیم میلیون تن ذرت وارد شده اما وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید که فقط ۹۰۰ هزار تن آن در سیستم بازارگاه، توزیع شده است. بقیه نهاده کجا رفته و چطور به بازار آزاد رسیده است؟ سود این اختلاف و شکاف بسیار زیاد نصیب چه کسانی می‌شود؟ منطقی است که جواب این سولات را از مرغدار بخواهیم؟ این قبیل سخنان، مصداق سلب مسئولیت کردن از خود و انداختن توپ به ناکجاآباد است».

سروستانی در ادامه افزود: «به اعتقاد من دستگاه‌های نظارتی، کمیسیون اصل ۹۰، کمیسیون محاسبات، قوه قضائیه و وزارت اطلاعات باید به این موضوع ورود پیدا کنند تا تکلیف این همه نهاده مشخص شود. باید بررسی شود که چه سیاست غلطی باعث ورود این همه نهاده به بازار آزاد شده است. توپ را به زمین مرغدار نیندازیم. مرغدار در دورافتاده‌ترین نقاط کشور سرمایه‌گذاری کرده و به امید حمایت دولت سرمایه خود را وارد این بازار پرمخاطره کرده است و ۴۵ روز پر از استرس و نگرانی را سپری می‌کند.».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها