|
کدخبر: 117348

چگونه فشار آبگرمکن خود را افزایش دهیم

نخستین روش افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری رسوب زدایی قطعات و اجزای داخلی دستگاه می‌باشد. مواد معدنی و آلی موجود در آب شهری موجب گرفتگی و ایجاد جرم روی قطعات و لوله‌های دستگاه می‌شوند.

در این مطلب به روش‌های افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری اشاره خواهیم داشت. کمبود فشار آب به یکی از مشکلات رایج و آزاردهنده در ساختمان‌های آپارتمانی و چند طبقه تبدیل شده است.

دما پویا

دسترسی به آب گرم و بهداشتی از نیازهای ضروری و مبرم هر سازه ی ساختمانی به شمار می‌آید. چرا که انجام بسیاری از امور از قبیل شستشو، آشپزی، استحمام و دیگر کارهای روزمره نیاز مستقیم به آبگرم دارند. به طور عمده مشکل کمبود آب در طبقه‌های بالایی ساختمان‌ها رایج تر است، با این حال دیده شده که در طبقه‌های پایین تر و یا ساختمان‌های ویلایی فشار آب کمبود بوده و مشکلات متعددی به همراه دارد.

با این حال روش‌های متفاوتی به منظور افزایش فشار آب ساختمان وجود دارد که می‌توان با مطالعه ی این مقاله معضل کاهش آبگرم ساختمان را برای همیشه حل نمود.

استفاده از آبگرمکن یکی از روش‌های متداول تامین آبگرم بهداشتی به شمار می‌آید. به همین جهت شرکت‌ها و کمپانی‌های داخلی و خارجی بسیاری در خصوص طراحی و ساخت انواع مدل‌های آبگرمکن در حال فعالیت هستند. صرفنظر از برند و مارک دستگاه می‌توان گفت کمبود و کاهش فشار آب از مشکلات رایج و عمده در این سیستم‌ها به شمار می‌آید.کمبود فشار آب مشکلی آزار دهنده و ناخوشایند است که با انجام بری راهکارها می‌توان نسبت به رفع آن اقدام نمود.

گاهی دیده شده که فشار کلی آب ساختمان به اندازه کافی بوده اما با باز کردن شیر آبگرم خواهید دید که آب با فشار و حجم مطلوبی خارج نمی‌شود. زمانیکه فشار آب کم باشد تشکیل شعله آبگرمکن با اختلال مواجه شده و قادر به گرم کردن آب ورودی به دستگاه را ندارد. به همین دلیل آب با فشار کم و دمایی سرد به سمت لوله‌ها و شیرآلات خروجی هدایت می‌شود. به همین منظور افراد به دنبال راهکارهایی برای افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت.

رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

نخستین روش افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری رسوب زدایی قطعات و اجزای داخلی دستگاه می‌باشد. مواد معدنی و آلی موجود در آب شهری موجب گرفتگی و ایجاد جرم روی قطعات و لوله‌های دستگاه می‌شوند. با مرور زمان و انباشت جرم‌های آهکی روی قطعات همانند یک لایه عایق از تبادل انرژی بین آب سرد ورودی به دستگاه و شعله آبگرم مانع بعمل می‌آورد. همچنین این لایه‌های آهکی و گرفتگی درون لوله‌ها از حجم خروجی آب کم کرده و درنهایت با فشار کمتری به مسیر خود ادامه می‌دهد.

بنابراین اگر فشار آبگرم آبگرمکن کم بود بهتر است اول ورودی تغذیه آب را بررسی کنید. بنابراین لازم است اتصالات، زانویی ها، و اجزای اصلی از جمله شیر تخلیه آبگرمکن را بررسی نمایید. با انباشت جرم و رسوب به مرور قطعات دچار پوسیدگی شده و دستگاه آسیب‌های جدی متحمل می‌شود. برای تشخیص گرفتگی در لوله آب سرد ورودی لازم است که شیر تخلیه را باز کنید و در صورتیکه آب به خوبی از شیر تخلیه خارج نشد نشان دهنده وجود رسوب و گرفتگی در لوله است.

رسوب زدایی مبدل آبگرمکن دیواری

دیگر روش افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری رسوب زدایی مبدل دستگاه است. مبدل‌ها از قطعات اصلی و مهم در سیستم‌های حرارتی از جمله آبگرمکن به شمار می‌آیند. مبدل گرمایی شامل یک کویل مسی و تعدادی فین می‌باشد که این پره‌ها موجب افزایش سطح تبادل حرارتی می‌شود و به این ترتیب موجب افزایش انتقال گرما می‌گردد.

مبدل‌های مسی بالای مشعل قرار گرفته و گرمای حاصل از شعله را به آب سرد ورودی به دستگاه منتقل می‌کند. هرچقدر گرمای جذب شده توسط آب بیشتر باشد اتلاف گرمایی کمتر است. وجود گرد و غبار و رسوب درون لوله‌ها و پره‌های مبدل، سطح تماس آب ورودی با دستگاه را کاهش داده و همین امر موجب شده آب با دما و فشار کمتری به سمت مسیر خروجی هدایت می‌گردد.

برای تشخیص گرفتگی و وجود رسوب دورن لوله‌های مبدل لازم است که نزدیک‌ترین شیر آبگرم به آبگرمکن دیواری را باز کنید و آب خروجی را داخل ظرف برزید، در صورتیکه آب خروجی از دستگاه رنگ متمایل به رنگ زرد داشت نشان از وجود رسوب روی مبدل حرارتی دستگاه دارد و لازم است که نسبت به رفع آن اقدام نمایید. و به این ترتیب موجب افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری می‌شود. آبگرمکن بوتان از سری محصولاتی است که نسبت به سایر برندهای مشابه مقاومت بالاتری نسبت به رسوب‌پذیری دارد.

بررسی فیلتر آبگرمکن دیواری

از دیگر روش‌های افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری بررسی و یا تعویض فیلترهای بکار رفته در دستگاه می‌باشد. فیلترها به نوعی طراحی شده که با قرار گرفتن در سر راه آب ورودی به دستگاه از ورود املاح و ذرات معلق موجود در آب مانع بعمل می‌آورد. به مرور زمان و انباشت رسوبات درون بافت فیلتر فشار آب ورودی به دستگاه کاهش می‌یابد. به طور عمده از فیلتر در مناطقی از جمله قم و یا اهواز که میزان رسوب آب بالا باشد بکار گرفته می‌شود. بنابراین لازم است به طور دوره‌ای و هرماه فیلتر را بررسی کرده و نسبت به رفع رسوب آن اقدام نمایید.

به این ترتیب با استفاده از فیلتر می‌توان از ورود املاح و انباشت رسوب روی سایر قطعات نیز مانع بعمل می‌آید و موجب افزایش عمر و کاهش استهلاک در قطعات و اجزای داخلی دستگاه می‌شود. بنابراین توصیه ما اینست که تمیز نگهداشتن فیلترها در افزایش فشار آب آبگرمکن نقش بسزایی خواهید داشت.

بررسی سیستم لوله کشی آب گرم ساختمان

از دیگر روش‌های افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری بررسی سیستم لوله کشی آبگرم ساختمان است. به طور عمده از لوله‌های فلزی به منظور سیستم لوله کشی بیشتر ساختمان‌ها استفاده می‌شود. آبگرم خروجی با دمای بالایی در مسیر و درون لوله‌ها جریان دارد که همین امر به مرور موجب ایجاد زنگ زدگی و در نهایت پوسیدگی درون لوله‌ها می‌شود. مواد حاصل از زنگ زدگی درون لوله‌ها همچون مانعی مسیر خروجی آب را مسدود کرده و آبگرم با فشار و حجم کمی از شیر آب خارج می‌شود. در صورتیکه قطعات و اجزای دستگاه را به خوبی چک کردید و از عدم وجود هر نوع رسوب و گرفتگی درون دستگاه اطمینان حاصل نموده اید. لازم است که سیستم لوله کشی آبگرم ساختمان را مورد بررسی قرار دهید.

شما بازدید‌کننده عزیز می‌توانید با مراجعه به دماپویا نسبت به مشاهده و خرید سایر سیستم‌های گرمایشی اقدام نمایید.

 

نویسنده: رپورتاژ
  • بنیادی ارسالی در

    سلام آبگرمکن دیواری ما بوتان است الان چن دوقته آب راداغ نمیکندشبهاهم فشارآب خوب ا ست هم دمای آب ولی روزهاهم فشارآب کم است هم آب داغ نیست

  • ناشناس ارسالی در

    مدل ابگرم کن شما چیست اگر کم فشار فوری ا ست اگر از شیر فیلتر دار پیث وارد دراشپزخ انه زیر سینک ظرفشویی استفاده میکنید ان ر ا تمیز کنید واز علمک های شیر مخلوط با فس ار شکن استفاده نکنید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها