|
کدخبر: 117267 شاپور پشابادی

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه کالای کشباف بررسی شد:

موفقیت غیرقانونی یک اتحادیه

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان کالای کشباف: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نسبت به تثبیت مرز رسته‌های مختلف اقدام می‌کرد تا تداخل، باعث اختلاف اتحادیه‌ها نشود.

اقتصاد موفقیت غیرقانونی یک اتحادیه

پوشاک و کالاهای که در این حوزه تولید می‌شود جز مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور هستند و باید نگاه ویژه‌ای به موانع و مشکلات پیش‌روی آنان داشت. یکی از مهم‌ترین مشکلات آنها، معضل تداخل است. بسیاری از فعالان و اعضای اتحادیه‌های مختلفی که در حوزه پوشاک فعالیت می‌کنند از تداخل صنفی گله دارند. به اعتقاد اهالی این بخش مهم اقتصاد کشور، باید با تعامل و همفکری، موازی‌کاری و تداخل پیش آمده را برطرف کرد. برای بررسی بیشتر این موضوع و ابعاد و لایه‌ّ‌های مختلف آن، با رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب تهران به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

بهبانی

مراحلی که طی نشد

وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نسبت به تثبیت مرز رسته‌های مختلف اقدام می‌کرد تا تداخل باعث اختلاف اتحادیه‌ها نشود. سیدعلی اصغر بهبهانی، رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب تهران ضمن بیان این موضوع گفت: «طبق قانون اتحادیه‌ای که قصد دارد رسته‌ای را به خود اختصاص دهد باید درخواست دهد تا اتحادیه‌های همگن و مرتبط در کمیسیون تشخیص اتاق اصناف گرد آمده و نقطه‌نظرات خود را مطرح کنند تا کمیسیون به جمع‌بندی برسد. در مرحله بعد درخواست مطرح شده، به صحن اجلاس اتاق می‌آید تا در صورت پذیرش به کمیسیون تشخیص هیات نظارت آمده و مراحل قانونی آن طی شود».

موجودیت ما زیر سوال رفته است

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اتحادیه پوشاک، بدون عبور از این مراحل قانونی، آئین‌نامه ضوابط خاص را تصویب کرده است و این موضوع موجب آزردگی اتحادیه‌های دیگر شده است. سیدعلی اصغر بهبانی در این رابطه گفت: «کمیسیون نظارت ناگهان اقدام به وضع آئین‌‌نامه ضوابط خاص برای یکی از اتحادیه‌ّها کرده است. به نظر می‌رسد که این تصمیم، موجودیت اتحادیه‌ّهای دیگر را ابطال کرده است چون به یک اتحادیه اختیار داده شده که همه اقدامات مدنظر خود را انجام دهد. این در حالی است که جایگاه اتحادیه‌ها در سایه عبور از مراحل قانونی به‌دست آمده است. بنابراین خواهان ابطال این تصمیم توسط وزارتخانه هستیم. درخواست داده‌ایم اما فعلا کاری انجام نشده است. مجبور هستیم به مراجع قانونی دیگر هم مراجعه کنیم. نباید به گونه‌ای عمل شود که اتحادیه‌های دیگر احساس کنند در خطر حذف قرار دارند. اتحادیه‌ها دوست و یاور هم هستند اما باید با همفکری و تعامل بتوانند موارد و اختلافات حرفه‌ای را برطرف کنند».

بافت حلقوی در قلمرو اتحادیه کشبافان

درحال‌حاضر ۵ اتحادیه مشخصا در حوزه پوشاک فعالیت می‌کنند اما اتحادیه‌ّهایی مثل کالای ورزشی هم در این زمینه کار می‌کنند. سیداصغر بهبهانی ضمن بیان این موضوع گفت: «اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب، براساس آئین‌نامه ضوابط خاص حدود ۱۵ رسته را شامل می‌شود. بافت حلقوی در چارچوب رسته‌های این اتحادیه اتفاق می‌افتد و مجوزهای تولید آن در همین اتحادیه صادر می‌شود. مدیریت، نظارت بر بافت حلقوی توسط اتحادیه می‌شود».

۲۰۰ هزار تن کمبود مواد اولیه

وی در ارتباط با موجودی مواد اولیه گفت: «درحال‌حاضر بیشتر صنوف با معضل کمبود مواد اولیه مواجه هستند. در حوزه نساجی حدود ۲۰۰ هزار تن کمبود مواد اولیه داریم. تولید صنایع بالادستی کفاف صنایع پائین دستی را نمی‌‌دهد و باید با تکیه بر واردات آن را تامین کرد تا فعالیت و بقای پائین‌دستی‌ها ادامه پیدا کند. اگر این چنین نشود شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. از ظرف دیگر نبود مواد اولیه باعث می‌شود تولیدکنندگان با ظرفیت کامل کار نکنند و زمینه برای قاچاق هم فراهم می‌شود. در نبود مواد اولیه، رونق تولید هم محقق نمی‌شود. مشکل اصلی کمبود مواد است و از نظر فروش و بازار، مورد خاصی وجود ندارد».

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها