|
کدخبر: 116366

منظور از گشایش اقتصادی چه بود!

دکتر سهراب بختیار - کارشناس اقتصادی

اقتصاد منظور از گشایش اقتصادی چه بود!

در حالی که ریاست محترم جمهوری، هفته گذشته نوید گشایش اقتصادی در جامعه را به مردم دادند. چند روز قبل طرح جدیدی در جلسه سران سه قوه مطرح و کلّیات آن مورد تایید قرار گرفت. اگرچه درباره طرح مطرح شده در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوا، اختلاف نظرهایی نیز وجود داشت.

دولت قصد دارد ؛ با هدف تامین نقدینگی مورد نیاز، تا سقف ۲۰۰میلیون بشکه نفت، در بورس پیش فروش کند. طرحی که ابتدا به پیشنهاد وزارت نفت، در کمیته‌ای با حضور آقایان نوبخت، زنگنه و دژپسند چکش کاری و به ستاد اقتصادی دولت روانه شد.

بر اساس این طرح، اگر نرخ فروش، بالاتر از پیش خرید مردم باشد، سود آن به خریدار می‌رسد. ولی ؛ اگر نرخ دلاری زمان تحویل کمتر از نرخ پیش خرید بود، دولت موظّف به پرداخت مابه التفاوت این کسری به نرخ سود سپرده بلند مدّت به خریداران خواهد بود.

جناب آقای دکتر روحانی؛ وعده حضرتعالی در گشایش اقتصادی کمترین تاثیری در زندگی دهک‌های پایین و متوسط و اقشار محروم جامعه ندارد، و اصولاً برخلاف سیاست راهکار خروج از اتکاء به نفت و اصلاح ساختار بودجه است.

ضمن اینکه فروش آنی نفت و بدهکار کردن دولت آینده بدون استفاده از کارشناسان اقتصادی و مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون‌های انرژی، بودجه و اقتصادی مجلس و.‌.. استفاده از اصل غافلگیری نمایندگان مجلس و مواردی از این دست پیامدهای منفی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد.

دولت و شرکت‌های، تابعه دولتی درحال‌حاضر با فروش اوراق به مردم، حداقل ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان، به مردم بدهی دارند؛ که با احتساب سود آن تا پایان سال، مبلغی بالغ بر ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان، بدهکار است. با انتقال معضلات مالی و بدهی سرسام آور به دولت آینده، گشایش اقتصادی برای دولت نیز ایجاد نمی‌شود چه برسد به ملّت!

با توجه به محدودیت آمار رسمی فروش نفت به رقم ۲۲۷ هزار بشکه در روز و کمبود شدید نقدینگی دولت پیشنهاد دارم در نحوه فروش و تحویل نفت، اصلاحاتی را ایجاد کرده و به جای خام فروشی نفت به مردم و ایجاد معضلات بعدی، مشتقّات و میعانات نفتی را پیش فروش کنید تا ضمن گشایش واقعی اقتصادی برای دولت، بخش خصوصی نیز به کمک محدودیت‌های صادراتی دولت، ارگان‌ها و سازمان‌ها، (لیست تحریمی امریکا) آمده و ضمن صادرات این محصولات، ارز آوری قابل توجهی نیز ایجاد کنند.

 

نویسنده: دکتر سهراب بختیار - کارشناس اقتصادی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها