|
کدخبر: 114855

استقبال دیپلمه‌ها از طرح یارانه دستمزد

مطابق آمار معاون اشتغال وزارت کار، بنگاه‌های بالای ۵۰ نفر کارکن در بخش صنعت و همچنین بنگاه‌های ۱۰ تا ۴۹ نفر کارکن فعال در بخش خدمات دارای بیشترین ظرفیت جذب نیرو بوده‌اند.

اقتصاد استقبال دیپلمه‌ها از طرح یارانه دستمزد

طرح یارانه دستمزد یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در حوزه اشتغال در شرایط بحران اقتصادی است. در راستای حمایت از مناطق غیر برخوردار از اشتغال شیوه نامه پرداخت یارانه دستمزد با اولویت مناطق کم برخوردار و مناطق غیر برخوردار از اشتغال ابلاغ شد.

یارانه دستمزد، وجهی است که توسط دولت به موجب این شیوه‌نامه به صورت ماهانه بابت بخشی از دستمزد نیروی کار شغل اولی زیر ۳۵ سال به کارفرما پرداخت و منابع این طرح از محل منابع پیش‌بینی شده اشتغال در قانون بودجه سنواتی، کمکهای مردمی و منابع ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شود.

به عبارت بهتر، طرح یارانه دستمزد یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در حوزه اشتغال در شرایط بحران اقتصادی است، این طرح اکنون در کشور در حال اجراست و به کارآفرینانی که دانش آموختگان دانشگاهی را جذب کنند ۳۰ درصد یارانه دستمزد می‌دهد.

اما نکته قابل توجه و مهم این است که مطابق گزارش معاون وزیرکار ۵۳درصد مشارکت‌کنندگان در طرح یارانه دستمزد دارای مدرک دیپلم بودند. به عبارت بهتر یعنی کارگاه‌های اقتصادی گرایش کمتری به جذب دانش آموختگان مراکز دانشگاهی داشتند.

عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار به بررسی مهم‌ترین پیامدهای مثبت اجرای طرح پرداخت یارانه دستمزد پرداخت و گفت: بررسی نتایج حاصل از اجرای طرح از بعد جنسیت حاکی از آن است که شغل اولی‌های مرد، مشارکت و حضور بیشتری نسبت به شغل اولی‌های زن در طرح داشته‌اند. ضمن آنکه با توجه به نرخ بیکاری زنان (۱۷.۵ درصد) در سال ۱۳۹۸ نسبت به نرخ بیکاری مردان (۹ درصد) در همان سال و با توجه به مشارکت کمتر زنان در این طرح، لازم است سیاستگذار تمرکز برنامه‌های اشتغالزای امسال و سنوات آتی را معطوف به جامعه زنان نماید.

وی افزود: در میان مقاطع تحصیلی، بیش از نیمی از مشارکت‌کنندگان در طرح پرداخت یارانه دستمزد (۵۳ درصد) دارای مدرک دیپلم بوده‌اند که بیانگر گرایش کمتر کارگاه‌های اقتصادی به جذب دانش آموختگان مراکز دانشگاهی است. آسیب شناسی این امر در سیاست گذاری‌های برنامه‌ها و طرح‌های فعال بازار کار در امسال به طور جدی مدنظر تصمیم گیر قرار خواهد گرفت.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: بررسی بازخورد اقتصادی طرح پرداخت یارانه دستمزد در استان‌های منتخب نشان می‌دهد بنگاه‌های بالای ۵۰ نفر کارکن در بخش صنعت و همچنین بنگاه‌های ۱۰ تا ۴۹ نفر کارکن فعال در بخش خدمات دارای بیشترین ظرفیت جذب نیرو بوده‌اند. تعداد ۴۶۲ نفر از شغل اولی‌های جذب شده نیز سرپرست خانوار بوده‌اند که ۱۸ درصد از شاغلین شغل اولی را به خود اختصاص می‌دهند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها