|
کدخبر: 113390

قیمت طلا به کجا خواهد رسید؟

طلا در ماه جاری شاهد بیشترین میزان افزایش قیمت در چهار سال اخیر بوده و روز سه‌شنبه به رکورد تاریخی ۱۹۸۱.۱۷ دلار رسید. با توجه به چشم انداز محرک‌های اقتصادی، گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند قیمت اونس طلا تا ۲۳۰۰ دلار پیشروی کند و بانک مرکزی آمریکا از احتمال افزایش بهای طلا تا ۳ هزار دلار خبر داده است. اما جی.پی.مورگان تخمین می‌زند سیر صعودی طلا در اواخر سال جاری متوقف شود.

اقتصاد قیمت طلا به کجا خواهد رسید؟

طلا در ماه ژوئیه بیشترین افزایش قیمت ماهانه در چهار سال اخیر را شاهد بوده است. تضعیف دلار و نرخ پایین بهره، از عوامل اثرگذار بر سیر صعودی طلا بوده است. نقره نیز بهترین ماه خود را از سال ۱۹۷۹ تاکنون تجربه کرد.

قیمت طلا در ماه ژوئیه به دلیل سقوط دلار به عنوان ارز ذخیره‌ای جهان و کاهش بی‌سابقه نرخ بهره در آمریکا به میزان ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

قیمت طلا در حال حاضر تقریبا ۲۰ دلار بیشتر از بالاترین قیمت آن در تاریخ است. اما ناظران بازار پیش بینی می کنند سیر صعودی طلا همچنان ادامه خواهد داشت.

قیمت فلز طلا از آغاز سال ۲۰۲۰ تاکنون تقریبا ۲۰ درصد افزایش یافته است و بیشترین افزایش سالانه در بیش از یک دهه اخیر را تجربه کرده است. زیرا نگرانی در مورد افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا موجب جذابیت طلا به عنوان یک پناهگاه امن شده است.

فدرال رزرو در این هفته اعلام کرد از تمام ابزارهای خود برای حمایت از اقتصاد آمریکا استفاده می کند. در حال حاضر، دولت ها و بانک های مرکزی در سراسر جهان برای حمایت از رشد اقتصادی از محرک های اقتصادی بسیاری استفاده می کنند.

گروه بانکی استرالیا و نیوزلند در یادداشتی اظهار کردند امکان افزایش قیمت طلا وجود دارد، زیرا زمینه برای سیر  صعودی طلا همچنان مساعد است. بانک های مرکزی به حمایت های اقتصادی ادامه خواهند داد. این امر بازده اوراق بهادار را پایین نگه می‌دارد و انتظارات تورمی را افزایش می‌دهد. این مساله به طور بالقوه موجب تضعیف دلار و رشد طلا خواهد شد.

امروز هر اونس طلا ساعت ۱۰ صبح به وقت سنگاپور با ۰.۶ درصد افزایش به قیمت ۱۹۶۸.۷۹ دلار معامله شد. قیمت طلا در روز سه شنبه به رکورد تاریخی ۱۹۸۱.۱۷ دلار در هر اونس رسیده بود.

طلا در این هفته در هشتمین هفته متوالی افزایش قیمت، طولانی ترین روند رشد قیمت از سال ۲۰۰۶ را تجربه کرد.

با توجه به چشم انداز محرک‌های اقتصادی، گلدمن ساکس پیش بینی می‌کند قیمت طلا به ۲۳۰۰ دلار در هر اونس برسد.

بانک مرکزی آمریکا نیز اظهار کرده است احتمال افزایش قیمت طلا تا ۳ هزار در هر اونس وجود دارد.

با این حال شرکت جی پی مورگان تخمین می زند سیر صعودی طلا در اواخر سال جاری متوقف شود.

نقره نیز در هشتمین هفته متوالی افزایش قیمت با ۰.۶ درصد رشد به قیمت ۲۳.۶۲۹ دلار در هر اونس معامله شد. قیمت این فلز در ماه ژوئیه ۳۰ درصد فزایش یافته است. این مقدار، بیشترین میزان رشد از سال ۱۹۷۹ تاکنون است.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر