|
کدخبر: 111548 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

فناوری چاپ گوشت در یک قدمی بازار

تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ، سرمایه‌گذاری تولید گوشت آزمایشگاهی را آغاز کرده‌اند. هدف آن است که با استفاده از فناوری‌هایی مثل چاپ سه‌بعدی، محصولی تولید شود که منشا گیاهی دارد. قیمت بالا و تولید محدود، دو چالش اقتصادی این صنعت نوپا هستند.

اقتصاد فناوری چاپ گوشت در یک قدمی بازار

اگر بگوییم که صنعت تولید گوشت‌های جایگزین در دو سال گذشته، پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی داشته است اغراق نکرده‌ایم. تا ۱۰ سال قبل «گوشت سه‌بعدی» مثل داستان‌های علمی تخیلی به نظر می‌رسید اما امروز نه‌تنها بعید نیست بلکه عملاً اتفاق افتاده است. نگرانی‌های زیست‌محیطی و کاهش سریع منابع طبیعی باعث شده که استفاده از منابع پروتئینی دیگر صرفاً ابزاری برای فروش و سودآوری بیشتر نباشد. ظرف چند سال گذشته تعداد زیادی از شرکت‌ها، شروع به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید گوشت‌های آزمایشگاهی یا گیاهی کرده‌اند. در ادامه به بعضی پیشرفت‌ها و دستاوردهای مهم این حوزه نگاهی می‌اندازیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

استفاده آزمایشی

اوایل سال ۲۰۲۰ شرکت ریدفاین میت از اولین گوشت آزمایشگاهی رونمایی کرد و اعلام کرد که این محصول تا پایان سال در تعدادی از رستوران‌های منتخب استفاده می‌شود. این شرکت با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی و کشت سلول‌های گوشتی، استیکی تولید می‌کند که از نظر بافت، مزه و ظاهر شبیه گوشت گوساله است. بنا به ادعای مدیران شرکت، امکان تولید ارزان و تجاری این فرآورده جدید وجود دارد.

شرکت بعد از مشاوره با سرآشپزان مشهور، متخصصان طعم و مزه و کارشناسان مواد غذایی توانست بیش از ۷۰ ویژگی اساسی را در محصولات تولیدی خود اعمال کند. تمام شرکت‌های این حوزه سعی دارند محصولی تولید کنند که از نظر درصد خون و آب، بافت و مقدار چربی و ماهیچه، مشابه گوشت حیوان زنده باشد. نتیجه استفاده از فرمول خاص این شرکت، تولید گوشتی چندلایه، بدون کلسترول، زودپز و غنی از پروتئین است که از نظر ظاهر هم تفاوتی با گوشت گوساله ندارد.

اصل محوری این صنعت شبیه‌سازی حداکثری گوشت حیوانی است. در فرایند شبیه‌سازی سعی می‌شود همه ترکیبات و عناصری که بدن انسان به آن نیاز دارد گنجانده شود. چاپگرهای قدرتمند و صنعتی در حال حاضر می‌توانند در هر ساعت ۶ کیلو گوشت چاپ کنند! پژوهشگران بخش‌ پژوهش و توسعه شرکت‌ها سعی دارند این مقدار را افزایش دهند.

 مدیرعامل شرکت ابراز امیدواری کرده که این فناوری به پرورش و کشتار حیوانات زنده پایان دهد. لازم به ذکر است که این شرکت فقط فناوری و دانش تولید گوشت گیاهی را در اختیار صنایع پروتئینی قرار خواهد داد و قصد ندارد به تولیدکننده گوشت تبدیل شود.

شرکت اسپانیایی NOVAMEAT می‌خواهد از طریق نانوالیاف موجود در گیاهان و سبزیجات، گوشت گیاهی تولید کند که مشابه پروتئین حیوانی باشد. پژوهشگران شرکت فعلاً روی عناصر موجود در نخود فرنگی، برنج و جلبک دریایی تمرکز کرده‌اند. این شرکت که دفتر مرکزی آن در بارسلون قرار دارد به تازگی از آخرین محصول خود که گوشت ۰.۲ نام دارد رونمایی کرد. برای تولید این محصول از ترکیبات نخود، برنج، روغن زیتون، عصاره جلبک قهوه‌ای، کنستانتره چغندر و نوعی عطر طبیعی استفاده شده است.  هدف NOVAMEAT تولید و تکامل محصولی است که پاسخگوی دغدغه‌های غذایی و زیست‌محیطی انسان باشد.

دو چالش اساسی

صنعت تولید منابع پروتئینی جایگزین شاهد یک انقلاب بزرگ است اما فعلاً نمی‌توان گفت که محصولات محدود بزرگان این صنعت دقیقاً چه زمانی از آزمایشگاه‌ها خارج می‌شود و به آشپزخانه‌های همه ما می‌رسد. این اتفاق بعدی است در کمتر از دو یا سه سال آینده رخ دهد بنابراین فعلاً نمی‌توانید از فروشگاه نزدیک خانه خود گوشت سه‌بعدی بخرید. در حال حاضر تولید ارزان و انبوه مهم‌ترین چالش‌های این صنعت به‌حساب می‌آیند. گوشت آزمایشگاهی محصولی گران‌قیمت به شمار می‌آید و بسیاری از مردم جهان قدرت خرید آن را ندارند. از طرف دیگر حجم مقدار تولیدشده آن‌قدر نیست که بتواند نیاز بازارهای بزرگ را تامین کند.

منبع: 3dnatives.com

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها