|
کدخبر: 110825

قیمت طلا به کدام سمت می‌رود؟

سکه بر خلاف دلار در دو روز از شش روز معاملاتی هفته قبل کاهشی عمل کرد. به نظر می‌رسد تزلزل در مسیر طلای جهانی و محدودیت‌های معاملاتی سکه بورسی در این روند اثرگذار بوده است.

اقتصاد  قیمت طلا به کدام سمت می‌رود؟

پیش از شروع هفته در بازار طلا، قیمت‌ها چه وضعیتی داشته‌اند؟

قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد آخرین روز هفته قبل یعنی پنجشنبه ۲۶ تیر ماه با ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۳۷ هزار تومان رسیده بود. اما سکه چه وضعیتی داشت؟

بازار سکه در هفته گذشته به دو دلیل عمده از بازار ارز عقب افتاد و به رشد ۳/ ۵ درصدی بسنده کرد. هر سکه طرح جدید در هفته گذشته ضمن افزایش ۵۵۰ هزار تومانی در قله ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومانی قرار گرفت.

این رشد در شرایطی اتفاق افتاد که سکه بر خلاف دلار در دو روز از شش روز معاملاتی هفته قبل کاهشی عمل کرد. به نظر می‌رسد تزلزل در مسیر طلای جهانی و محدودیت‌های معاملاتی سکه بورسی در این روند اثرگذار بوده است.

طلای جهانی هفته قبل دو بار از مرز ۱۸۰۰ دلار عقب نشست تا تثبیت در این کانال به تاخیر بیفتد. ضمنا قیمت‌های پایین‌تر سکه بورسی هم از سرعت رشد سکه بازار کاست. البته سکه با وجود محدودیت، ۱/ ۵ درصد در هفته قبل افزایش یافت و تا سطح ۱۰ میلیون و ۶۶۲ هزار تومانی بالا آمد.

رفت و برگشت اونس در حوالی مرز

بهای هر اونس طلا ساعت ۱۶ جمعه به سطح ۱۸۰۵ دلار رسید. طلای نقدی پنج‌شنبه پس از انتشار داده‌های مثبت از اقتصاد امریکا و چین به همراه خوش‌بینی به پیشرفت‌های اخیر در تولید واکسن کرونا تا سطح ۱۷۹۶ دلار عقب نشست. پس از کمپانی امریکایی مدرنا، شرکت انگلیسی AZN هم خبر از کارآزمایی موفقیت‌آمیز واکسن خود روی بیماران کرونا داد.

ضمنا مواضع مقامات پولی اروپا و امریکا درخصوص عدم کاهش نرخ بهره در کنار داده‌های بهتر از انتظار بخش صنعتی و خرده‌فروشی امریکا و همچنین عملکرد قوی چین در بخش صنعتی و GDP از قدرت طلا کاست. اما رکوردهای جدید ابتلای روزانه به کرونا و تشدید تنش‌های میان پکن و واشنگتن تقاضا برای طلا را تشدید کرد. گفته می‌شود واشنگتن قصد دارد تحریم مسافرتی علیه تمام اعضای حزب کمونیست چین و خانواده‌های آنها وضع کند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها