|
کدخبر: 110792 شروین اشیدری

گفتگوی گسترش نیوز با دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت:

افزایش قیمت به موتورسیکلت هم رسید؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت گفت: قیمت موتورسیکلت امسال نسبت به سال گذشته از طرف کارخانه‌ها افزایش داشته اما میزان آن بسیار بالا نبوده است.

اقتصاد افزایش قیمت به موتورسیکلت هم رسید؟

این روزها بحثی که به شدت در میان مردم داغ است به وضعیت قیمت و شرایط تولید خودرو در کشور مربوط می‌شود. اما یکی دیگر از وسایل نقلیه که استفاده از آن به شدت بالاست و مورد توجه قشر کم درآمد قرار دارد موتورسیکلتاست. برای بررسی بیشتر وضعیت تولید موتورسیکلت در کشور و همچنین روند قیمت‌ها گفت‌و‌گویی با بهمن ضیا مقدم دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

ضیامقدم

شرایط نامساعد تولید

ضیا مقدم ابتدا در خصوص وضعیت تولید موتورسیکت در سال جاری گفت: شرایط تولید موتورسیکلت به طور کلی خوب نیست و این قضیه ۵ الی ۶ سالی است که به همین صورت ادامه دارد. صنعت موتورسیکلت به یک حد فاجعه رسیده است. امسال در ۴ ماه ابتدای شاید ۳۰ هزار دستگاه تولید شد و نسبت به سال‌های قبل تولیدات کمتری داشتیم. امسال نیز اگر شرایط ثابت بماند باز هم نسبت به سال گذشته کاهش شدیدی در تولید خواهیم داشت. سال ۹۸ نسبت به ۹۶ تقریبا ۶۰ درصد میزان تولیدات ما کمتر بود.

وی در ادامه به یکی از معضلات تولید موتورسیکلت اشاره کرد و گفت: دو بحث ماده ۱۱ و ۱۲ اسقاط را داریم. ماده ۱۲ حدود ۲ الی ۳ ماه دیگر اجرا می‌شود و از بابت آن باید برای هر موتورسیکلت برقی که تولید نشده ۳ برگه گواهی اسقاط ارائه دهیم. این یکی از معضلات اساسی انجمن خواهد بود که باز منجر به تعطیلی برخی واحدهای تولید خواهد شد. از ۶ تیرماه در ماده ۱۲ مصوبه هوای پاک اعلام شده که تولیدکنندگان موظف هستند ۱۰ درصد از سبد محصول دوره ۳ ماهه خود را به موتورسیکلت برقی اختصاص دهند. در غیر این صورت ۳ برگه گواهی اسقاط باید تحویل دهند تا بتوانند یک موتورسیکلت بنزینی را شماه‌گذاری کنند.

ضیامقدم افزود: در شرایط فعلی موتورسیکلت برقی موفق نبوده چرا که حمایت های لازم فراهم نشده و توجیه اقتصادی برای مردم ندارد. در زمینه باتری این موتورسیکلت‌ها همچنان مشکل داریم. در صورتی که راهکاری برای کاهش قیمت موتورسیکلت‌های برقی صورت نگیرد ما همچنان در خصوص تولید این نوع موتورسیکلت‌ها با مشکل مواجه خواهیم بود.

مشکلات تولید موتورسیکلت‌های برقی

وی در رابطه با مشکلات تولید موتورسیکلت‌های برقی اظهار کرد: ما ۳ الی ۴ سالی است که درگیر مشکل تولید موتورسیکلت‌های برقی هستیم. در این زمینه طرح‌های مختلفی را پیشنهاد دادیم ولی از آنجایی که هنوز باید خیلی روی این مسئله هم دولت و هم مسئولان کار کنند برای همین موفقیتی حاصل نشده است. بازاری هم برای موتورسیکلت‌های برقی وجود ندارد و متقاضی برای این نوع موتورسیکلت‌ها بسیار کم است. حتی ۲ الی ۳ شرکت تولیدی مختص به تولید موتورسیکلت برقی هستند ولی پیشرفتی صورت نگرفته است. متاسفانه نیز هنوز اصرار دارند که تولید موتورسیکلت‌های برقی انجام شود. ما تنها کاری که توانستیم انجام دهیم این است که برگه گواهی تهیه کنیم و این برگه‌ها مربوط به خودرو است که معادل موتورسیکلت قرار دادیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که قیمت موتورسیکلت امسال افزایش یافته است؟ به گسترش‌نیوز گفت: یکی دیگر از دلایلی که باعث کاهش مربوط به افزایش قیمت‌ها و نرخ دلار است. قیمت موتورسیکلت امسال نسبت به سال گذشته از طرف کارخانه‌ها افزایش داشته اما میزان آن بسیار بالا نبوده است. به طور کلی انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در زمینه قیمت‌هایی که شرکت‌ها موتورسیکلت را عرضه می‌کنند دخالت زیادی ندارد و وارد این قضیه نمی‌شود.

  • عرفانی ارسالی در

    ده ماه کار کنی وهیچی نخری همه را پس اندا ز کنی، تازه پایین ترین قیمت بتونی یک موت ور سیکلت بخری. واقعا که چقدر پولمان بی ا رزش شده.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها