|
کدخبر: 109775

بورس می‌تواند شاخص ۲ میلیون واحد را رد کند؟

یک معامله گر بازار بورس با تاکید بر ضرورت آگاهی برای ورود به بورس، گفت: ممکن است حس خوش‌بینی بیش از حد در افراد ایجاد شود و سطح ریسک‌پذیری آنها به صورت اشتباه افزایش یافته و با طمع دستیابی به سودهای جدید حتی دارایی‌های مورد نیاز خود مانند خودرو و منزل و نظایر آن را بفروشند و وارد بورس کنند.

اقتصاد بورس می‌تواند شاخص ۲ میلیون واحد را رد کند؟

مجتبی ابراهیمی درخصوص وضعیت فعلی بورس، اظهار کرد: شاخص کل در روزهای اخیر به محدوده یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد رسیده است که اصطلاحا یک ابر قله تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه بورس هر روز رکوردهای جدیدی را تجربه می‌کند، افزود: فتح این رکوردها عوامل مختلفی دارد که حجم زیاد ورود نقدینگی توسط سهامداران از جمله دلایل آن است.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه در یک روز شاخص بورس بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار واحد رشد را تجربه می‌کند و این امر بی‌سابقه است، تصریح کرد: برخی از شرکت‌های بورسی در سه ماهه گذشته بیش از ۲۰۰ درصد و برخی نیز ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد داشتند؛ در حالی که بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری که رقیب بازار بورس هستند؛ چنین بازدهی را نداشته‌اند.

ابراهیمی بیان کرد: هر روز اخبار خوبی برای حمایت از بازار بورس از سوی مقامات دولتی می‌شنویم و این امر باعث می‌شود که پیش‌بینی کنیم چشم‌انداز بورس حداقل تا پایان امسال خوب باشد.

وی با اشاره به علل اقبال زیاد مردم به سمت این بازار، افزود: مردم در بازار بورس سودهایی را تجربه می‌کنند که تاکنون در هیچ سرمایه‌گذاری تجربه نکرده‌اند.

این معامله گر بازار بورس، تصریح کرد: مردم اکنون آگاهی زیادی یافته و مانند کشورهای توسعه یافته سرمایه‌های مازاد خود را وارد بورس می‌کنند که گاهی این نوع سرمایه‌گذاری هیجانی است.

ابراهیمی ادامه داد: البته این رفتار پیامد منفی نیز دارد و آن پیامد این است که به دلیل اینکه سودها پیاپی بوده و مردم به خرید و فروش سهام مشغول هستند، انتظار سودهای زیادی را دارند و این ترس وجود دارد که قالب معاملات به صورت ناآگاهانه و توسط افراد تازه وارد و خرید یک نماد صورت گیرد.

وی افزود: ممکن است حس خوش بینی بیش از حد در افراد ایجاد شود و سطح ریسک‌پذیری آنها به صورت اشتباه افزایش یافته و با طمع دستیابی به سودهای جدید حتی دارایی‌های مورد نیاز خود را مانند خودرو و منزل و نظایر آن بفروشند و وارد بورس کنند.

این معامله گر بازار بورس بیان کرد: بازار صعودی بورس ممکن است زمانی به اصلاح کوتاه مدتی برسد که افرادی که بدون آگاهی وارد هر سهمی می‌شوند ممکن است متضرر شوند.

ابراهیمی ادامه داد: ورود شرکت‌های بسیار زیاد به صورت عرضه‌های اولیه به خصوص از اواخر سال ۹۷ باعث شده که این بازار رشد کند و این سودهای تضمینی یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک است.

وی افزود: در ماه‌های اخیر یک شفاف‌سازی توسط دولت در مورد سهام عدالت صورت گرفت و به نوعی اقبال مردم به سمت بازار زیاد شد و ترغیب شدند سرمایه‌های راکد خود را در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

این معامله گر بازار بورس با بیان اینکه عرضه سهام ETF توسط دولت که در مرحله اول بیش از ۱۵۰ درصد بازدهی داشته است نیز خود عامل دیگری برای ورود نقدینگی به این بازار است، تصریح کرد: تا پایان سال با حمایت دولت و مقامات اقتصادی و باتوجه به نام‌گذاری سال به عنوان معیار اصلی توسعه اقتصادی، به احتمال زیاد رشد خوبی را در بازار بورس با درجه شدت متفاوتی خواهیم داشت.

ابراهیمی با بیان اینکه احتمالا برگشت‌هایی که به عنوان اصلاح قیمت‌ها یا بازدهی منفی می‌شناسیم، خواهیم داشت که کاملا طبیعی است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که اگر با این روند پیش رود به شاخص دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تا پایان سال یا قبل از پایان سال دست پیدا خواهیم کرد.

وی بیان کرد: با ورود نقدینگی هر روزه به بورس این انتظار را باید داشته باشیم که شرکت‌های بورسی نیز به همان تناسب فعالیت‌های خود را توسعه داده و سودآوری را افزایش دهند که اگر این اتفاق نیفتد مشخص است که تقاضای واهی برای آن سهم صورت گرفته که به نوعی حباب قیمتی ایجاد شده است.

آگاهی پیش شرط ورود به بورس

ابراهیمی یادآور شد: اگر شرکت‌ها عملکرد خود را بهبود نبخشند و در یک مقطع به صورت هیجانی ارزش سهام آن شرکت افزایش یابد، در یک مقطع زمانی، اشباع خرید در بازار اتفاق افتاده و با افزایش سطح آگاهی سهامداران، این حباب خواهد ترکید و سهامداران متضرر خواهند شد.

وی افزود: آموزش، آگاهی و مشاوره با افراد خبره پیش شرط ورود به بورس است و باید شرکت‌ها به تناسب، فعالیت‌های خود را گسترده کنند.این معامله گر بازار بورس با بیان اینکه نقش حمایتی دولت‌ها برای توسعه بازار بورس و سودآوری مهم است، یادآور شد: امیدواریم در سنوات آینده نیز رشد به همین منوال بوده و رشد و توسعه در شرکت‌ها اتفاق افتد و سودی که نصیب سهامداران می‌شود، سود واقعی باشد.

منبع: بهار نیوز

ارسال نظر