|
کدخبر: 109554 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری مطرح شد:

جولان عسل زنبورندیده در بازار

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری: هزینه تولید یک کیلو عسل طبیعی در مقطع کنونی بالای ۳۵ هزار تومان است اما هزینه تولید محصولی که با گلوکز تجاری و شکر تولید می‌شود به کمتر از یک‌سوم می‌رسد.

اقتصاد جولان عسل زنبورندیده در بازار

استاندارد اجباری عسل دغدغه امروز و دیروز زنبورداران نیست بااین‌حال و علی‌رغم درخواست‌‌ّ‌های مکرر و همیشگی آنان هنوز به سرانجام نرسیده است. این مطالبه هم جامعه زنبوردار مشور هر از چند گاهی، مطرح و به سرعت فراموش می‌شود؟ برای بررسی بیشتر این موضوع و اهمیت آن با مدیرعامل صندوق حمایت از صنعت توسعه زنبورداری کشور به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

بهزادبانکی

تعریف عسل واقعی

عسل حاصل ترکیب شهد گل با آنزیم‌های زنبور عسل در کندو است. بهزاد بانکی پور، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور ضمن بیان این موضوع اظهار داشت: «عسل تعریف و استانداردهای جهانی خاص خود را دارد. استاندارد ایران هم بر این استاندارد بین‌المللی مبتنی است. هر محصولی که با تعریف گفته‌شده، همخوانی داشته باشد می‌تواند عسل نامیده شود و در بازار عرضه شود. محصولی که حداقل‌های استاندارد را پاس نکند یا اصطلاحاً «زنبور ندیده» باشد (در کندو تولید نشده باشد) را اصلاً نمی‌توان عسل نامید. این قبیل محصولات را می‌توان شیرین‌کننده و ... نامید اما عسل به معنای استاندارد آن نیستند. تشویقی بودن استاندارد به آن معناست که هیچ نهادی برای نظارت بر عرضه محصول غیراستاندارد وجود ندارد.

هزینه تولید عسل استاندارد چقدر است؟

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری در تشریح پیامدهای اجباری نبودن استاندارد عسل گفت: هزینه تولید یک کیلو عسل طبیعی در مقطع کنونی بالای ۳۵ هزار تومان است اما هزینه تولید محصولی که با گلوکز تجاری و شکر تولید می‌شود به کمتر از یک‌سوم می‌رسد. به‌این‌ترتیب مصرف‌کننده با مشکل مواجه می‌شود، اعتبار عسل ایران و ظرفیت صادراتی آن آسیب می‌بیند و بالا بودن هزینه تمام‌شده تولید باعث می‌شود که زنبوردار واقعی نتواند رقابت کند. اجباری شدن استاندارد عسل، موضوعی مهم و بسیار ضروری است. اگر استاندارد عسل اجباری شود هم به نفع تولیدکننده خواهد بود و هم مصرف‌کننده. اجباری نبودن استاندارد به نفع سوءاستفاده‌کنندگان از این بازار است. آنها محصول بی‌کیفیت خود را به اسم عسل طبیعی می‌فروشند و به سودهای کلان می‌رسند. به این ترتیب محصولی که هزینه تولید آن بیشتر از ۱۰ هزار تومان نیست شاید به قیمت ۱۰۰ هزار تومان فروخته شود».

اوایل فرودین ماه سال جاری زمزمه‌های مبنی بر جدی شدن تصویب استاندارد اجباری عسل به گوش رسید اما آن‌طور که مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری به ما گفت هنوز خبری نشده است.

مهم‌ترین ماموریت‌های یک صندوق

بهزاد بانکی‌پور در تشریح حمایت‌هایی که این صندوق از صنعت زنبورداری و جامعه زنبوردار کشور به عمل می‌آورد گفت: صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور قبل از آنکه یک نهاد مالی باشد یک نهاد توسعه‌ای است. انتقال فناوری‌های نوین به صنعت زنبورداری یکی از وظایف و فعالیت‌های صندوق است. در این راستا یکسری از محصولات و نوآوری‌ها به کشور وارد شده تا زمینه برای تولید داخلی آنها فراهم شود. در بحث انتقال دانش فنی مربوط به ژل رویال و تولید آن سرمایه‌گذاری کردیم. در این زمینه سومین کشور تولیدکننده دنیا هستیم. یکی از سرمایه‌گذاری‌های دیگر صندوق، توسعه بازار است. هدف آن است که تولیدکننده به بازار دسترسی داشته باشد و ارزش‌افزوده محصول نصیب خودش شود. خدمت دیگر صندوق ارائه تسهیلات سرمایه در گردش به اتحادیه‌ها و تشکل‌ّهاست. تامین نهاده‌ها و توسعه صنایع جانبی در راستای ایجاد بازارهای جدید از جمله خدمات دیگری است که توسط این صندوق کشوری ارائه می‌شود. صندوق روی توسعه صادرات هم سرمایه‌گذاری کرده است؛ در این راستا تفاهم‌نامه چند پروژه هم نهایی شده است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها