|
کدخبر: 109434

کاهش ارزبری با داخلی‌سازی قطعات در خودروسازی

مدیرعامل ساپکو گفت: در میز چهارم توسعه و تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو و قطعات، قرارداد داخلی‌سازی ۴۰ قطعه منعقد شده است. اجرای پروژه‌های میز چهارم، سالانه ۴۰ میلیون یورو کاهش ارزبری به دنبال خواهد داشت.

اقتصاد کاهش ارزبری با داخلی‌سازی قطعات در خودروسازی

عادل پیرمحمدی، با بیان این که ارزش قراردادهای میز چهارم خودکفایی بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان است، در توضیح برنامه‌های امسال در حوزه طراحی و تامین قطعات مورد نیاز ایران خودرو، به همکاری با شرکت‌های زیرمجموعه صنایع دفاع اشاره کرد و گفت: ساپکو در راستای عمل به نهضت داخلی‌سازی و هم چنین در حرکت به سمت تحقق شعار جهش تولید، پروژه‌های مشترکی را با شرکت‌های صنایع دفاع تعریف و در دست همکاری و اجرا دارد که تعداد آنها در مجموع ۲۸ پروژه است.

وی افزود: از این ۲۸ پروژه، ۱۰پروژه منجر به قرارداد شده و محصولات برخی از این پروژه‌ها مانند چاشنی انفجاری کمربند و ایموبیلایزر که به ترتیب از قطعات ماژول‌های تجهیزات ایمنی داخل اتاق و سیستم‌های شبکه و الکترونیک خودرو هستند، به تولید انبوه رسیده است.

پیرمحمدی، با اشاره به برگزاری میزهای وزارت صمت با هدف تعمیق ساخت داخل، خاطرنشان کرد: در سال گذشته، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پیشبرد رویکرد ساخت داخل و کاهش تاثیر تحریم‌ها، با برگزاری سه میز خودکفایی تلاش کرد تا نیازمندی‌های صنعت خودرو را از طریق تکیه بر توانمندی‌های داخلی تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس، ساپکو در میزهای خودکفایی، ۶۹ پروژه را که منجر به کاهش ارزبری ۱۶۷ میلیون یورویی می‌شد، معرفی کرد. این شرکت در سه میز خودکفایی برگزار شده، در مجموع ۴۵ پروژه را برای داخلی‌سازی ۸۵ قطعه معرفی کرده که از این میان، ۲۴ پروژه به تولید انبوه منجر شده است و ۲۱ پروژه در دست اجرا است.

مدیرعامل ساپکو افزود: کاهش ارزبری محقق شده این پروژه‌ها حدود ۳۶ میلیون یورو برآورد شده است که با اتمام این پروژه‌ها از خروج ۱۲۷ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان این‌که تعمیق ساخت داخل و کاهش ارزبری یکی دیگر از وجوه جهاد خودکفایی است، اظهار کرد: ساپکو در این جبهه نیز موفق شده تا با انجام ۴۴ پروژه میزان ارزبری قطعات این پروژه‌ها را ۵۸ میلیون یورو کاهش داده و نرخ قطعات را به میزان ۸۱۲ میلیارد تومان کاهش دهد.

پیرمحمدی تصریح کرد: از سوی دیگر ساپکو برای تامین سرمایه مورد نیاز لازم برای انجام ۲۱ پروژه ساخت داخل که منجر به کاهش ارزبری ۱۷۳ میلیون یورویی خواهد شد، نیازمند سرمایه‌گذاری است.

وی تصریح کرد: ساپکو همیشه به رسالت خود در تعمیق و تقویت ساخت داخل و خودکفایی عمل می‌کند و برگزاری میزهای خودکفایی وزارت صمت متوقف نشده است.

 

منبع: ایکوپرس

ارسال نظر