|
کدخبر: 109041 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه کفش های ماشینی مطرح شد:

سبقت قیمت مواد اولیه از دلار

رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران: تامین مواد اولیه باید اولویت ما باشد. بانک مرکزی، گمرکات و وزارت صنعت و معدن همکاری کنند. قیمت ارز دو برابر شده اما قیمت مواد اولیه سه برابر شده است.

اقتصاد سبقت قیمت مواد اولیه از دلار

تولیدکنندگان و فروشندگان کفش در چه شرایطی به سر می‌برند؟ سرانه مصرف کفش در کشورمان ظرف چند سال اخیر تغییری داشته است؟ حاشیه سود در صنف کفش‌فروشی چقدر است؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی و لاستیکی شهرستان تهران به گفتگو نشستیم. آنچه می‌خوانید بخش دوم این گفتگو است. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

ا‌ژدرکش

۴ ماه انتظار برای تامین مواد اولیه

تحریم‌های داخلی به تحریم‌های خارجی اضافه شده است. علی اژدرکش، رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی و لاستیکی شهرستان تهران ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: برای تولید محصول زیبا و مرغوب به مواد اولیه خوب نیاز است. کشورهای اروپایی به طور مستقیم مواد اولیه را به ما نمی‌فروشند. ما هم نمی‌توانیم مستقیماً برای آنها پول واریز کنیم. در این شرایط واحدها و مجموعه‌ها مجبور می‌شوند با صرف هزینه‌های بیشتر، بی ال ترکیه و ارمنستان را بگیرند. سفارش هم باید به همین مقاصد واریز شود اما بانک مرکزی اجازه این کار را نمی‌دهد. در این شرایط گرانی ارز، تولیدکننده حتی اگر بتواند ارز موردنیازش را پیدا کند ۳۰ درصد پولش نزد بانک مرکزی نگه داشته می‌شود. وسط کار ممکن است بیش‌بود یا کمبود را بهانه کنند. به‌این‌ترتیب تامین مواد اولیه ممکن است چهار ماه طول بکشد. تامین مواد اولیه باید اولویت به ما باشد. بانک مرکزی، گمرکات و وزارت صنعت و معدن همکاری کنند. قیمت ارز دو برابر شده اما قیمت مواد اولیه سه برابر شده است. به‌عنوان‌مثال قیمت محصولی که در اروپا ۲ یورو است به خاطر کمبود عرضه به ۶۵ هزار تومان رسیده است.

واردات فعلا منطقی نیست

وی در ادامه افزود: با واردات ۹۰ درصد از کفش‌های وارداتی که از نوع غیربرند هستند مخالفیم. ۱۰ درصد باقیمانده که برند هستند را رقبایی خوب می‌دانیم که به باعث کیفیت محصولات ما هم کمک می‌کنند اما در شرایط کنونی با واردات محصولات این نوع کالاها هم مخالف هستم. در شرایط خاصی کنونی تولیدکنندگان داخلی باید بتوانند بازار را در اختیار داشته باشند. بااین‌همه بستن کانال واردات، به تنهایی مشکلی را حل نخواهد کرد. تولیدکننده باید روی کیفیت محصول خود کار کند و دولت هم حمایت لازم را به عمل آورد تا در نهایت تولیدکنندگان از رقابت نترسند و برای آن آماده شوند.

رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی و لاستیکی شهرستان تهران در ادامه گفت: سرانه مصرف سالانه کفش در جهان دو و نیم تا سه جفت است. پارسال رکورد تولید کفش در جهان شکسته شد و به ۲۲ میلیارد جفت رسید. سرانه مصرف در کشور ما هم تقریباً در همین حدود است بنابراین سالانه به حدود ۲۵۰ میلیون پای‌پوش نیاز داریم.

حاشیه سود ۲۰ درصد است

علی اژدرکش درباره حاشیه فروش سود توسط فروشندگان گفت: حاشیه سود در صنف ما کم، تعیین شده است. حاشیه سود معادل ۲۰ درصد هزینه تمام‌شده است. این در حالی است که هزینه غالب فروشندگان بیش از ۳۰ درصد فروش است. خود فروشگاه (تملیکی یا اجاره‌ای) را باید در برآورد هزینه‌ها، لحاظ کرد. اگر قیمت یک فروشگاه ۵ میلیارد باشد به آن معناست که ارزش سود بانکی آن در ماه بیش از ۸۰ میلیون تومان است. به عبارت دیگر سود مالک یا مستاجر این فروشگاه بعد از رسیدن به نقطه ۸۰ میلیون معنا پیدا می‌کند. از طرف دیگر بیشتر فروشندگان کفش مستاجر هستند. سودآوری پایین فروشندگان به نوبه خود به حال تولیدکنندگان مضر است.

تولیدکنندگانی که ثروتمند نیستند

وی در ادامه افزود: متاسفانه تولیدکنندگان کفش کشور ثروتمند نیستند. بحران کرونا نشان داد که هر صنعتی باید ثروتمند باشد تا هنگام بروز یک بحران بتوانند حداقل چند ماه دوام آورد یا در صورت دو برابر شدن قیمت ارز، به بقای خود ادامه دهد. تولیدکنندگان ستون‌های سلامت اقتصادی کشور هستند و نباید اجازه داد با وزیدن هر بادی به لرزش بیفتند. متاسفانه رویه سیاستگذاری‌ها به نحوی است که اجازه نمی‌دهد تولیدکنندگان به آن درجه از قدرت برسند.

وی افزود: موضوع مهم دیگر مد و نوآوری است. وقتی همه مدها یکسان در نظر گرفته شود و از دم تیغ بگذرند جلوی نوآوری‌ها گرفته می‌شود. این نگاه باعث می‌شود که تولیدات ما از بین برود. حاشیه سود در بعضی صنوف بالاست و اگر صلاح ببینند حاضر به کار با کمتر از سود متعارف هستند اما کفش جز آن دسته از صنوف نیست.

 

ارسال نظر