|
کدخبر: 108387 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

کشورهایی که بیشترین دستمزد را به دانشمندان می‌دهند + جدول

میانگین حقوق و دستمزد دانشمندان در ۱۸ کشور جهان بسیار زیاد است. این کشورها به بهشت‌های دانشمندان معروف هستند.

اقتصاد کشورهایی که بیشترین دستمزد را به دانشمندان می‌دهند + جدول

فرق نمی‌کند از توسعه خودروهای سازگار با محیط‌زیست حرف بزنیم یا کشف واکسنی برای پیشگیری و درمان کرونا؛ در هر حال اقتصاد دانش‌محور سبب باعث شده است که نیاز کشورهای توسعه‌یافته به نتیجه اندیشه و تلاش دانشمندان روز به روز بیشتر شود. در ادامه به فهرست کشورهایی که بیشترین حقوق و دستمزد را به دانشمندان پرداخت می‌کنند و به بهشت‌های دانشمندان معروف شده‌اند نگاهی می‌اندازیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

۱.سوئیس

میانگین دستمزد سالانه: ۹۵ هزار دلار

سوئیس بیشترین دستمزد را به دانشمندان خود پرداخت می‌کند. سوئیس که به لحاظ فرهنگی بسیار شبیه آلمان و اتریش است وطن شماری از بزرگ‌ترین دانشمندان جهان است. سوئیس را با ساعت‌های مرغوب و گران‌قیمتش می‌شناسیم اما واقعیت آن است که این کشور بی‌طرف، چیزهای به‌مراتب بیشتری برای بشریت به ارمغان آورده است: فویل آلومنیومی، چاقوی نظامی، قلاب-حلقه و نوشیدنی‌های مرغوب. آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی زبان‌های اصلی این کشور هستند اما بسیاری از شهروندان سوئیس بر انگلیسی مسلط هستند.

۲. ایالات‌متحده

میانگین دستمزد: ۷۹ هزار دلار

آمریکا همیشه برای دانشمندان سراسر جهان جذابیت زیادی داشته است و دارد. عامل اصلی این جاذبه به احتمال زیاد بالا بودن دستمزد در این کشور است اما بدون شک یکی دیگر از دلایل استقبال دانشمندان امکان فعالیت علمی آزادانه و مستقل برای دانشمندان رشته‌های مختلف است. زادگاه بسیاری از کالاهایی که محصول یافته‌های علمی هستند آمریکاست. دولت و شرکت‌های این کشور مشوق‌های زیادی برای جذب دانشمندان کشورهای مختلف در نظر گرفته‌اند.

۳. دانمارک

میانگین دستمزد: ۷۱ هزار دلار

دانشگاه کپنهاگ یکی از بزرگ‌ترین مراکز علمی جهان برای انجام پژوهش و تحقیق در رشته‌های مختلف علوم است. این دانشگاه همواره جز بهترین دانشگاه‌های اروپا بوده است و بشریت بسیاری تعداد زیادی از سوالات علمی را از محققان این دانشگاه گرفته است. دانمارک به لحاظ استانداردهای زندگی جز کشورهای پیشتاز است و درصد قابل‌توجهی از دانشمندان، آرزوهای علمی خود را در این کشور دنبال می‌کنند.

۴. عربستان سعودی

میانگین دستمزد: ۶۶ هزار دلار

عربستان سعودی یکی از بزرگ‌ترین و صادرکنندگان انرژی و نفت است اما بیشتر ما نمی‌دانیم که این کشور علاقه بسیاری به جذب دانشمندان تراز اول جهان دارد. پادشاهی سعودی درصد زیادی از بودجه خود را صرف تقویت علم و دانش و انجام پژوهش علمی می‌کند. به‌ویژه به رشته شیمی توجه خاصی مبذول می‌شود (به خاطر نقش حیاتی این رشته در شکوفایی صنعت پتروشیمی). دوسوم از بودجه پژوهشی عربستان و مقالات علمی که در نشریات علمی و پژوهشی منتشر می‌شود به شیمی مربوط می‌شود.

۵. بلژیک

میانگین دستمزد: ۵۳ هزار دلار

بلژیک ارزش زیادی برای دانشمندان قائل است و در این زمینه یکی از پیشتازان جهان به شمار می‌آید. تنها معضل دانش در این کشور به ساختار حکومت مربوط می‌شود. به اعتقاد بسیاری از ناظران فدرال بودن سیستم حکمرانی باعث می‌شود که اولویت‌ها و پروژه‌های علمی توسط دولت تعیین و برای آن برنامه‌ریزی شود. در این شرایط مستقل ماندن و فعالیت آزادانه برای دانشمندان سخت می‌شود و با حجم زیادی از دیوان‌سالاری و سلسله‌مراتب اداری مواجه می‌شوند.

۶. آلمان

میانگین دستمزد: ۵۷ هزار دلار

وضعیت دانش و دانشمندان در آلمان چطور است؟ بسیاری از نوابغ تاریخ در رشته‌های ریاضیات، فیزیک، زیست‌شناسان، شیمی و روانشناسان در آلمان متولد شده‌اند. برای بسیاری از مردم سوال است که علت وجود این‌همه استعداد در میان آلمانی‌ها چیست؟ یک موضوع فرهنگی است یا دی‌ان‌ای آلمانی واقعاً فرق دارد؟ بسیاری از کشورهای لیست ما به‌تازگی به زمره کشورهای علم‌محور پیوسته‌اند اما این موضوع در آلمان سابقه چندصدساله دارد. دلیل هر چه باشد اگر خود را یک دانشمند می‌دانید و قصد دارید مرزهای دانش بشری را به چالش بکشید آلمان اجازه می‌دهد خود را محک بزنید. علاوه بر این دستمزد قابل‌توجهی دریافت خواهید کرد.

۷. نروژ

دستمزد ماهیانه: ۵۶ هزار دلار

نروژ از صنعت هواپیمایی گرفته تا تجهیزات نظامی، نقش مهمی در رشد و توسعه علم و فناوری داشته است. دانشگاه علم و فناوری نروژ به یکی از خوش‌نام‌ترین و معتبرترین موسسات علمی جهان تبدیل شده است. ساده‌ترین دلیل این موفقیت آن است که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه تاکنون ۵ جایزه نوبل را از آن خود کرده‌اند. نروژ صرفاً یک تولیدکننده نفت نیست؛ یکی از قطب‌های تولید علم است.

در ادامه به میانگین دستمزد دانشمندان در کشورهای دیگر این لیست نگاهی می‌اندازیم.

دانشمندان۲

منبع: careeraddict.com

ارسال نظر