|
کدخبر: 107118

عدم مشاهده ویروس کرونا در آب شرب و حتی فاضلاب تهران

مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: با توجه به سطح کیفیت بالای آب تهران نه‌تنها در آب شرب بلکه در فاضلاب خام هم ویروس کرونا مشاهده نشده است.

اقتصاد عدم مشاهده ویروس کرونا در آب شرب و حتی فاضلاب تهران

محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در نشستی خبری اظهار داشت: به دلیل اولویت سلامت مردم، علی‌رغم هزینه‌بربودن، بالاترین میزان استاندارد کلر در جهان را که هشت‌دهم‌ میلی‌گرم بر لیتر است، وارد آب تهران کرده‌ایم که این امر باعث شده است حتی در فاضلاب خام هم ویروس کرونا مشاهده نشود که این امر در جهان کم‌نظیر است.

اخبار اقتصادی- بختیاری افزود: با وجود افزایش حجم بارندگی در امسال اما به علت مصرف بالای آب شرب تهران، حجم مخازن سدهای پنج‌گانه تهران حدود ۸۵  میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی با اشاره به افزایش بی‌سابقه مصرف آب شرب در تهران گفت: مصرف آب تهران دیروز به سه میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب رسید که با این روند افزایشی ممکن است این میزان به چهارمیلیون متر مکعب برسد که ما را دچار چالش و سختی بسیار بیش‌تری خواهد کرد.

 بختیاری با تأکید بر این‌که مصرف آب تهران حدود ۲۵درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است گفت: با توجه به شرایط ویژه ناشی از گسترش ویروس کرونا تمام تلاش‌مان این بوده است که حتی یک لحظه قطعی آب ناشی از کمبود آب نداشته‌ باشم که خوش‌بختانه این اتفاق افتاده است؛ گرچه در برخی مناطق محدود قطعی ناشی از حادثه یا شکستگی داشته‌ایم اما این امر ناشی از کمبود آب نبوده است.

مدیرعامل آبفای استان تهران با اشاره به تهدیدهای بالقوه اجرای شبکه فاضلاب تهران گفت: گرچه اجرای شبکه فاضلاب تهران یکی از بایسته‌های ‌محیط زیستی است و حتما باید اجرا می‌شد، اما با توجه به این‌که با این طرح بخشی از تزریق فاضلاب را به منابع آب زیرزمینی حذف کرده‌ایم، در صورتی که چاره‌اندیشی نکنیم نشست زمین مشکل‌زا می‌شود؛ به این منظور به‌تازگی با شهرداری تهران توافق کرده‌ایم حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب پساب را برای آبیاری فضای سبز تهران جایگزین منابع زیرزمینی کند که به این ترتیب با جایگزینی پساب به حفظ سفره‌های زیرزمینی آب کمک خواهد شد.

به گفته بختیاری شهرداری تهران حدود ۴۴ هزار هکتار فضای سبز در اختیار دارد که سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب صرف آبیاری آن می‌شود.

مدیرعامل آبفای استان تهران با اشاره به غیرواقعی‌بودن قیمت آب تهران گفت: قیمت تمام‌شده آب تهران ۲۵۰۰ تومان است که شرکت آب و فاضلاب استان تهران تنها ۷۰۰ تومان از مشترک دریافت می‌کند که این امر در هیچ جای دنیا چنین چیزی سابقه ندارد که آب با کیفیت بالا را با این هزینه کم، بفروشند؛ به همین دلیل است که از مردم اتنظار داریم در مصرف آن دقت کنند و از مصارف غیرضروری مانند شست‌وشوی حیاط، خیابان، ماشین و... خودداری کنند.

مدیرعامل آبفای استان تهران با اشاره به عقب‌ماندگی طرح فاضلاب در شهرهای استان تهران (غیر از شهر تهران) گفت: گرچه طرح فاضلاب در شهر تهران به‌خوبی پیش رفته است اما سایر شهرهای استان تهران تا دو سال گذشته در این زمینه جزو محروم‌ترین نقاط کشور بوده‌اند که خوش‌بختانه فروردین‌ماه امسال با افتتاح تصفیه‌خانه‌های فاضلاب اسلام‌شهر، ملارد و صفادشت در غرب استان تهران وضعیت شهرهای استان تهران در این زمینه بهبود قابل ملاحظه‌ای کرد.

بختیاری با اشاره به این‌که تصفیه‌خانه فاضلاب فیروز بهرام دومین تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب در کشور است، گفت: این تصفیه‌خانه که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، ۱۹۰ میلیون مترمکعب در سال ظرفیت تصفیه دارد و بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را زیر پوشش شبکه فاضلاب خواهد برد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها