|
کدخبر: 105042

بورس انرژی موثر در کمرنگ شدن تحریم‌ها

یک کارشناس بورس، گفت: معامله‌ها در بازار بورس انرژی به نحوی است که شرکت‌های واسطه‌ای تا حدودی توانسته‌اند تحریم‌های اقتصادی را رفع و جبران کند.

اقتصاد بورس انرژی موثر در کمرنگ شدن تحریم‌ها

پویان دارابی درخصوص اوضاع بازار بورس انرژی در روز‌های اخیر، اظهار کرد: هم اکنون در بازار بورس انرژی، معاملات مختلفی صورت می‌گیرد. این معامله‌ها به نحوی است که شرکت‌های واسطه‌ای از طریق بورس انرژی توانسته‌اند تحریم‌های اقتصادی را کم اثر کنند.

۱۵ هزار میلیارد ریال ارزش معاملات بورس انرژی

این کارشناس بورس انرژی افزود: هم اکنون اگر بخواهیم مبادلات را در بورس انرژی بررسی کنیم تنها امروز ارزش معالات به بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال رسیده است که بخش عمده‌ای از این مبادلات متعلق به کالاهای صادراتی است که در این راستا می‌توان به بنزین، گاز، گازوئیل و سایر مشتقات نفتی در رینگ داخلی و بین‌الملل اشاره کرد.

او اشاره کرد: معاملات صورت گرفته در بورس انرژی توانسته تحریم‌ها را کم اثر کند و فعالان بازار محصول خریداری شده را به کشور‌های مختلف و با پوشش کافی برای جلوگیری از برخی مخاطرات به آن کشورها انتقال دهند.

دارابی در خصوص اینکه آیا در بازار بورس انرژی حجم معاملات در آینده بالا خواهد رفت یا خیر؟ تصریح کرد: ارزش معاملات نشان از رشد روزافزون و اثر مثبت وجود بورس‌ها می‌دهد و تا به امروز نیز روند صعودی خود را در جهت حل مشکلات موجود نه تنها از دست نداده بلکه از پیش هم قوی‌تر شده است.

کارشناس بورس انرژی تفاوت بورس انرژی فیزیکی با مشتقه در چیست؟ گفت: در بازار‌های فیزیکی کالا‌ها باید به صورت فیزیکال از جانب فروشنده به خریدار در قبال دریافت مبلغ مشخص که بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شوند منتقل گردد. اما ابزار مشتقه نوعی ابزار مالی است از جمله معاملات فیوچرز و آپشن که مبتنی بر یک دارایی تعریف و داد و ستد می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها