|
کدخبر: 104973

پول بلیت مسافران نوروزی برگردانده شد؟

بعد از شیوع کرونا و لغو شدن سفرها، شرکت‌های هواپیمایی دچار چالش مالی قابل‌توجهی شدند که این امر موجب شده اغلب فعالان این بخش در آستانه ورشکستگی قرار گیرند.

اقتصاد پول بلیت مسافران نوروزی برگردانده شد؟

از همین‌رو دولت تسهیلاتی را برای کمک به شرکت‌های هواپیمایی فعال که خسارت مالی دیده‌اند در نظر گرفته ‌است. این تسهیلات که به مبلغ ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تعیین شده قرار است به ۱۶ شرکت فعال در حوزه هواپیمایی و مراکزی که به تعمیر و نگهداری هواپیما مشغولند تعلق گیرد. یکی از شرایطی که شرکت‌های هواپیمایی باید داشته باشند تا مشمول دریافت این تسهیلات شوند عدم‌تعدیل پرسنل شرکت است که برای این کار لیست بیمه تامین‌اجتماعی پرسنل در ماه‌های فروردین و اردیبهشت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و براساس آن شرکت‌ها را برای دریافت تسهیلات اولویت‌بندی می‌کنند.

 آمارها نشان می‌دهد که میزان سفرها در بخش هواپیمایی در دوران شیوع ویروس کرونا بیش از ۷۵ درصد کاهش یافته که همین امر موجب آسیب اقتصادی شرکت‌های هوایی شده است. در همین راستا رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد: وام کرونایی که دولت برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر گرفته است با توجه به میزان پروازهای آنها و عدم‌تعدیل نیروی انسانی تعلق می‌گیرد. این تسهیلات به تمامی شرکت‌های هواپیمایی فعال در سطح کشور که به علت شیوع ویروس کرونا پروازهای آنها لغو شده است تعلق می‌گیرد.

در واقع این تسهیلات به‌منظور حفظ منابع انسانی، حفظ گروه‌های پروازی و جلوگیری از ورشکستگی به آنها پرداخت می‌شوند. وی درخصوص شرایط فعالیت پروازهای داخلی و خارجی گفت: درحال‌حاضر پروازهای داخلی به‌صورت محدود صورت می‌گیرد اما درباره پروازهای خارجی این شرایط کمی متفاوت است و میزان پروازها به‌صورت بسیار محدود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای بازرگانان برای رفع نیاز کشورها صورت می‌گیرد اما به علت اینکه پروازهای خارجی به‌صورت زنجیره‌‌ای هستند در این خصوص خود کشورها تصمیم‌گیرنده هستند. در واقع باید همه شرکت‌ها به‌صورت همزمان با هم توافق کرده و به شرایط قبل از کرونا خود بازگردند تا میزان پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایران نیز به حالت قبل شیوع ویروس کرونا بازگردد.

 با شیوع ویروس کرونا تمامی گردشگرانی که برای تعطیلات عید نوروز برنامه‌ریزی و به خرید بلیت هواپیما اقدام کرده بودند سفرهایشان لغو شد. اما با توجه به اینکه حدود پنج ماه از پرداختی‌های مسافران برای خرید بلیت هواپیما می‌گذرد همچنان ثبت‌نام‌کننده‌ها نتوانسته‌اند وجوه پرداختی خود را از دفاتر خدمات مسافرتی پس بگیرند. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره آخرین وضعیت بازگشت وجه پرداختی گردشگران توسط شرکت‌های هواپیمایی گفت: باتوجه به پیگیری‌های صورت گرفته همه شرکت‌های هواپیمایی که تابع یاتا (انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی) هستند ملزم به بازگرداندن وجه پرداختی گردشگران هستند. با این حال شرکت‌های هواپیمایی داخلی وجه پرداختی گردشگران را پرداخت کرده و میزان جزئی از آنها باقی مانده است.

 در همین راستا حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در گفت‌وگو با «اکو ایران» عنوان کرد: طبق محاسبات انجام شده براساس صدور بلیت‌هایی رقم قابل بازگشت قاعدتا باید حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای فروش ماه‌های اسفند۹۸ و فروردین ۹۹ بوده باشد. قبل از رسانه‌ای شدن این امر ایرلاین‌های خارجی به‌صورت مکتوب اعلام کردند که قصد پرداخت مطالبات مردم را ندارند اما پس از اینکه رسانه‌ها به این مبحث ورود کردند پرداخت بخشی از این مطالبات شروع شد به‌صورتی که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آن پرداخت شد.

براساس همین پرداخت‌ها و محاسبات کارشناسی که انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران انجام داده، اعلام کردیم حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان از مطالبات دفاتر خدمات مسافرتی از ایرلاین‌ها بابت خرید بلیت هواپیما برای گردشگران باقی‌مانده است. اما یکباره سخنگوی سازمان هواپیمای کشوری اعلام کردند که تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان از مطالبات گردشگران را پرداخت کرده است. اگر فرض بر این باشد که عدد و رقم سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور و محاسبات آنها درست باشد، بنابراین باید ۷۰۰ میلیارد دیگر پرداخت کنند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر