|
کدخبر: 104064 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش نیوز:

رونق دو کسب و کار به خاطر بورس

رونق بورس باعث رونق دو بازار و کسب و کار دیگر شده است. اگر کسی شما را به خرید سهام فلان شرکت توصیه کند احتمالاً در ادامه توضیحاتش از چنین جملاتی استفاده می‌کند: خریدوفروش سهام یک علم است و ابتدا باید بر این علم مسلط شوید. تلاش بر مسلط شدن بر این علم جادویی و راز و رمزهای آن باعث داغ شدن دو کسب و کار شده است.

اقتصاد رونق دو کسب و کار به خاطر بورس

اگر بورس باز حرفه‌ای نباشید احتمالاً نمی‌توانید توضیح دهید که تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی دقیقه به چه معناست و چطور از طریق ان فراز و فرودهای بازار سرمایه را تحلیل و پیش‌بینی می‌کنند بااین‌حال بعید است این قبیل اصطلاحات را نشنیده باشید. بیشتر ما دست‌کم می‌دانیم که این کلمات به بورس و سهام مربوط می‌شوند.

بازار داغ یک سرمایه گذاری جدید

بورس چند سالی است که رونق گرفته است و روزبه‌روز به تعداد افرادی که سرمایه‌گذاری در این بازار جدید را توصیه می‌کنند. شماری از کارشناسان و اقتصاددانان این اتفاق را به فال نیک گرفته‌اند و معتقدند که مردم باید سال‌ها قبل به این نوع سرمایه‌گذاری علاقه‌مند ‌می‌شدند. امسال و به دنبال ارائه سهام چند سازمان و شرکت و بانک دولتی بر آشنایی و علاقه‌مندی اقشار مختلف ایرانیان با بورس افزوده شد. گرانی نجومی مسکن، ارز و طلا هم در اشتیاق روزافزون مردم به بورس بی تاثیر نبوده است. در شرایطی که مدام از قدرت خرید مردم کاسته می‌شود بسیاری از افراد استطاعت تبدیل سرمایه خود به ملک و طلا را ندارند و تنها راه حفظ ارزش سرمایه خود را خرید سهام شرکت‌ها می‌دانند.

این پدیده نوظهور بدون مخالف نیست. مخالفان می‌گویند بورس ما فعلاً به ان درجه از شفافیت و اعتبار نرسیده است که بتوان بدون دغدغه در ان دادوستد کرد. انها اقبال مردم را مصنوعی و نتیجه حمایت و تبلیغات دولتی‌ها می‌دانند.

به‌هرحال رونق بورس باعث رونق دو بازار و کسب و کار دیگر شده است. اگر کسی شما را به خرید سهام فلان شرکت توصیه کند احتمالاً در ادامه توضیحاتش از چنین جملاتی استفاده می‌کند: البته خریدوفروش سهام یک علم است و ابتدا باید بر این علم مسلط شوید. تلاش بر مسلط شدن بر این علم جادویی و راز و رمزهای آن باعث داغ شدن دو کسب و کار شده است.

نرخ کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی

بازار اول به کلاس‌ها و کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مربوط می‌شود. اکنون آموزش حضوری و آنلاین دوره‌های مختلف بورس متقاضیان زیادی دارد. نرخ دوره‌ها بسته به اسم‌ورسم مدرسان و موسسات یا شرکت‌های برگزارکننده و البته نوع دوره و درجه آن (مبتدی، متوسط، پیشرفته) متغیر است. بیشترین شهریه‌ها به کلاس‌های برگزارشده توسط کارگزاری‌های مشهور و شناخته‌شده مربوط می‌شود. دوره‌ها و کلاس‌ها متنوع هستند اما بیشتر موسسات روی دوره اصلی تمرکز می‌کند: تحلیل تکنیکال مقدمانی و پیشرفته و تحلیل بنیادی و پیشرفته. شهریه موسسات نوسان زیادی دارد و نمی‌توان میانگین خاصی برای آن مشخص کرد. به‌عنوان‌مثال در تماس با یکی از کارگزاری‌ها به ما گفته شد برای ثبت‌نام در دوره تحلیل تکنیکال مقدمانی (غیرحضوری در سطح متوسط) باید ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کرد. این دوره در ۵ جلسه (هر جلسه ۳ ساعت) برگزار می‌شود. هزینه ثبت‌نام در دوره پیشرفته تحلیل تکنیکال باید ۸۵۰ هزار تومان پرداخت کرد. سرفصل‌های این دوره به‌صورت آنلاین و در ۵ جلسه ۴ ساعته آموزش داده می‌شود. نرخ و مدت‌زمان بعضی مهارت‌های اساسی ارزان‌تر است. به‌عنوان‌مثال بیشتر موسسات برای آموزش مهارت تابلوخوانی بابت آموزش مهارت تابلوخوانی بورس حدوداً ۵۰ هزار تومان اخذ می‌کنند.

پیشتازی کتاب‌های بورسی در بازار نشر

اهالی نشر هم از رونق بازار بورس بی نصیب نمانده‌اند. تا همین سال گذشته کمتر کسی احتمال می‌داد که کتاب‌ها و منابع مربوط به ابعاد مختلف بورس به لیست پرفروش‌های بازار نشر ارتقا یابند. این روزها متوسطی از تخصص و شهرت در حوزه بورس و سهام به همراه انتخاب عنوانی جذاب می‌تواند فروش خوبی را عاید ناشران مختلف کند. با جستجویی گذرا در سایت کتابخانه و مرکز ملی اسناد ایران متوجه می‌شوید که تعداد تازه‌های این حوزه بسیار زیاد است. تابستان معمولاً فروش کتاب‌های کمک‌آموزشی و دانشگاهی فروکش می‌کند بااین‌وجود اینکه کتاب‌های بورسی توانسته‌اند به فهرست پرفروش‌های دانشگاهی و کمک‌آموزشی تبدیل شوند اتفاقی جدید به‌حساب می‌آید. مرور قیمت‌ها پشت جلد نشان می‌دهد که بیشتر کتاب‌ها بین ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان قیمت دارند. میانگین قیمت هر صفحه کتاب چاپی در مقایسه با گرانی شدید کاغذ در سال گذشته تا حدی کم شده است اما ۳۰ هزار تومان برای یک کتاب حدوداً ۴۰۰ صفحه‌ای قیمت به نسبت پایینی به‌حساب می‌آید. این به آن معناست که ناشران حاشیه سود خود را کاهش داده‌اند تا سهم بیشتری از این بازار رقابتی را از خود آن کنند.

کانال‌هایی با ۲۰ تا یک و نیم میلیون فالور

بورس به رونق کانال‌های تخصصی مربوط به آموزش‌های بورسی هم رونق زیادی داده است. مدرسان بسته به استقبال مخاطبان از ۲۰ هزار نفر تا یک و نیم میلیون فالور دارند. اساس کار بیشتر کانال‌های تلگرامی و واتساپی ساده است. عضویت در کانال مهم و معتبر رایگان است و مضامین ابتدایی به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده می‌شود اما مشاوره تخصصی و خصوصی مستلزم پرداخت هزینه است. حرفه‌ای‌های این حوزه غالبا از قرار دادن تبلیغات موسسات و شرکت‌ها خودداری می‌کنند. منبع درآمدی دیگر آنها فروش جزوات آموزشی است. خرید جزوه آموزشی یکی از مدرسان معروفی که کانال تلگرامی‌اش حدود ۹۰۰ هزار فالور دارد حدود ۷۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت. 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها