|
کدخبر: 103472

باید از معادن کوچک فولادی حمایت شود

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: پیشنهاد برخی بر تغییر نسبت‌های قیمتی محصولات زنجیره فولاد است، در عین حال معتقد هستیم که باید از معادن کوچک حمایت شود.

اقتصاد باید از معادن کوچک فولادی حمایت شود

وحید یعقوبی در این خصوص، اظهارکرد: معاونت معدنی وزارت صمت به سه تشکل خانه معدن ایران، انجمن فولاد و انجمن سنگ آهن به همراه کمیسیون معدنی اتاق ایران ماموریت داد تا به ارائه پیشنهادات خود برای اصلاح قیمت‌های زنجیره فولاد بپردازند.

وی بیان کرد: تاکنون بیش از پنج جلسه در این زمینه برگزار شده و به نظر می‌رسد در همین هفته بتوانند به جمع بندی و اتفاق نظر برسند.

یعقوبی از زمینه‌سازی برای آغاز به کار شورای آهن و فولاد خبر داد که استارت کار آن در سال‌های گذشته زده شده بود و ادامه داد: این یک شورای مشورتی است که برای هماهنگ کردن دیدگاه‌های سنگ آهنی‌ها و فولادی‌ها با یکدیگر تشکیل شده و تشکل جدیدی نخواهد بود.

مدیر اجرایی انجمن فولاد، گفت: توافق بعدی این بود که دولت پایش را از قیمت‌گذاری فولاد کنار بکشد که با سیاست‌های مدرس خیابانی سرپرست جدید وزارتخانه این مهم در حال اتفاق افتادن است.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، یادآور شد: اصل موضوع تغییر ضرایب قیمتی محصولات زنجیره فولاد از آنجا کلید خورد که همه چیز در این زنجیره به قیمت شمش فولاد خوزستان وابسته است و به این ترتیب، با پایین نگه داشتن قیمت شمش، به نوعی قیمت همه محصولات پایین نگه داشته می‌شد.

وی اضافه کرد: این نسبت‌ها و ضرایب یک بار در زمان وزارت آقای نعمت زاده در سال ۹۳ کارشناسی و حسابرسی شد که تا پارسال نیز برقرار بود و کار می‌کرد، اما در سال گذشته به دلیل سرکوب قیمتی شمش فولاد، فعالان معدنی شاکی بودند که دیگر فعالیت برای آنها به صرفه نیست.

یعقوبی اظهارکرد: در آن زمان پیشنهاد معاونت معدنی وقت وزارتخانه آقای سرقینی این بود که بطور مثال نرخ کنسانتره را از ۱۳.۸ درصد به ۱۶ درصد افزایش دهیم و پیشنهادات مشابهی برای سایر محصولات داشت؛ یعنی بدون اینکه کار کارشناسی مجددی انجام شده باشد به صورت توافقی و ریش سفیدی نسبت‌ها را دستکاری کردند که در آن مقطع مورد قبول قرار گرفت.

وی گفت: امسال دوباره موضوع تغییر نسبت‌ها و درصدها مطرح شده، اما بحث ما این است که این ارقام و نسبت‌ها با کار کارشناسی استخراج و حسابرسی شده، مبنای سرمایه‌گذاری در آن دیده شده، همچنین سودآوری متوازن حلقه ها، هزینه‌های تبدیل، حمل و غیره در آنها پیش‌بینی شده است و بر این اساس نباید تغییر کند.

این مقام صنفی تاکید کرد: هدف نیز این بود که با نوسانات قیمت شمش، مواد اولیه مورد نیاز فولادی‌ها دچار نوسان نشود؛ لذا نظر ما این است که این نسبت‌ها باید ثابت بماند.

وی توضیح داد: ‌۹۵ درصد بازار سنگ آهن در اختیار شرکت‌های بزرگی همچون گل گهر، چادرملو، گهر زمین و غیره است و تنها پنج درصد بازار در اختیار شرکت‌های بخش خصوصی کوچک و متوسط است، اما معضل کجاست؟

یعقوبی ادامه داد: فولادسازان بزرگ و معدن کاران بزرگ با هم توافق می‌کنند و مشکل سر معادن کوچک است که اعلام می‌کنند نسبت‌های یاد شده برای ما نمی‌ارزد و نمی‌صرفد؛ اینها نیز عموما صادرکنندگان سنگ آهن معادن کوچک هستند.

پیشنهاد سنگ آهنی‌ها در دست بررسی است

وی گفت: در این زمینه پیشنهاد دادیم که عوارض صادراتی اخذ شده از سنگ آهن به خزانه واریز نشود، بلکه صندوقی به نام «صندوق فرآوری سنگ آهن»‌تشکیل شود و عوارض را در آن وارد کنند و از همین محل بابت فرآوری سنگ آهن به آنها تسهیلات بدهند.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: پیشنهاد دوم نیز این است که آن پنج درصد یاد شده (یعنی معادن کوچک سنگ آهن که فعالیت شان صرفه اقتصادی ندارد) باید کنسرسیومی تشکیل دهند که این کنسرسیوم تحت حمایت فولادسازان بزرگ قرار بگیرد؛ به طور مثال ذوب آهن اصفهان سنگ آهن تولیدی شان را پیش خرید کند تا فعالیت شان به صرفه باشد.

وی گفت: سنگ آهنی‌ها نیز پیشنهاداتی دارند که در دست بررسی است، اما مهم این است که وزارت صمت بداند چند مبنا برای تداوم کار پیش‌بینی شده است.

یعقوبی خاطرنشان کرد: معاونت معدنی وزارتخانه اعلام کرده که تشکل‌ها پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه کنند، اگر پیشنهادات مشترک و واحد بود که همان را اعمال خواهد کرد و در غیر این صورت، وزارتخانه کار کارشناسی خود را انجام داده و اعمال خواهد کرد که منطقی به نظر می‌رسد و باید از رویکرد آقای اسماعیلی در این زمینه تشکر کرد.

وی گفت: احتمالا تشکل‌های یاد شده این هفته به توافق و نتیجه برسند و درخصوص قیمت ها، بر مبنای قیمت فوب خلیج‌فارس یا تغییر نسبت‌ها به وزارتخانه پیشنهاد ارائه کنند.

این مقام صنفی ادامه داد: ما به عنوان انجمن معتقدیم که نسبت‌های قیمتی محصولات زنجیره فولاد بر مبنای کار کارشناسی تعیین شده و نیاز به تغییر ندارند.

وی بیان کرد: حتی بررسی کردیم که اگر مطابق ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج‌فارس که برخی بر آن نظر دارند پیش برویم، دوباره به همین نسبت خواهیم رسید؛ بنابراین اختلاف نظرهای ما تشکل‌ها جدی نیست و مبناهایی یکسان دارد.

یعقوبی تاکید کرد: در پیشنهاداتی که به وزارتخانه ارائه خواهیم داد نیز روی قیمت فوب خلیج‌فارس وارد نخواهیم شد، زیرا شرکت‌های بزرگ به دنبال مبناهای قیمتی کم نوسان هستند تا بتوانند برنامه‌ریزی برای تولید و خرید داشته باشند، اما قیمت فوب نوسان زیادی دارد.

وی اظهارکرد: نکته دیگر این است که همبستگی بین قیمت فوب صادرات سنگ آهن و قیمت شمش فولاد وجود ندارد و بارها عدم تناسب آنها تکرار شده است.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان، بیان کرد: پیشنهاد برخی بر تغییر نسبت‌های قیمتی محصولات زنجیره فولاد است، در عین حال معتقد هستیم که باید از معادن کوچک حمایت شود که آن هم با تشکیل کنسرسیوم از سوی پنج درصد یاد شده و تحت حمایت فولادسازان بزرگ درآمدن میسر می‌شود.

منبع: معدن ۲۴

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها