|
کدخبر: 103250

بورس باعث مبارزه با فساد می‌شود

مشاور رئیس قوه قضاییه در مورد نقش بازار سرمایه در ایجاد شفافیت در اقتصاد، گفت: ما باید بورس کالا و بورس‌های دیگر و کلا شفافیت نظام کسب و کار و عرضه و تقاضا را به نهایت برسانیم.

اقتصاد بورس باعث مبارزه با فساد می‌شود

مصطفی پورمحمدی در مورد نقش بازار سرمایه در ایجاد شفافیت در اقتصاد، گفت: ما باید بورس کالا و بورس‌های دیگر و کلا شفافیت نظام کسب و کار و عرضه و تقاضا را به نهایت برسانیم زیرا هر قدمی که در این بازار به جلو حرکت کنیم به سلامت بازار، مبارزه با فساد و شفافیت اقتصاد کمک کردیم؛ البته تا رسیدن به جایگاه اصلی، فاصله زیادی داریم.

وی افزود: درحال‌حاضر، مردم اجناس را گران می‌خرند اما کسانیکه گران می‌فروشند و سود زیادی کسب می‌کنند، مالیات پرداخت نمی‌کنند لذا کسانیکه حاضر نیستند در فضای شفاف عمل کنند، هم محصول را به مصرف‌کننده گران می‌فروشند و هم عوارض و مالیات پرداخت نمی‌کنند.

پورمحمدی اظهار کرد: در این شرایط ضریب جینی و فاصله طبقاتی افزایش یافته و گسل‌های اجتماعی تشدید می‌شود و همان کسانیکه از ملت و امکانات عمومی منتفع شدند، طلبکار شده و پشتیبان بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی و کمک به ادامه ناهنجاری می‌شوند؛ زیرا در زمان ناهنجاری و نا به سامانی است که بازار این افراد نیز گرم می‌شود بنابراین کسانیکه از شرایط غیر شفاف منتفع می‌شوند عامل نگهداری نابه سامانی و ناهنجاری و پنهان کاری و فساد در جامعه هستند.

وزیر سابق دادگستری، تصریح کرد: لذا هیچ راهی نداریم جز اینکه با تمام قدرت پشت سر شفافیت محیط کسب و کار و ارائه آمار و اطلاعات دقیق و روزانه همه فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار در جامعه بیاستیم.

پورمحمدی در گذشته نیز بر لزوم شفافیت بازار کالای کشور به کمک تمرکز معاملات در بورس کالا اشاره کرده و گفته بود: بورس کالا به عنوان بازاری با قیمت‌های واضح و شفاف، رکن اصلی برنامه‌ریزی و تلاش برای تحقق سلامت سایر بازارهای کالایی کشور است، چرا که برنامه‌ریزی، ارتباط مستمر با تولید کنندگان، نهادها و شرکت‌های مهمی چون بانک ها، بخش خصوصی و سایر ارگان‌ها می‌تواند این شفافیت را گسترش دهد و الگوی مناسبی برای سایر بخش‌های اقتصادی کشور باشد.

وی معتقد است: زمانی که یک بازار شفاف است میزان عرضه و تقاضا و سود منطقی آن برای همگان نیز مشخص است، در نتیجه روند معاملاتی سالم و به روز این بازار به کسب و کار شفاف و تعادل قیمت‌ها کمک می‌کند که این موضوع هم به نفع تولید‌کننده و هم مصرف‌کننده است که درحال‌حاضر بورس کالا این فضای شفاف را فراهم کرده است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها